Toon posts:

Aansluiting casefans op mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs voor het eerst een complete PC in elkaar gezet. Tot nu toe werkt alles (nog :P) goed...

Relevante componenten:
- Asus P5QC Moederbord
- Cooler Master CM690 behuizing, met een aantal casefans standaard erin.

Mijn vraag richt zich op de aansluiting van twee casefans op mijn moederbord. Op dit moment zijn ze via een molex kabel direct aangesloten op mijn voeding, wat een aantal (naar mijn mening) nadelige gevolgen heeft:

- Als mijn PC standby gaat, blijven de fans draaien (ik vermoed dat dit hierdoor komt, kan iemand dit bevestigen?)
- Ze draaien continu op volledige snelheid. En mijn moederbord ondersteunt Q-Fan waarmee ze dus geregeld zouden kunnen worden.

Nu wil ik deze twee fans met de 3-pins aansluiting die eraan hangt, dus aansluiten op de CHA_FAN1 en CHA_FAN2 aansluitingen op het mobo. Volgens de handleiding van het moederbord moet het zwarte draadje van de fans op de Ground-pin op het mobo terechtkomen. Die 3-pins aansluitingen kunnen echter (volgens mij) maar op 1 manier op het mobo geprikt worden. Zou ik dit doen, dan zou niet het zwarte draadje, maar het gele draadje op de Ground-pin komen.

Dus mijn vraag is: is hier iets verkeerds aan de hand, kan hij wel andersom worden aangesloten (if it doesn't fit, push harder), of heeft de handleiding het verkeerd en moet de aansluiting gewoon op het mobo worden geprikt zoals het past?

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Hoe zitten ze nu dan aan je voeding? Als dat hetzelfde kabeltje is kan je voor de zekerheid nog even kijken naar de kabel tussen de molex en dat fan aansluitinkje. Als daar niets raars gebeurd kan je hem gewoon op je mobo prikken. Ikzelf ga er eigenlijk blind vanuit dat de connector die ze op die fan zetten past op de header, heb dat nog nooit gecheckt

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
fan connectors kunnen er maar op 1 manier op, dat is gewoon de juiste manier ;).

Verwijderd

Topicstarter
Rigi schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 20:53:
Hoe zitten ze nu dan aan je voeding?
Ze zitten nu verbonden met zo'n soort kabel:

http://www.alternate.nl/h...Kabels&l2=Voedingskabels"

Het zwarte en rode draadje van de fan worden dus doorverbonden naar een molex aansluiting, de gele (die voor de rotatiebesturing van de fan dient, waarschijnlijk) wordt dus met rust gelaten.

Ja het lijkt me ook logisch dat ze het zo bouwen dat het op 1 manier past, maar omdat die kleuren dus wellicht niet kloppen, vind ik het ook riskant om het uit te proberen. Kan het zijn dat de kleuren van de kabels van de casefans zijn omgewisseld?

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:44

Shiro

Serenity

Ik snap je probleem niet helemaal. De 3 pin fan connectors kan je gewoon op je moederbord prikken. En zoals gezegd kan het maar op 1 manier erin. Ik heb zelf ook een CM690, en ik heb de 3pin naar 4pin molen verwijderd en de fan op de moederbord aangesloten. De kabel van je voorste fan zal waarschijnlijk te kort zijn, maar daarvoor heb je 3pins verleng kabels.

Zitten er gewoon zo in zoals je ziet. 3pin aansluiting naast Bios batterij.

Juniper RWD

Verwijderd

Topicstarter
Dit is het plaatje zoals deze in de handleiding staat:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v281/DonCapone/AsusP5QC.png

Zo is te zien bij CHA_FAN1 (B ) dat er aan de linkerkant een verticaal zwart blokje zit. Dit wordt dus gedaan zodat je de connector inderdaad maar op een enkele manier in kan pluggen. Bij mij op het moederbord zit dat verticale blokje echter rechts, waardoor ik de fan connector hier andersom op zou moeten doen.

Ik ben dus bang dat hierdoor de pin layout niet meer klopt...

De andere fan connectors (D) is inderdaad wel juist, dus die kan ik wel netjes aansluiten, zoals Shiro al op zijn afbeelding laat zien. (Eerder zei ik ten onrechte van niet)

Het probleem zit dus bij connector B. Is het onderdeel mogelijk verkeerd om geplaatst op het moederbord?

(Als het nog niet duidelijk is, zou ik morgen, bij daglicht, een foto kunnen maken van de plek in kwestie op mijn moederbord)

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 00:01:
Dit is het plaatje zoals deze in de handleiding staat:

[afbeelding]

Zo is te zien bij CHA_FAN1 (B ) dat er aan de linkerkant een verticaal zwart blokje zit. Dit wordt dus gedaan zodat je de connector inderdaad maar op een enkele manier in kan pluggen. Bij mij op het moederbord zit dat verticale blokje echter rechts, waardoor ik de fan connector hier andersom op zou moeten doen.

