• martennis
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-01 14:17
Hallo tweakers,

Ik heb nu al enige tijd een 2 setjes GEIL Orange 4-4-4-12 DDR2 in mijn P5E zitten. Nu was ik wat aan het rondneuzen in de bios, zie ik de (automatische) timings op 5-5-5-15 met command rate 2T staan :/

Ik voor de zekerheid nog even opgezocht op de site van empc (waar ik het product gekocht had), staat daar inderdaad dat mijn geheugen op 4-4-4-12 met command rate 1 zou moeten kunnen werken..
Terug naar de bios de snellere timings erin gezet, reboot en bios check komt met een error: Cannot apply overclock (daar kwam het op neer tenminste)

Nog een keer rebooten zorgde ervoor dat de timings weer terug werden gezet. Nu kijk ik in cpu-z staat het volgende:

Part number: CL4-4-4DDR2-800
200MHz: 3-3-3-9-12
266MHz: 4-4-4-12-16
400MHz: 5-5-5-18-23

Op het doosje van het geheugen staat ook CAS4 aangevinkt.
Het geheugen draait op 400MHz met voltage 2.1.

Heb ik iets over het hoofd gezien of ben ik belazerd?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou sowieso niet blind afgaan op wat CPU-Z zegt. Software kan het altijd verkeerd uitlezen namelijk.
Verder kan het natuurlijk zijn dat je geheugen niet goed werkt op je moederbord op die snelheden. Heb je het spul al eens op een ander bord getest?

• martennis
Ik heb ook met everest home gekeken (misschien ook niet betrouwbaar aangezien ze waarschijnlijk dezelfde data lezen), maar ook daar stonden deze timings..

verder heb ik gezien dat ik een offset pair heb (verschillende productiedata => verschillende timings).. kan dit nog uitmaken?

Ik heb het niet op een ander bord getest, aangezien ik deze niet tot mijn beschikking heb. Ik vraag me alleen af waarom mijn moederbord niet aan zou kunnen. Hij kan max 1333MHz aan en wat betreft timings zou ik even op moeten zoeken..

[ Voor 4% gewijzigd door martennis op 19-10-2008 11:37 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je geheugen zal natuurlijk alleen maar stabiel lopen op de timings die het aankan. Kan 1 dimm niet meekomen met de instellingen dan krijg je dus problemen. Maar waar lees je deze timings vandaan dan?

Je moederbord kan natuurlijk simpelweg niet compatible zijn met het geheugen op die snelheden. Asus borden willen nog wel eens geklooi geven met geheugen compatibiliteit.

• martennis
ik had de timings van de langzaamste set gepost..
maar nogsteeds, als GEIL beweert dat het geheugen 4-4-4-12 kan lopen, dan neem ik aan dat ze dat op de hoogste snelheid bedoelen..
ik heb inderdaad het vermoeden dat het geheugen niet helemaal compatibel is met mijn mobo..

edit:
heb even naar de QVL list gekeken op asus.com, maar deze staat er niet tussen.. wss nieuw geheugen halen dan maar ;(

[ Voor 18% gewijzigd door martennis op 19-10-2008 12:01 ]

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-05 19:40
Ik had hetzelfde, cpu-z las bij mij ook precies hetzelfde uit. Ik heb alleen in de BIOS de timings gewoon op 4-4-4-12- kunnen zetten . Heel toevallig was ik gisteren op die website aan het kijken en daar kwam ik de specs van mijn geheugen tegen. Daar staat dat de timings op 5-5-5-15 werken met een voltage van 1.8 en op 4-4-4-12 met een voltage van 2.0. Je zou het voltage dus nog handmatig kunnen instellen.

Ik heb wel Black Dragon geheugen, ik weet niet of jij dat ook hebt ;)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-05 13:58

SECURITEH

Man of legend.

Ik kon mijn Black Dragon kit gewoon op de 4-4-4-12 (T2) timings zetten op 1.8V i.p.v. 2.1V. :D

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ok, maar dat is geen garantie. Als je zeker wil zijn dat het werkt moet je de timings handmatig instellen en dan ook de aanbevolen spanning instellen. Op de Geil website lees ik precies dat de "working voltage" tussen 1.8V en 2.3V ligt. Het lijkt me echter sterk dat 4-4-4-12 1T gaat werken op 1.8V dus lijkt het me aan te bevelen om de handleiding eens te lezen en anders gewoon eens 2.0V te proberen en te testen of het stabiel is. Indien niet moet je de spanning nog wat omhoog gooien.

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-05 09:39

ötzi

eclecticus

Dit zijn de standaard latencies (5-5-5-15) van de SPD , je zult in de bios de latencies handmatig in moeten stellen .

• Admiral Freebee
  • Niet online
Inderdaad, de timings in de SPD zijn meestal veilige timings die werken bij 1.8V zodat je computer tenminste opstart na een BIOS reset of de eerste keer dat je hem bouwt. De juiste timings en spanning moet je dan handmatig instellen.

• martennis
klopt.. ik had in het begintopic ook al genoemd dat ik op 2.1V heb geprobeerd ;)

@Stefanvangelder: nee dit is geen Black dragon, maar de Orange.

Ik ga volgende week wel iets anders bestellen. Bedankt voor de info!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-05 09:39

ötzi

eclecticus

martennis schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 20:13:
klopt.. ik had in het begintopic ook al genoemd dat ik op 2.1V heb geprobeerd ;)

Alleen het voltage aanpassen is dus niet afdoende ; als je de opgegeven timings die GEIL opgeeft wilt benutten zul je de latencies naar 4-4-4-12 moeten aanpassen in de bios .

[ Voor 21% gewijzigd door ötzi op 19-10-2008 20:51 ]

Verwijderd

martennis schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 20:13:

Andere kopen? :?
Alleen maar omdat die niet op 4-4-4-12 wil draaien, net of je dat verschil gaat merken.
Sowieso moet het wel werken het enigste probleem zou kunnen zijn de T1 command rate, probeer deze maar eens op T2. :)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Hier en daar lees je wel dat de P35 chipset wat kieskeuriger wordt op 1T. Andere strakke timings werken dan niet meer goed. Op sommige moederborden met de P35 chipset kan je het niet eens aanpassen.

• martennis
P5E is geen P35 maar X38 ;)

Ik zal eerst nog even met minder strakke command rate proberen.
Bedankt allen!
Pagina: 1