[TEMP] Q9450 temperatuur 19 graden

Pagina: 1
Acties:

• pruimenpit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-01 16:49
Ik heb mijn pc nu al een lange tijd in gebruik, en hij bevat de volgende onderdelen:
Q9450 @ 3.2 ghz met Scythe Mugen cooler
Maximus 2 Formula
4x 2GB OCZ platinum DDR2-1066
HD3870x2

Onlangs checkte ik de temperaturen van mijn computer:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~beudeker/afbeeldingen/tempsq9450everest.jpg

Naar mijn idee zijn de temperaturen (nb/sb/mobo/gpu/etc) hartstikke netjes, maar de temperatuur van de processor viel wel op...
Eerst dacht ik dat het wel kon, ik heb namelijk 7 12mm koelers, en een goede scythe koeler in mijn kast. Maar koeler dan de kamertemperatuur is natuurlijk niet logisch.

Kan het zijn dat de temperatuursensor van de CPU-oppervlakte kapot is?

Want de temperaturen van de kernen lijken mij wel ok.

Ik heb totaal geen ervaring met 'kapotte sensors', en ik vraag me af op welke manier ik alsnog de correcte temperatuur kan uitlezen.

PS:
De bios, en andere temperatuur programma's geven allemaal dezelfde waarden aan.

[ Voor 4% gewijzigd door pruimenpit op 18-10-2008 20:27 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Bij een verkeerde weergave van de CPU temp (Tcase temp) wil het nog wel eens helpen om de bios te updaten.
Het ligt hoogstwaarschijnlijk niet aan de CPU, maar aan je mobo. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-01 13:32
Een kapotte sensor lijkt me onwaarschijnlijk. Dit is denk ik een kwestie van Everest dat de data van de sensor niet goed kan uitlezen. Probeer eens andere programma's zoals Coretemp, Speedfan etc:

http://www.alcpu.com/CoreTemp/
http://www.almico.com/speedfan.php

Zoals je waarschijnlijk al beseft, is de 'CPU' temp veel te laag (hoewel het niet op een kapotte sensor duidt, dit komt wel vaker voor) en zijn de temps van de individuele cores nogal aan de hoge kant (aangenomen dat dat idle temps zijn). Kijk daarom eens wat de eerder genoemde programma's zeggen, en vergelijk het ook eens met de temps in het BIOS, want daar staan ze namelijk vrijwel altijd correct.
Als blijkt dat overal temperaturen van tegen de 50 graden idle worden gemeld, is het tijd om te controleren of de Mugen wel goed aan het mobo en op de proc vast zit, en of je niet te veel of te weinig koelpasta hebt gebruikt. Heel misschien is de basis van de heatpipe niet vlak en koelt hij daarom niet goed (hoewel dat me stug lijkt gezien de kwaliteit die Scythe meestal levert), en in dat geval doet een beetje lappen wonderen.
Verder zou het nog aan brakke airflow kunnen liggen, maar aangenomen dat die 7 fans in je kast allemaal hun ding doen zal dat wel goed zitten.

• pruimenpit
-The_Mask- schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 20:27:
Bij een verkeerde weergave van de CPU temp (Tcase temp) wil het nog wel eens helpen om de bios te updaten.
Het ligt hoogstwaarschijnlijk niet aan de CPU, maar aan je mobo. ;)
Bios update ... done

De bios geeft nu wel een correcte waarde aan , zo rond de 34 graden.
Maar everest is nu alleen nog maar verder omlaag gegaan naar 13 graden :o

• pruimenpit
Temperatuur update:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~beudeker/afbeeldingen/tempsq9450cpuidcoretemp.jpg

De kern temperaturen, zijn nu aan de betere kant. zo rond de 35-40 graden.
Dit komt omdat na de bios update, de cpu fan weer op volle snelheid is gaan draaien...

Maar de CPU temperatuur bij CPUID, is nu omlaag gegaan naar 12 graden...

[ Voor 12% gewijzigd door pruimenpit op 18-10-2008 20:52 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Niekiodjdj schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 20:51:
Temperatuur update:

[afbeelding]

De kern temperaturen, zijn nu aan de betere kant. zo rond de 35-40 graden.
Dit komt omdat na de bios update, de cpu fan weer op volle snelheid is gaan draaien...

Dan weet je dus dat het aan de bios ligt aangezien de temp nu nog lager ligt.
Of komt dat doordat de CPU fan vol aan het blazen is. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• pruimenpit
Dan zit er dus niets anders op, en wachten totdat er weer een nieuwere bios versie komt, die het probleem (hopelijk) oplost. Ik moet eerlijk zijn dat ik dit probleem maar sinds kort heb, terwijl ik al langer 1 en dezelfde bios versie gebruik...

• -The_Mask-
  • Niet online
Niekiodjdj schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 21:02:
Dan zit er dus niets anders op, en wachten totdat er weer een nieuwere bios versie komt, die het probleem (hopelijk) oplost. Ik moet eerlijk zijn dat ik dit probleem maar sinds kort heb, terwijl ik al langer 1 en dezelfde bios versie gebruik...
Wat is er erg aan dat het niet werkt?
Je kan nog steeds de Coretemps (Tjunction temp) uitlezen en van een te hoge temp zal die waarschijnlijk ook niet kapot gaan. Een CPU van tegenwoordig is daar wel tegen beschermd. Een te hoog voltage zou wel dodelijk kunnen zijn voor een CPU. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Er zijn nogaltijd meer programma's die je temp aflezen.. en misschien wel goed. *wijs naar andere topics*

Get Airflow, save the world.

Verwijderd

Niekiodjdj schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 20:51:

die progs kunnen rare temperaturen laten zien ,vooral als je meerdere temperatuur progs tegelijk laat draaien .
mijn cpu temp is in die progs ongeveer 20 graden , maar met meerder temperatuur progs geopend schiet die naar 112 graden , asus probe geeft dan groot alarm , maar er is niks aan de hand.

dit is denk ik een temperatuur bug :( http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1016412.html

• Taurnil
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
Heb je al het programma Realtemp geprobeert?
vind zelf dat die meer correcte waardes toont dan everest want ik zie daar zelf ook soms info waar ik iets van heb " hoe kom je derop"

• -The_Mask-
  • Niet online
Taurnil schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 11:52:
Heb je al het programma Realtemp geprobeert?
vind zelf dat die meer correcte waardes toont dan everest want ik zie daar zelf ook soms info waar ik iets van heb " hoe kom je derop"
Het gaat hier om de Tcase temp, die kan Realtemp niet uitlezen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1