Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shtad
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-07 20:43
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een MacBook aan te schaffen met studentenkorting (12%) en natuurlijk ook gebruik te maken van de oktober actie. Daarnaast wil ik ook de helft van de btw aftrekken wegens zakelijk gebruik. Kan iemand me vertellen of dit mogelijk is?

Komt bijvoorbeeld de factuur op je eigen naam te staan, of op de naam van je onderwijs instelling? En gaat de belastingdienst niet moeilijk doen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:27

breinonline

Are you afraid to be known?

Of je koopt hem als student of zakelijk, beiden gaat natuurlijk niet. Of het een probleem is in de praktijk: waarschijnlijk niet. Zowel Apple als de belastingdienst kijken niet zover dat ze dat zullen zien. De belastingdienst mag wel verder kijken en kan dat ook doen, dan heb je wel een probleem :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shtad
Het is de bedoeling dat ik ongeveer de helft van de btw ga aftrekken. Dus ene helft zakelijk gebruik en andere helft prive, waaronder school. Dit moet mogelijk zijn neem ik aan. Ik meen zoiets daarover gelezen te hebben bij de belastingdienst, maar kan het niet terugvinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-07 22:29
Volgens mij moet daarvoor de studie op naam van je zaak staan, en dat is niet zo. Het gaat er de BD namelijk om waarvoor je 't gebruikt, of voor de zaak, of voor je studie.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 12:35
Is het ook niet zo dat je al een vrijstelling hebt van enkele euros,
en dat omdat je je laptop in 3 jaar moet afschrijven, je hier waarschijnlijk niet aan komt ?

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Computers schrijf je tegenwoordig in 5 jaar af.

Voor de TS: waarom vraag je dit aan Tweakers en niet aan je belastingpersoon? Indien je een eigen bedrijf hebt, heb je waarschijnlijk ook een accountant. Die kan je zulk soort dingen vragen. Je kan ook zelf de belastingdienst bellen, en dan in het midden houden of het voor jou of voor iemand anders is natuurlijk, en ze deze vraag voorleggen.

Daarna kan je dan in dit topic vertellen wat het antwoord was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shtad
Iemand die freelance werkt heeft meestal geen accountant of belastingpersoon.

Dat ik de btw af kan trekken is mij duidelijk, maar mijn vraag is of iemand er toevallig ervaring mee heeft i.c.m. met studentenkorting. Ik studeer namelijk en werk freelance voor enkele opdrachtgevers.

Vraag is dus of factuur komt op naam onderwijsinstelling of dat deze ook op eigen naam kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-12-2020

ThePupD

Standing Tall And Talented

Maar Remmelt heeft wel een punt.
Je zal vast wel ergens naar toe kunnen bellen en dan weet je gelijk wat het antwoord. Zou natuurlijk wel mooi zijn als je beide zou kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE123
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:26

RHE123

Edubits

Shtad schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 13:02:

Dat ik de btw af kan trekken is mij duidelijk, maar mijn vraag is of iemand er toevallig ervaring mee heeft i.c.m. met studentenkorting. Ik studeer namelijk en werk freelance voor enkele opdrachtgevers.

Vraag is dus of factuur komt op naam onderwijsinstelling of dat deze ook op eigen naam kan komen.
De factuur komt als je via ADC besteld in ieder geval op je eigen naam te staan. Op de factuur staat in dat geval geen melding over educatie. Of dit in de normale educatieve store ook zo is weet ik niet, maar het lijkt me erg sterk als de factuur niet op jouw eigen persoonlijke naam komt te staan.

Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De eis van de belastingdienst is dat je hem zakelijk gebruikt. Het lijkt me niet relevant met wat voor korting je hem gekocht hebt, dat maakt de belastingdienst niet uit. Als jij volgens de normale regels in aanmerking komt voor aftrek van de BTW heb je dat volgens mij nog steeds als je hem met een bepaalde korting hebt gekocht.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE123
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:26

RHE123

Edubits

P_de_B schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 13:26:
De eis van de belastingdienst is dat je hem zakelijk gebruikt. Het lijkt me niet relevant met wat voor korting je hem gekocht hebt, dat maakt de belastingdienst niet uit. Als jij volgens de normale regels in aanmerking komt voor aftrek van de BTW heb je dat volgens mij nog steeds als je hem met een bepaalde korting hebt gekocht.
Volgens mij heb je helemaal gelijk. De enige regels die je mogelijk wel overtreed zijn die van Apple, het zou kunnen dat er in de voorwaarden van de educatieve korting staat dat het product niet zakelijk/voor commerciele doeleinden gebruikt mag worden.

Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222931

Shtad schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 13:02:

Ben je wel een ondernemer voor de BTW? Dat is het eerste dat ik me afvraag. Zo ja, een zelfstandige of freelancer kan vaak gebruik maken van de kleine-ondernemersregeling voor de btw.

Kortingen zijn idd niet van belang voor de Belastingdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:08

bakvis

Tweakers.Nerd

Ik heb zelf mijn macbook met studentekorting besteld en op naam van het bedrijf van mijn vader. Dit was in februari en we hebben tot nu toe nog niets gehoord over deze aankoop

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 21:09

jbr

Right back @ ya

Je koopt de laptop bij Apple, dat ze er een actie aan vastknopen is leuk meegenomen. Dit heeft verder geen invloed op belastingaangiften. Vervolgens voer je onder 'Studiekosten' op dat je een laptop hebt gekocht. Het deel dat je daar opvoert kun je zelf bepalen, maar ik heb zelf altijd de afschrijvingstermijn daarbij gebruikt (destijds nog 3 jaar). Zo voerde ik ieder jaar 1/3 van de aanschafprijs op als studiekosten. Als je niet zeker bent of dit nog steeds wordt geaccepteerd zou ik inderdaad zoals al wordt aangeraden even met de belastingdienst zelf contact opnemen. Succes ermee in ieder geval.

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bakvis schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 13:33:
Ik heb zelf mijn macbook met studentekorting besteld en op naam van het bedrijf van mijn vader. Dit was in februari en we hebben tot nu toe nog niets gehoord over deze aankoop
Belastingdienst komt hier alleen achter als ze op controle komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybWyb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-07 23:22
Ik wil graag de studentenkorting... maar zit nog niet op een hogeschool of universiteit... Iemand een idee hoe ik dan toch aan die studentenkorting kan komen?

MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110497

Ehm... Waar zit je dan wel? :P Als je nog op school zit: wellicht dat je hier iets mee kan.. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 110497 op 19-10-2008 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Aangezien voor de rest weinig met Apple zelf te maken heeft, past dit topic beter in WI.

ACS > WI

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shtad
Anoniem: 222931 schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 13:33:
[...]

Ben je wel een ondernemer voor de BTW? Dat is het eerste dat ik me afvraag. Zo ja, een zelfstandige of freelancer kan vaak gebruik maken van de kleine-ondernemersregeling voor de btw.

Kortingen zijn idd niet van belang voor de Belastingdienst
Ik ben wel ondernemer voor de btw. Ik hef btw over mijn diensten, dus kan iig ook voorbelasting aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:59
edit: zit weer te slapen was al lang genoemd.

[ Voor 88% gewijzigd door 6killer op 19-10-2008 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Shtad schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 14:04:
[...]

Ik ben wel ondernemer voor de btw. Ik hef btw over mijn diensten, dus kan iig ook voorbelasting aftrekken.
Dan het verhaal zoals P_de_B het zegt, zolang je de laptop voor de helft van de tijd voor belaste activiteiten gebruikt en Apple je een goede factuur geeft, waar ik wel vanuit ga.

Wettelijke onderbouwing, artikel 15 wet OB68:
De in artikel 2 bedoelde belasting welke de ondernemer in aftrek brengt, is de belasting welke in het tijdvak van aangifte door andere ondernemers ter zake van door hen aan de ondernemer verrichte leveringen en verleende diensten in rekening is gebracht op een op de voorgeschreven wijze opgemaakte factuur [..] een en ander voor zover de goederen en de diensten door de ondernemer worden gebruikt voor belaste handelingen
Uit het stukje 'voor zover' volgt dat je ook een deel terug kunt vragen.

Het verhaal van afschrijving is verder nog relevant als je ondernemer of resultaatgenieter in de IB bent, dan heb je daar nog een extra aftrekpost (maar ook weer slechts voor de helft).

[ Voor 32% gewijzigd door GlowMouse op 19-10-2008 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shtad
GlowMouse schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 14:12:
[...]

Het verhaal van afschrijving is verder nog relevant als je ondernemer of resultaatgenieter in de IB bent, dan heb je daar nog een extra aftrekpost (maar ook weer slechts voor de helft).
Ik heb me ooit aangemeld bij de belastingdienst en kreeg toen een brief thuis voor welke belastingen ik aangifte moet doen. In die brief staat alleen btw. Maar inkomstenbelasting lijkt mij ook dat ik dat moet betalen.

