Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Superflower PSU spanning vééél te hoog !

Pagina: 1
Acties:

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
In Crysis heb ik regelmatig vastlopers... ik heb de v1.2 patch geinstalleerd, alsook de laatste Catalyst drivers en Vista SP1.
Vroeger had ik die vastlopers ook al, maar die waren (tijdelijk) opgelost door de installatie van SP1. Echter ben ik nu aanbeland bij het laatste level van Crysis en loopt het spel na 5min vast.

Mijn (a-merk) PSU kan 400W leveren, waarvan 14A op 12V1 en 15A op12V2.

12Vlijn gemeten met Perel multimeter: 14.80V edit: ik las net 15.95V af, hoe warmer het wordt, hoe hoger hij gaat
5Vlijn gemeten met idem meter: 6.43V edit: reeds 6.72V
Alles gemeten onder load (=het spelen van Crysis)

Ik weet dat 400W nipt is voor mijn specs, en ook daarom vind ik het zo bizar dat het voltage zo extreem hoog is.
Uiteraard vraag ik mij ook af of het hoge voltage de vastlopers kan veroorzaken.

(volgens Vista crash report is d3d10core.dll de schuldige)

40GB IDE schijf
Asus P5K-E Wifi/AP
C2D E6750
Sapphire HD4870 512mb
3GB Corsair 800Mhz

Superflower SF-400P14P

Niets overclocked, alles loopt nog op stock speeds.

Iemand raad ???

[ Voor 8% gewijzigd door Ward Vr op 18-10-2008 21:16 ]

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 15:07

wowi

Nou dat klinkt niet gezond, snel een nieuwe voeding kopen.
Voltage is veel te hoog. Meet anders eens met een andere multimeter, en wat geeft het bios aan is daar het voltage ook zo hoog?? Die 14 ampere en 15 zullen wel de maximale waarden zijn, zoek eens in het forum naar problemem met die video kaart volgens mij had iemand net zoiets, ging over toen hij een voeding kocht met 25 ampere op de 12 volt lijn, een a merk voeding.

[ Voor 139% gewijzigd door wowi op 18-10-2008 21:21 ]

• Ward Vr
Fluke ? Het merk van de multimeter is Perel, niet direct bekend om zijn grandioze kwaliteit, maar toch...
Al 16.15V ondertussen.
edit: en up we go, al 16.47V

Zou ik mijn PSU kunnen RMA'n voor een te hoog voltage ?!

[ Voor 26% gewijzigd door Ward Vr op 18-10-2008 21:25 ]

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 15:07

wowi

Ward Vr schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 21:19:
Fluke ? Het merk van de multimeter is Perel, niet direct bekend om zijn grandioze kwaliteit, maar toch...
Al 16.15V ondertussen.
edit: en up we go, al 16.25V

Zou ik mijn PSU kunnen RMA'n voor een te hoog voltage ?!
Ja maar,, ligt het er niet aan dat je gewoon veel te veel stroom trekt uit je voeding?
En dat de voeding het daarom opgeeft? Wordt de voeding niet erg warm of de luchtstroom die eruit komt?

[ Voor 6% gewijzigd door wowi op 18-10-2008 21:26 ]

• Ward Vr
Hmmm... ik vraag mij ook af wat het verband is tussen dit alles, ik ben benieuwd wat een expert hiervan denkt. :O
edit: en het blijft verhogen: 16.80 ondertussen, toch maar eens stoppen met gamen :P
oja, nog vergeten te vermelden, temps van alle hardware blijven ruim binnen de perken ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Ward Vr op 18-10-2008 21:31 ]

• Ward Vr
Ik ben nu aan het testen met 3hd's, maar de symptomen zijn dezelfde, hoe langer de voeding aan staat, hoe hoger het voltage wordt ;(

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-11 00:34
Je mag van geluk spreken dat je hardware het nog doet.
Met name harddisks vinden hoge of schommelende spanningen niet leuk.
Een voeding mag niet meer dan 5% afwijken op de voltlijnen om hardware een lang leven te gunnen.

Direct RMA'en die voeding.

• sanderhak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-11 07:14
wowi schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 21:24:
[...]

