Server in de kelder!?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.979 views

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-12-2025

pcprutser

No message

Topicstarter
oke, ik heb mijn server (back-up en centrale opslag, niets bijzonders) op mijn kamer staan, en geupgrade, omdat dat ding nu een stuk meer lawaai en warmte produceert zou ik hem naar de kelder willen verplaatsen.
Voordat ik hem in de kelder parkeer zit ik met nog een paar vragen:

-De kelder is vochtig(er), gaat dit goed in combinatie met electronica (onze kelder is niet zo heel erg vochtig, maar toch, iets om rekening mee te houden ;))

-Mijn pc heeft een gbit poort, de switch ook, en de server ook, de router en de pc van m'n pa (ja ik woon nog thuis :p) hebben 100mb aansluitingen. Om toch op de toekomst voor te bereiden: welke utp/stp kabel kan ik het beste nemen? (afstand is ongeveer een meter of 20) Kom niet met de opmerking: 'ga draadloos!' want daarvoor is de snelheid en de betrouwbaarheid gewoon te slecht..

De hardware lijkt mij niet heel erg van belang (een pc, is een pc, een server, een server en een router een router ;))
Verder staat vragen natuurlijk vrij :)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wat is 'vochtig(er)'? Een beetje vocht kan dat ding best wel hebben, zolang er maar geen mist in die kelder hangt zegmaar :P

Qua kabel heb je UTP Cat5e of hoger nodig voor Gbit.

Verwijderd

Kelders... zijn die niet heel stoffig en weinig tot geen ventilatie?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Of 'ie stoffig is heeft natuurlijk meer met jouw kelder te maken dan met kelders in het algemeen, lijkt me. Wat maakt het voor een PC trouwens uit als wer weinig ventilatie is? Zolang het maar koel genoeg is is het prima.

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Vocht zal niet voor directe schade zorgen, zolang de computer aan staat krijgt het geen kans om te condenseren in je computer. Als hij en tijdje uit staat en het is inderdaad goed vochtig kun je hem eventueel even een tijdje uit de kelder halen.

Misschien dat de vochtige omgeving wel voor een wat kortere levensduur van de hardware zorgt, maar ik zou me er niet heel erg druk over maken. Alles is wel afhankelijk natuurlijk van hoe vochtig het is in de kelder :).

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-12-2025

pcprutser

No message

Topicstarter
onze kelder is met een paar ventilatie gaten 'aangesloten' op de kruipruimte, waar het kurk maar dan ook kurk droog is :D. En er hangt geen mist :p ook kan er een klapraampje open.

En het is er lekker koel, dus dat zit goed (ook een van de hoofdredenen om dat ding in de kelder te parkeren :D).
zou ik de server dan nog moeten 'inpakken' met iets van schuimrubber (in elk geval van dat spul dat gebruikt wordt tegen geluid in pc's), tegen het evt vocht/kondens?

*gaat gelijk ff zoeken naar cat6 kabels :) *

• fractal
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2021
pcprutser schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 17:20:
-De kelder is vochtig(er), gaat dit goed in combinatie met electronica (onze kelder is niet zo heel erg vochtig, maar toch, iets om rekening mee te houden ;))
Ik heb op mijn werk soortgelijke electronica in een vrij vochtige cel van 4°C staan en dat gaat al jaren goed :)

Alleen..... nooit uitzetten (goh, typisch voor een server ;) ) want dan blijft de apparatuur warm en droog. Dus als je server uitvalt en afkoelt kan hij vochtig zijn en dan zou ik 'm eerst laten opwarmen om vocht kwijt te raken en dan pas weer aanzetten.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nah, vocht komt er toch wel in door airflow.

Evt een bakje vochtvreter erop \erin zetten.
Niet dat je het vocht tegenhoudt, maar meer ter indicatie.

Verder kan het prima.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-01 19:58

BHQ

Mwah, zoals al gezegd is, zolang het apparaat aanstaat heeft condens enz. weinig kans.

