TimeMachine op MacBook Pro

Pagina: 1
Acties:

• Nixsos
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-01 18:15

Nixsos

Mac user

Topicstarter
Eind deze maand krijg ik mijn MacBook Pro binnen.
Dit zal tevens de eerste kennismaking zijn met Mac OSX en TimeMachine.

De TimeMachine software lijkt mij erg handig, ik heb daarom ook direct een 1TB Western Digital MyBook Studio besteld.

Ik zal de MBP voornamelijk op school gebruiken en voor mijn fotografie hobby. De MBP is vaak weg van mijn bureau en de externe backup drive (daar heb je immers een notebook voor).

Is het mogelijk om met TimeMachine continue een backup te draaien op je lokale schijf en deze backup automatisch over te zetten zodra ik hem op mijn extere drive aansluit? Je zou het dus kunnen zien als een tijdelijke buffer zolang je onderweg bent.

Ik vind het namelijk belangrijk dat ik direct een extra kopie van mijn foto's heb zodra deze op de laptop gezet worden. Ook voor mijn gewone documenten lijkt mij dit erg handig.

Zijn er eventueel programma's die dit mogelijk maken?
Wat zijn jullie ervaring met TimeMachine op laptops?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Neen. En dat is ook redelijk nutteloos: als je drive kapot gaat, gaat je extra kopie op die drive dat vanzelf ook.

Wat je wel kunt doen is handmatig een kopie maken en die kopie excluden van time machine zodat je geen dubbele backup hebt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 15:47
Ik gebruik TimeMachine ook op mijn Macbook, maar heb nog nergens iets gehoord over de mogelijkheid om een tijdelijke buffer voor TimeMachine aan te maken. Klinkt handig, maar zodra je HDD crasht heeft het nog geen nut. Wat je ook kan doen is een VPN creëren en over internet backuppen naar je TimeMachine disk, maar dat moet je maar werkend krijgen. Is overigens wel te doen.

Zelf gebruik ik een Lacie Porsche schijf die op mijn Windows PC staat aangesloten en gedeeld staat via Samba. Zodra ik dus me laptop open en hij verbonden is met me wifi maakt hij een backup, werkt allemaal netjes.

• Nixsos
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-01 18:15

Nixsos

Mac user

Topicstarter
Het is mij ook niet zo zeer te doen om een eventuele hard disk crash.
Ik wil de mogelijkheid hebben om alles direct te backup-en wanneer een bestand wordt aangemaakt of aangepast.

Wat ik heb begrepen is dat TimeMachine om het uur een backup maakt.
Wanneer ik in dat uur een bestand heb aangemaakt en hem perongeluk heb verwijderd ben ik dus de sjaak en het bestand gewoon kwijt.

Eigenlijk wil ik dus nog ergens een kopie van het bestand in TimeMachine kunnen terugvinden.

Vooral bij het beheren van mijn foto's is dit erg belangrijk. Ik importeer de fotos vanuit mijn camera op de HDD. Ik maak een selectie van de foto's die ik mooi vind en de rest gooi ik weg. Deze foto's wil ik echter nog wel in TimeMachine kunnen terugvinden mocht ik me een keer bedenken.

Het lijkt er dus op dat hier geen makkelijke manier voor is, behalve met de hand een kopie te maken.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:05
Wat je bedoelt is software die bijhoudt wat er is veranderd en die veranderingen backupt als je je externe schijf aansluit?

WD levert windows software mee die dat kan. Weet niet of daar ook een OS X versie van is.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 15:47
Nixsos schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 17:43:
Het is mij ook niet zo zeer te doen om een eventuele hard disk crash.
Ik wil de mogelijkheid hebben om alles direct te backup-en wanneer een bestand wordt aangemaakt of aangepast.

Wat ik heb begrepen is dat TimeMachine om het uur een backup maakt.
Wanneer ik in dat uur een bestand heb aangemaakt en hem perongeluk heb verwijderd ben ik dus de sjaak en het bestand gewoon kwijt.

Eigenlijk wil ik dus nog ergens een kopie van het bestand in TimeMachine kunnen terugvinden.

Vooral bij het beheren van mijn foto's is dit erg belangrijk. Ik importeer de fotos vanuit mijn camera op de HDD. Ik maak een selectie van de foto's die ik mooi vind en de rest gooi ik weg. Deze foto's wil ik echter nog wel in TimeMachine kunnen terugvinden mocht ik me een keer bedenken.

Het lijkt er dus op dat hier geen makkelijke manier voor is, behalve met de hand een kopie te maken.
In je menubalk zit rechtsboven het timemachine knopje, als je dat zo hebt ingesteld. Klik je daar op dan kun je kiezen voor Back Up Now, dus dan maakt hij onmiddelijk een backup. Verder kun je met tooltjes dat uurtje ook veranderen naar minder.

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-02 18:37
Wat je natuurlijk wel zou kunnen doen is een tweede externe HD kopen die géén extra voeding nodig heeft, en dan daarop je foto's en documenten backuppen. Als je dan dus bij de Time Machine voorkeuren aangeeft dat je alles uitsluit behalve die twee (?) mappen, dan moet het lukken.
Als je dan thuis bent zet je Time Machine weer zo dat alles gebackupt wordt. Misschien enigszins omslachtig, maar zo zou ik het doen.
Wellicht is er zelfs nog wel een programmaatje dat het hele proces iets vereenvoudigt, maar dat weet ik niet.

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 20:39

Gebruik hiervoor programma's als Apple Aperture of Adobe Lightroom. Die doen precies wat jij hier wil.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

In navolging van TukkerTweaker...zoiets heet eigenlijk versiebeheer en dat vindt je in de genoemde programma's ook weer terug.

Je kunt ook een iets simpelere setup maken door een mapje met originele te maken waarin je alles zet en dat ook zo bewaard. Dan pak je een ander mapje waarin alleen de foto's staan die je echt wilt hebben. Dat soort dingen zijn echter makkelijker om te doen met Aperture of Lightroom omdat die al zulke functionaliteit hebben (alleen wat uitgebreider).

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Mac OS X heeft ook een prullenbak waar je verwijderde bestanden in kan terugvinden.

Maar als je serieus met foto's bezig bent dan ben je beter af met een fotobeheerprogramma zoals Aperture of Lightroom wat een stuk handiger werkt omdat je dan de originelen niet zomaar kwijt kan raken en deze programma's ook nog eens allerlei andere handige functies, zoals het snel kunnen vergelijken van foto's en het geven van waarderingen bij het maken van je selecties en en nog veel meer handige dingen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1