Toon posts:

Videokaart aan gort???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb een ASUS EAH3870X2, deze heb ik al een half jaar(zonder enige problemen) maar nu crasht mijn computer zodra ik een spel opstart(3d applicaties in het algemeen heb ik het idee) Ook wanneer ik bij de Catalys Control Center Overdrive de "custom Clocks"(gewoon de standaard clocks) test staat alles stil en kan ik niets en moet ik de computer uitzetten met de aan/uit knop. Zou iemand mij kunnen vertellen of er nu oppeens geen redden meer aan is aan mijn videokaart??? voor de rest werkt alles als een zonnetje trouwens

Wel heb ik altijd al "problemen" gehad met de temperatuur van mijn videokaart, wanneer ik een spel speelde(bijv. Team Fortress 2) dan ging de fan van mijn videokaart bijna direct op honderd procent wanneer ik de fan op 30% instelde, Vaak had ik hem daarom op 40% staan, maar deze zit net boven de grens waarbij het geluid van de videokaart boven het geluid van mijn kast kwam en het geluid van de videokaart is heel irritant...

(mijn computer:
E8500
Asus P5e
Asus EAH3870X2 1GB
Antec Nine Hundred mét fan aan de zijkant (dus mijn pc is nou niet bepaald slecht gekoeld)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat noem je precies een crash? Reboot de computer meteen (=windows fout), krijg je een freeze (hardware fout) of een foutmelding?

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Er gebeurt wat ik bij de CCC crash vermeld: ik krijg een freeze.

Bedankt trouwens voor de snelle reactie

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 22:11

painkill

Pain(k)(ill)

Die fan ging omhoog omdat het nodig was, waarschijnlijk zat hij dicht tegen de 80-100 graden aan, jammer dat je nooit de temperatuur hebt gecontroleerd.
Nu is het probleem denk ik ook dat de temperatuur te hoog wordt, zet hem eens een tijdje op 100%

Mijn SNES verzameling!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat je dan ook kunt proberen is de kast open en bijv een tafelventilator erin laten blazen, als het een hitteprobleem is kan het dan misschien wel werken of de crash iig uitgesteld worden.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zeker de temperatuur gecontroleerd:
30%, bij rust, gewoon normaal windows vista, blijft ie netjes rond de 30-35 graden, maar zodra ik een spel opstart gaat hij heeeel erg snel naar 60-70 graden, ik weet niet precies bij welke temperatuur de 100% aangaat, bij de 40% blijft hij over het algemeen rond de 50-60 graden in games, dat is toch acceptabel?, alleen het geluid is aardig irritant.

Verwijderd

Topicstarter
Het spel crasht direct als het begint(nog niet eens eigenlijk, geen introfilmpje), daar zit geen tijd tussen: direct bevriest het beeld en is er niets meer mogelijk...

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Heb je een andere videokaart om mee te testen, of kun je je huidige kaart proberen ine en andere pc?

🖥️ | 🚗

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 00:52
Heb je geprobeerd om de catalyst driver opnieuw te installeren?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geen andere videokaart om te testen, da's best jammer, ik denk dat het reïnstalleren van catalyst niet gaat werken: hij heeft meerdere dagen goed gewerkt met 8.10 maar ik zal het proberen

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-03 14:45
hoop maar dat je GPU-chip niet gekookt is.

wat ook kan helpen, is een (stille / stillere ) vga-cooler kopen die geschikt is voor je graphics card. op cheapo graphics cards zit meestal een flut koelertje die ontzettend hard moet draaien om ueberhaupt wat luchtverplaatsing te genereren. En als je kast geen goede airflow heeft, of je gannetje zit verstopt met stof, dan koelt ie voor geen meter meer.

Verwijderd

Topicstarter
Dat hoop ik ook!

wat de koeler betreft, idd een flutkoeler maar tot nu toe eigenlijk wel voldoende gebleken op de geluidsproductie na. Ik heb een Antec Five Hundred, dus die zou toch aardig wat lucht in het rond moeten spuiten, mijn kast maak ik geregeld schoon en de draden zijn bij elkaar gebonden met klittenband(zat bij mijn moederbord geloof ik) ik heb een tijd geleden al gekeken voor een andere koeler maar ik heb niet echt eentje kunnen vinden waarvan ik kon vinden dat ie compatible was met mijn videokaart.

btw, ik heb catalyst opnieuw geïnstalleerd: 8.10 die de 15e uitkwam( ik houd mijn videokaart driver altijd in de gaten, deze vooral door de (door mij nog niet gevonden) fan speed controller
maar dit heeft geen barst geholpen, bij de test crasht ie nog steeds

• THE_FIREFOX
De gpu kan wel tegen een stootje. De videokaart bios zijn geprogrammerd om bij een temperatuur van 104(of 108) graden op 100% fan te gaan. Dit gebeurt alleen als de koeler niet goed erop zit of de fan is op een te langzame snelheid vastgezet waardoor hij bij die temperatuur op full speed gaat. Echter is de kans klein dat dit de issue is. Ik denk dat er een software issue is of de voeding trekt hem misschien niet meer.

EDIT: wat gebeurt er als je videokaart op 300/500 klokt?