Ja maar,, ligt het er niet aan dat je gewoon veel te veel stroom trekt uit je voeding?
En dat de voeding het daarom opgeeft? Wordt de voeding niet erg warm of de luchtstroom die eruit komt?
Ik zou als je te veel stroom trekt eerder verwachten dat de spanning instort. Voeding is defect, hij voldoet niet aan de specificaties die aan de buitenkant staan. Mocht de TS twijfelen over zijn multimeter, dan kan hij het beste even een batterijtje nameten.

Ik ontraad verder testen van de voeding omdat deze probeerd je andere dure onderdelen te frituren.

[ Voor 8% gewijzigd door sanderhak op 19-10-2008 16:49 ]

mijn email is <username>@gmail.com.

• Ward Vr
Het rare is dat de voeding bij het opstarten en bij de eerste 10 à 15mins gamen het goed doet.
Echter als de kamertemperatuur wat verhoogt, en ook de PSU normaal warm krijgt. (14cm fan :p) beginnen de voltages te stijgen.

Ik vraag mij ook af of de voeding kapot geraakt kan zijn door een te hoge belasting ?

(Uiteraard wordt ze zo snel mogelijk geRMA'd)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een voeding kan ook juist een te hoge spanning geven bij een te zware belasting.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Wat voor voltages zie je in je bios staan (of met 1 of ander temperatuur/ voltage proggie in Windows).
En zoek eens een andere multimeter, want ik kan me niet voorstellen dat een HDD nog leeft bij 17 Volt ipv de gebruikelijke 12....

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Ward Vr
Shit, al dat gedoe voor niets, terwijl mijn multimeter hier vrolijk 18V staat aan te geven zegt mijn bios netjes 12.096V, 5.112V, 3,344V en een vCore van 1.304V. Perfecte voltages natuurlijk.

Niets aan de hand dus ... sorry mensen, ik had het moeten zien |:( |:( |:( , maar nee, blind op mijn multimeter vertrouwd en nooit gedacht dat hij zoveel afwijking kon geven. (ga hem nog even laten aan staan om te kyken hoe hoog hij nog gaat :9 )

[ Voor 6% gewijzigd door Ward Vr op 19-10-2008 18:49 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:46
waarom mat je het met je multimeter en niet gelijk uit je bios? De kans dat je multimeter de voltages beter uitleest dan het bios is zeer klein

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

418O2 schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 18:50:
waarom mat je het met je multimeter en niet gelijk uit je bios? De kans dat je multimeter de voltages beter uitleest dan het bios is zeer klein
Ligt echt aan je MM.
Het gemiddelde spannings-metings IC kost 3x niets, op een moederbord.
Een beetje nette mm kost een stuk meer, en daar heb je dan ook aan.
Kijk gewoon eens in de specsheets van je bios (of gemiddeld on chip spanningsmetertje) en die van een fluke\gossen multimeter ;).

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 19-10-2008 18:57 ]

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

om alles uit te sluiten zou ik zeggen ga naar je auto start de motor en meet met je multimeter op je accu, als hij iets van een 13.2 tot 14 volt geeft is hij juist, alles hoger dan dat kan echt totaal niet.

Als ik me trouwens niet vergis regelt je moederbord zelf ook nog eens de spanning om hem te stabiliseren en dan verder te regelen naar de verbruikers.

edit: als je aan een oscilloscoop kan geraken hang die dan eens aan je voeding, het kan goed zijn dat bij zware belasting de rimpel van je voeding te groot wordt waardoor je multimeter gaat flippen.

[ Voor 21% gewijzigd door pm1 op 19-10-2008 20:19 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

Zware belasting op de lagere lijnen (3.3V, 5V, 12V) kan ter compensatie weer afsnoepen van een andere lijn. Ik weet niet precies hoe dat in zijn werk gaat maar zoiets had ik gelezen, een voeding die bijv 8A op de 12V lijn kan leveren kan vaak tot 10 ~ 13A doorgaan, puur omdat het compenseert vanaf de andere lijnen.

Als jij denkt dat je nog op 16V gamen kan met je HDD"s dan moet je dat vooral doen.

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11 21:18
Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 20:29:
Zware belasting op de lagere lijnen (3.3V, 5V, 12V) kan ter compensatie weer afsnoepen van een andere lijn. Ik weet niet precies hoe dat in zijn werk gaat maar zoiets had ik gelezen, een voeding die bijv 8A op de 12V lijn kan leveren kan vaak tot 10 ~ 13A doorgaan, puur omdat het compenseert vanaf de andere lijnen.

