And this !! Is to go even further beyond!!!
[ Voor 3% gewijzigd door lckarssen op 19-10-2008 22:54 ]
Het is idd makkelijker om op beide systemen de userIDs gelijk te houden. Ik heb meerdere systemen in beheer, in de ene setup houd ik ze gelijk dmv LDAP, in een andere setup wordt gewoon op een centrale server alle configuratie gedaan en wordt vervolgens de /etc/passwd, /etc/group, /etc/shadow en /etc/gshadow gesynchroniseerd naar alle andere servers.
Bij het uitpakken zijn dan de permissions bewaard.
We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.
Op beide machines hebben ze al dezelfde userid. beide 1000 beide lammert
Mijn /etc/exports
/export/Data 192.168.1.0/24(rw,nohide,insecure,no_subtree_check,async,anonuid=1000)
Met Nautilus geeft hij me de rechten -2 dit wordt standaard vertaalt naar user nobody.
Maar door de anonuid optie moet het toch automatisch ook dezelfde gebruiker van maken ?
Dus hier zou hij eigenlijk ook gewoon lammert van moeten maken.
Zo heb ik hier veel info weggehaald : http://www.troubleshooters.com/linux/nfs.htm
Ook heb ik de optie no_root_squash gebruikt maar mondo zegt nog steeds dat hij de eigenaar permissies niet kan behouden. Daarna krijg ik de foutmelding dat hij de scratchdir niet kan kopiëren.aa
Maar door nu anonid te gebruiken kan ik helemaal niet meer met mondo schrijven (permission denied)
Nautilus doet het perfect !
@Rainmaker
Mijn bedoeling om Mondo te gebruiken was om een live systeem zo te backupen net zoals bijv. een image met ghost. Anders stap ik misschien ook wel over op ghost als die wel fatsoenlijk een nfs share aan kan.
En Mondo houdt gelijk ook alle bootfiles bij zodat ik alles zelf niet meer met het handje moet doen.
@all
Maar misschien zit ik gewoon met n buggy versie te spelen en gaat het nooit werken
[ Voor 5% gewijzigd door lamko op 20-10-2008 20:03 ]
Dit is wel de meest uberranzige manier die je je kunt voorstellen om centraal gebruikersbeheer in te regelen. (nou ja, behalve dan als je jouw oplossing gebruikt zonder shadow en misschien NIS)_JGC_ schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 09:33:
... /etc/passwd, /etc/group, /etc/shadow en /etc/gshadow gesynchroniseerd naar alle andere servers.
@TS: Je kunt de boel ook tarren (weet niet of Mondo dat kan, ken het product niet). Tar is gemaakt voor dit soort dingen en kan prima eigendom bewaren in een backup.
Kijk wel naar andere software uit. Iemand suggesties ?
Wil een soort van image maken naar een netwerkshare inc bootsector en ook weer restoren vanaf een netwerkshare.
[ Voor 8% gewijzigd door lamko op 23-10-2008 10:18 ]
Ga denk ik maar bartpe gebruiken voor het netwerk samen met acronis trueimage.
Nog een samba servertje opzetten en klaar is kees.
En met deze howto gaat het zeker wel lukken :
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=221925
[ Voor 20% gewijzigd door lamko op 24-10-2008 20:39 ]
Met deze howto
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=823433
Alle quotejes die om uname -r staan heeft ie verkeerd staan en het script om een raw device aan te maken werkt niet helemaal maar verder een zeer goede en volledige tut. Maar dit zijn probleempje die zelf wel te verhelpen zijn. 2,5 uur om 90 GiB te backupen vond ik zeer acceptabel op een 100 mbit netwerkje.