[ Voor 6% gewijzigd door THE_FIREFOX op 18-10-2008 20:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een voeding van 600W(zalman ZM600-HP), tot nu toe is het genoeg gebleken....
1 dvd brander, 4 12 cm fans, 1 cpu fan(scythe mugen infinity), E8500, Asus P5e, Asus EAH3870X2, 1 750 GB harddrive: Samsung Spinpoint F1

als controle programma van mijn videokaart gebruik ik trouwens Smartdoctor, die gaat ergens bij 70-80 op 100%, waarbij die ook echt heeeel erg snel koeler wordt, richting de 30 graden

Verwijderd

Topicstarter
Bij welke temperatuur zou de kaart kunnen beschadigen eigenlijk, ik hoor vaak dat ze tot ergens in de 100 kunnen gaan.?

• THE_FIREFOX
Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 20:03:
ik heb een voeding van 600W(zalman ZM600-HP), tot nu toe is het genoeg gebleken....
1 dvd brander, 4 12 cm fans, 1 cpu fan(scythe mugen infinity), E8500, Asus P5e, Asus EAH3870X2, 1 750 GB harddrive: Samsung Spinpoint F1

als controle programma van mijn videokaart gebruik ik trouwens Smartdoctor, die gaat ergens bij 70-80 op 100%, waarbij die ook echt heeeel erg snel koeler wordt, richting de 30 graden
Is je processor soms overgeklokt ?

Verwijderd

Topicstarter
nee, die staat gewoon op de standaard kloksnelheid, niets in mijn pc is overgeklokt

• THE_FIREFOX
Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 20:05:
Bij welke temperatuur zou de kaart kunnen beschadigen eigenlijk, ik hoor vaak dat ze tot ergens in de 100 kunnen gaan.?
Boven die 104 graden maar dat moet wel op langere duur zijn, een paar seconden moet geen probleem zijn :) Loop je pc soms vast als je een langere tijd in de bios van je moederbord bent? (dan werkt powerplay niet en staat alles op full)

Heb je een spare harde schijf liggen? Misschien kan je daarop een schone windows installatie proberen. Haal wel de andere harde schijven los voor het geval dat de boot sector ongewenst wordt overschreven.

[ Voor 6% gewijzigd door THE_FIREFOX op 18-10-2008 20:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een tijdje in de bios gezeten maar er gebeurde niets... wat bedoel je met "langere tijd" en wat is powerplay eigenlijk.

ik heb geen andere harde schijf liggen... dus dat is geen optie

iemand zei dat doordat het beeld bevroor het een hardwarematig probleem zou zijn... maar dan vraag ik me toch echt af waaar het probleem zit.

Verwijderd

Topicstarter
bij Asus smartdoctor staat er trouwens aan de linkerkant een plaatje waarin staat "your VGA card is okay" , scant Asus de hele kaart of wordt dit alleen verandert als bijv. de temperatuur te hoog wordt of dat de voltages te drastisch veranderen.

• THE_FIREFOX
Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 20:30:
Ik heb net een tijdje in de bios gezeten maar er gebeurde niets... wat bedoel je met "langere tijd" en wat is powerplay eigenlijk.

ik heb geen andere harde schijf liggen... dus dat is geen optie

iemand zei dat doordat het beeld bevroor het een hardwarematig probleem zou zijn... maar dan vraag ik me toch echt af waaar het probleem zit.
Powerplay is een functie die vrijwel alle ati kaarten hebben. Ze hebben meerdere modusen. Bijv een 2d modus waarbij energie wordt bespaard en de klaar langzamer draait. Hierdoor wordt hij minder warm. Is er meer kracht nodig gaat hij naar de 3d modus. Echter dit kan alleen wanneer windows draait. Zonder Windows (of linux) is het niet mogelijk om de powerplay aan te sturen. Hierdoor blijft de kaart op full speed draaien.
Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 20:33:
bij Asus smartdoctor staat er trouwens aan de linkerkant een plaatje waarin staat "your VGA card is okay" , scant Asus de hele kaart of wordt dit alleen verandert als bijv. de temperatuur te hoog wordt of dat de voltages te drastisch veranderen.
Geen idee heb geen ervaring met die software. Ik hecht altijd weinig waarde aan die informatie omdat het wel eens incorrect kan zijn. Ik zou als ik jouw was toch het in windows zoeken omdat je al een vastloper heb wanneer je bij de overdrive de stock clocks zet.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga dan maar proberen vista opnieuw te installeren

ik hoop dan dat niet blijkt dat het toch aan mijn videokaart ligt
bedankt voor jullie hulp in ieder geval!

Verwijderd

Topicstarter
ik kan met plezier melden dat mijn pc weer zo fris als een hoentje is: ik heb de 8.10 versie gedeïnstalleerd en 8.9 geïnstalleerd en alles doet het weer,... pfff

dan rest nog steeds wel de vraag waarom 8.10 het niet doet...

(ik had al eerder gezegd dat ik ccc opnieuw had geïnstalleerd maar ik had alleen maar 8.9 "geïnstalleerd" zonder eerst het programma te deinstalleren, en dan blijft blijkbaar gewoon 8.10 gehandhaafd)
Pagina: 1