Ik ben dus bang dat hierdoor de pin layout niet meer klopt...

De andere fan connectors (D) is inderdaad wel juist, dus die kan ik wel netjes aansluiten, zoals Shiro al op zijn afbeelding laat zien. (Eerder zei ik ten onrechte van niet)

Het probleem zit dus bij connector B. Is het onderdeel mogelijk verkeerd om geplaatst op het moederbord?

(Als het nog niet duidelijk is, zou ik morgen, bij daglicht, een foto kunnen maken van de plek in kwestie op mijn moederbord)
Op dit plaatje zit die connector net zoals bij jou op het mobo, dus lijkt me dat Asus weer eens een foutje in de handleiding heeft staan...
(heb het o.a. meegemaakt bij P3 bord, waar CPU socket gedraaid was :X, en pas bij een P5K mobo waar er wel een speakerconnector op het mobo zat, maar niet in de manual, en op het mobo niet te zien was wat de + en GND moesten zijn...)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm gelukkig dat het dan in ieder geval niet een foutje op mijn moederbord is...

Dan ga ik er maar vanuit dat de aansluiting goed zit... Morgen zal ik hem inpluggen... Ben benieuwd!

Verwijderd

Topicstarter
Even een update:

Ik heb de achterste casefan aangesloten op de manier zoals deze past en het werkt!
Met Q-Fan laat ie hem nu standaard iets zachter draaien...

(Het probleem dat de fans niet uitgingen in standby modus bleek niet te liggen aan het feit dat ze niet op het moederbord waren aangesloten, maar had een andere oorzaak dat inmiddels opgelost is)

Nu alleen nog een 3-pins verlengkabel kopen en ik kan de voorste fan ook aansluiten.

Bedankt voor alle reacties!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 12:49:
Even een update:

Ik heb de achterste casefan aangesloten op de manier zoals deze past en het werkt!
Met Q-Fan laat ie hem nu standaard iets zachter draaien...

(Het probleem dat de fans niet uitgingen in standby modus bleek niet te liggen aan het feit dat ze niet op het moederbord waren aangesloten, maar had een andere oorzaak dat inmiddels opgelost is)

Nu alleen nog een 3-pins verlengkabel kopen en ik kan de voorste fan ook aansluiten.

Bedankt voor alle reacties!
wil je als echte tweakert het nog beter regelen, dan zou je eens in speedfan kunnen duiken. Als de chip van je mobo goed ondersteund wordt, dan kun je de fanspeeds perfect tunen.

Voor de HTPC thuis pasten enkel 80mm fannetjes er in. Die dingen maken op standaard 12 volt een lawaai en het moederbord had maar 1 aansluit punt voor een casefan. Met een beetje soldeerwerk (of als je handig bent met het prusten aan molex stekkertjes) zou je de fans ook standaard op 5 volt kunnen laten draaien. Houd de temperaturen dan wel even goed in de gaten.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord heeft 2 aansluitingen voor fans, maar de CM690 kast heeft standaard 3 fans. De fan die aan de zijkant van de kast zit, heb ik op dit moment niet aanstaan omdat deze relatief veel herrie maakt (na een Google-zoektocht blijk ik niet de enige te zijn die de zij-fan luidruchtig vind).

Ik heb speedfan geinstalleerd. Mijn processor (Core2Duo 8400) zit idle rond de 30 graden. Mijn videokaart (Geforce 9800GTX+) echter rond de 48 graden. Dit zou kunnen komen doordat er onderin de kast nogal wat kabels lopen (CM690 heeft de voeding onderaan in de kast), wat de airflow wellicht belemmert.

Ik kan eens wat experimenteren met de fans en kijken wat dat oplevert. En misschien die kabelwarboel oplossen... ;)

Verwijderd

@DonCapone

Heb dezelfde kast en zelfde mobo: Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen door de fans aan te sluiten op het mobo ipv rechtstreeks op de voeding. Ik begrijp uit je posts dat je de fan op het side panel niet gebruikt en de ander 2 op CHA1/2 hebt aangesloten.
Ik hoor graag of dit werkt om de temperatuur laag te houden && om het fan geluid te minimaliseren :)

Mijn variant zou zijn om de achter fan op de CPU FAN aan te sluiten (ik heb een mega passief koelblok op de CPU zitten) en dan de front fan op CHA1 en de side fan op CHA2.

Ander (lees duurder) variant is om alle fans vervangen voor stille (i.c.m. fan controller).

P.S. Daarnaast twijfel ik nog gezien de "2 stromingen" van wel of niet rechtstreeks op het mobo (ipv altijd op de voeding)
Pagina: 1