Als jij denkt dat je nog op 16V gamen kan met je HDD"s dan moet je dat vooral doen.
De voeding kan altijd meer dan de max ampere leveren. De max is een ingebouwde veiligheids marge. Meestal kan je er nog wel een paar amp. er over heen. Dat heeft niets met compenseren te maken.

Wat wel kan zoals hier boven werd vermeld is dat de voeding bij hoge belasting en warmte te veel ripple krijgt op de lijnen. Dat vind je pc doorgaans niet zo leuk en zou crashes kunnen veroorzaken. Maar ik weet niet of dat hier ook het geval is.

• Ward Vr
Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 20:29:
Voor mijn HD4870 combineer ik de 2 12Vlijnen, wat dus in het totaal neerkomt op een 29A theoretisch maximum.
Eli3l schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 21:22:
[...]

Wat wel kan zoals hier boven werd vermeld is dat de voeding bij hoge belasting en warmte te veel ripple krijgt op de lijnen.
Ik heb hier eens gehoord van iemand dat dit kon gemeten door de multimeter in AC stand te gebruiken, hij meet dan de rimpel. (trekt dus de gelijkspanning af van de wisselspanning).
Kan iemand dit bevestigen, want ik vind het nogal onwaarschijnlijk klinken.

Het verhaal van te hoge belasting en te veel warmte lijkt me eig onwaarschijnlijk, ik gok dat gewoon mijn multimeter geen cent waard is (nog gekocht voor 15EUR) Want als ik er 3hd's aan hang vertoont hij hetzelfde gedrag.
Erg zware belasting kan je dat niet noemen hé :P

[ Voor 14% gewijzigd door Ward Vr op 19-10-2008 21:46 ]

Verwijderd

Als er teveel vanaf de 3.3V of 5V of 12V wordt getrokken dan dat de voeding leveren kan, dan gaat het compenseren door ook van de overige lijnen te snoepen. Dat er dan 16V op je 12V lijn komt te staan ( ik vraag me af of je ook goed aan het meten bent overigens ) is funest voor de meeste hardware. Als er ripple op aan het treden is dan moet je je PSU nagaan op warmte. Een slechte airflow in je kast met alleen een berg warmte is natuurlijk niet bevordelijk voor je componenten, hoewel voor de meeste onderdelen geldt dat de maximale bedrijfstemperatuur 60 graden mag zijn.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ward Vr schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 21:36:
[...]

Voor mijn HD4870 combineer ik de 2 12Vlijnen, wat dus in het totaal neerkomt op een 29A theoretisch maximum.
En dat zijn 2 onafhankelijke 12v lijnen? ;)

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11 21:18
Boudewijn schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 22:20:
[...]

En dat zijn 2 onafhankelijke 12v lijnen? ;)
Dat is onbelangrijk bij dit probleem aangezien hij maar 1 4870 heeft en voor de rest weinig belasting heeft op zijn 12v lijn.
Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 21:48:
Als er teveel vanaf de 3.3V of 5V of 12V wordt getrokken dan dat de voeding leveren kan, dan gaat het compenseren door ook van de overige lijnen te snoepen. Dat er dan 16V op je 12V lijn komt te staan ( ik vraag me af of je ook goed aan het meten bent overigens ) is funest voor de meeste hardware.
Bron?

• 418O2
16v is 33% hoger dan normaal. denk dat als je hardware dat op zijn flikker krijgt het wel afgelopen is...

• Ward Vr
Warmte is zeker het probleem niet, alle componenten liggen uitgestald op mijn bureau, en de kamertemperatuur is 22°C, in de PSU zit een fan van 14cm, en zelfs @ full load komt er niet veel warme lucht uit...

Gisteren nog de multimeter laten aanliggen, en hij is nog tot 21.3V gegaan, belasting: 3 hd's ...
Daarna probleemloos mijn fsb op 1600Mhz gezet, waardoor mijn C2D E6750 (2.66Ghz) op 3.2Ghz ging lopen.
2x 3DMark gedraaid ... stabiel gewoon :/ Dus ik denk niet dat er enig probleem is.

Vanavond ga ik de multimeter eens testen op een autoaccu.