Ik ben nog student en werk ongeveer 30 uur per maand voor opdrachtgevers. Valt dit onder resultaatgenieter of ondernemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shtad schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 14:04:
[...]

Met de kleine-ondernemersregeling voor de btw kan het zijn dat je minder of helemaal geen BTW hoeft af te dragen aan de Belastingdienst. Hiervoor moet je dus ondernemer voor de BTW zijn.

Ik neem an dat je destijds de vereisten hebt doorgelopen, om te bepalen of je ondernemer voor de BTW bent. Een van de vereiste is dat je de werkzaamheden niet incidenteel of alleen in besloten kring (familieleden en vrienden) werkzaamheden uitvoert. Als je werkzaamheden wel incidenteel zijn of in besloten kring uitvoert, hoef je geen BTW in rekening te brengen (en mag je dus ook geen BTW verrekenen).

Als je wel aan alle voordelen voldoet, dan kan het zijn dat de kleine-ondernemersregeling van toepassing is. Voor deze regeling is het (waarschijnlijk in jou geval van groot) belang hoeveel BTW je mag verrekenen. Dus of je de BTW over je privé aanschaf met zakelijk gebruik (geheel of gedeeltelijk) mag aftrekken.

De BTW van privé aankopen mag je in vooraftrek nemen, maar deze moet je vervolgens weer doorbelasten als prive-onttrekking. Eventueel kun je dit corrigeren voor het zakelijke deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shtad
Anoniem: 222931 schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 14:25:
[...]

Ik neem an dat je destijds de vereisten hebt doorgelopen, om te bepalen of je ondernemer voor de BTW bent.
Ik heb een brief van de belastingdienst gekregen na aanmelding bij hen. Dus dat zal wel goed zitten.
Ik moet ook per kwartaal aangifte doen...

[ Voor 5% gewijzigd door Shtad op 19-10-2008 14:29 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 162% gewijzigd door Cocytus op 02-01-2009 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Shtad schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 14:21:
[...]

Ik heb me ooit aangemeld bij de belastingdienst en kreeg toen een brief thuis voor welke belastingen ik aangifte moet doen. In die brief staat alleen btw. Maar inkomstenbelasting lijkt mij ook dat ik dat moet betalen.

Ik ben nog student en werk ongeveer 30 uur per maand voor opdrachtgevers. Valt dit onder resultaatgenieter of ondernemer?
De grens tussen ondernemer en resultaatgenieter is vaag en hangt van verscheidene factoren af. Er zijn veel meer feiten nodig om dat goed te beoordelen. Maar dat je een van beiden bent, is wel duidelijk (tenzij je maar 1 of 2 opdrachtgevers hebt, dan kun je het als dienstbetrekking kwalificeren).

Waar ik nu wel aan ga twijfelen is de 50/50 verhouding voor gebruik: we zitten hier op tweakers, en 30 uur per maand pc-gebruik voor privé is aan de lage kant.

Leesvoer: http://85.159.96.82/zakel...tw/ondernemen_btw-07.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybWyb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-07 23:22
Anoniem: 110497 schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 13:54:
Ehm... Waar zit je dan wel? :P Als je nog op school zit: wellicht dat je hier iets mee kan.. :)
Ik zit nu nog op VO en ga volgend jaar HBO doen... Ik wil echter nu een mac kopen en dan wil ik natuurlijk wel die studentenkorting:P

MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Lijkt mij, dat het de BD worst is of jij korting hebt gekregen op de aanschaf van iets of niet. Voor veel dingen worden door bedrijven (en particulieren) kortingen bedongen en of dat nu projectkorting is, de verkoper jou lief vindt of dat je toevallig student bent, maakt niet uit.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136421

WybWyb schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 15:24:
[...]

Ik zit nu nog op VO en ga volgend jaar HBO doen... Ik wil echter nu een mac kopen en dan wil ik natuurlijk wel die studentenkorting:P
dat kon wel eens moeilijk worden. Aangezien ik alleen maar lijstjes met hoger onderwijs instellingen heb gezien toen ik wilde bestellen bij de appleshop. Ik ben er vrij zeker van dat alleen Hoger Onderwijs in aanmerking komt, wat dus betekent dat je een jaartje zou moeten wachten of 'm nu kopen en geen korting krijgen ...
Pagina: 1