• 418O2
die klopt niet hoor, of je hebt hem verkeerd ingesteld, je meet niet goed of hij is kapot.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:22

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vervang je batterij eens van je multimeter. Ik heb dit verschijnsel ook wel eens gehad met een multimeter. Toen bleek de batterij nagenoeg leeg te zijn.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Ik zou er eens second opinion bij halen; cq met 2e multimeter meten.
Rimpel kun je met multimeter in AC stand ook niet goed bepalen, omdat
a) multimeter uitgaat van mooie sinus bij 50 Hz
b)de rimpelfrequentie veelal buiten bereik van DVM ligt.
Je meet wel iets, maar of dat in de buurt van werkelijke piep/piek waarde ligt?
Als meetresultaten zo wazig blijven, zit er niks anders op, dan met oscilloscoop te checken.

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-11 00:34
Wattages op vele voedingen wijken vaak naarbeneden af van de werkelijke waarden.

Lees deze forum thread op badcaps maar eens: http://www.badcaps.net/fo...074&highlight=superflower
De geadverteerde 12V output is 20A maar de mosfet voor 12V in deze voeding is berekend voor 16A

Verwijderd

Zoals flitspaal zegt kun je nogal rare resultaten krijgen als de battarij van je multimeter bijna leeg is, maar over het algemeen geldt dat zelfs een goedkope multimeter beter meet dan de chips op je mobo...

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-11 23:33
Het is al gezegd, maar toch nog maar een keer, vanwege het grote belang:
Probeer nog een ANDERE multimeter. Als die dezelfde (hoge) spanning geeft, dan weet je echt wel 99.99% zeker dat je voeding overleden is.

Als die een fors andere waarde geeft, weet je dat je multimeter (1 van de 2 :) )overleden is; of althans, minimaal de batterij erin.

Overigens ook wel makkelijk en verstandig om wat andere zaken met een bekende (DC) spanning te meten. Een 9V batterij ofzo. Of je oplader van je mobieltje; staat bijna altijd op wat voor spanning eruit moet komen.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

BartS12 schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 17:52:
Het is al gezegd, maar toch nog maar een keer, vanwege het grote belang:
Probeer nog een ANDERE multimeter. Als die dezelfde (hoge) spanning geeft, dan weet je echt wel 99.99% zeker dat je voeding overleden is.

Als die een fors andere waarde geeft, weet je dat je multimeter (1 van de 2 :) )overleden is; of althans, minimaal de batterij erin.

Overigens ook wel makkelijk en verstandig om wat andere zaken met een bekende (DC) spanning te meten. Een 9V batterij ofzo. Of je oplader van je mobieltje; staat bijna altijd op wat voor spanning eruit moet komen.
klopt niet altijd hoor, een oplader van een mobieltje is ook een gepulste spanning en onbelast kan dat ook rare resultaten geven, zoals ik al eerder zij een goeie auto accu dat is een goede maatstaf ;)

bovendien dat hij zijn klemmen eens op de stand 750V ~ AC zet en even meet of hij wel 230 volt in huis heeft :+

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

een laptopvoeding oid is idd onbelast niet handig om te meten ;).
je zou de spanning over een brandend ledje kunnen meten?

• sanderhak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-11 07:14
Trek even de batterij uit je mobiele telefoon, daar kan je je multi meter ook mee ijken, of een laptop accutje.

mijn email is <username>@gmail.com.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

sanderhak schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 09:24:
Trek even de batterij uit je mobiele telefoon, daar kan je je multi meter ook mee ijken, of een laptop accutje.
lees het topic AUB er is al 20 keer geadviseerd om dat te doen en ik heb gezegd meet op je auto accu of desnoods op je stopcontact.

En @ TS: doe dat nu ook eens ipv altijd maar te whinen over de voltages van je voeding. }:O

volgende post readings plz

stopcontact AC : +/- 230 Volt
auto accu: zonder starten tussen de 11.9 en de 12.5 Volt
auto accu: met draaiende motor tussen de 13 en de 14 volt

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Ward Vr
@ hierboven, alleen kalmte kan u redden ;)
Ben zonet achter een nieuwe batterij geweest, want die die er in zat blijkt inderdaad zo goed als leeg te zijn.
Als ik thuis ben vanvond ga ik testen.

• Ward Vr
Net een half uur de Crysis benchmarks gedraaid, en het voltage bleef mooi stabiel (tussen de 12.08 en de 12.30)
Ook de 5V lijn was goed.

Oplossing was dus een nieuwe batterij...
Thx voor jullie input mensen !
Pagina: 1