Op Campzone (outdoor LAN event van bijna 2 weken) wordt het zelfs aangeraden om de machines 's nachts aan te laten ivm. condens. Toch is er nooit iets gesneuveld -door- condens afaik, hooguit door een lekkende tent ;)

Cat5e kabeltje is meer dan voldoende overigens voor die 20 meter.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heb je de relatieve luchtvochtigheid (RV) al een keer gemeten? Als je rond de 80 a 90% zit zou ik er niet aan beginnen.
En ook moet de temperatuur een beetje constant zijn, geen grote snelle schommelingen.
Vooral snelle schommelingen zijn funest, hierdoor neemt de kans op condens erg toe.
En als de temp veranderd gaat je RV ook direct veranderen.
Zakt je temp dan gaat het vocht uit de lucht neerslaan, dit moet je zien te voorkomen.
Misschien is het mogelijk om de kelder iets te verwarmen indien nodig?

De 45 a 55% bij +/-21c voor server ruimtes zul je waarschijnlijk niet halen in een kelder. ;)

Het isoleren van je server heeft echt geen zin, je zal hem dan hermetisch dicht moeten maken met dampdichte isolatie (Armaflex)
Je zal je server toch ook moeten koelen en dat gaat dus niet meer als alles dicht is.

[ Voor 20% gewijzigd door Oxellaar op 19-10-2008 12:30 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• wealthy_beggar
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-06-2021

wealthy_beggar

NID'er in opleiding

Ik zou iig wel stof filters voor de fans doen (als je dit niet al hebt), ook al is de kelder nog zo schoon een pc/server trekt stof aan.

| Mijn Game PC | Mijn Laptop | Leukste mohaa clan |

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
pcprutser schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 17:20:
Don't worry, een beetje vochtige lucht is helemaal geen probleem. Ook van condensvorming op/in je server zal geen sprake zijn als je die uit zou zetten, dan zou die kouder moeten worden dan de rest van de kelder. Mits de omgevingstemp niets plots sterk zou toenemen kan dat dus niet. En dat zie ik in een kelder nog niet zo snel gebeuren.
Je zou hoogstens wat condens hebben als je de koude server uit de kelder het warme huis in zou halen (net zoals een fles in de koelkast pas beslaat als je hem eruit haalt).

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-01 20:52

johnwoo

3S-GTE

Ik heb m'n server al een jaar of 2 in de kelder staan en dat gaat prima. Het is wel een vrij grote kelder, dus weinig temperatuurschommelingen, en niet vochtig. 's Zomers is het klapraampje eruit voor de ventilatie en koele lucht (er kan altijd een beetje lucht onder de kelderdeur door), 's winters zit het raampje erin om te voorkomen dat het daar kan vriezen en we voor buiten stoken.

Wat mij betreft is een kelder de ideale locatie voor je server, mits je er dus een hebt waar het droog is en 's winters niet vriest ivm eventueel vastvriezen van condens. Ik heb redelijk wat 80mm fans in m'n server zitten maar daar hoor ik dus helemaal niks van :Y) Verder ruimt het lekker op bij m'n bureau (waar ik tot 2 jaar geleden m'n server gewoon naast m'n PC had staan) en is het in de kelder altijd koeler dan in de rest van het huis.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bYfndmjinWxZFWLKUmcS5UzL/full.jpg

Nog even de voor- en nadelen op een rij:
+ geen last van fan noise
+ staat je niet in de weg
+ blijft koeler dan elders in huis
- extra kabels (power, UTP) trekken
- lastiger bereikbaar voor onderhoud (remote desktop werkt prima voor normaal software beheer)

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tsjah dit heeft erg weinig te maken met Overklokken of koelen, verder zou ik ook niet echt weten waar je dit topic dan wel kwijt zou kunnen... Verder denk ik dat je dit gewoon moet proberen.. Gaat het niet goed merk je het snel genoeg ;)

Dicht dus omdat ik niet weet waar het wel op z'n plek zou kunnen en je het snel genoeg kan ontdekken :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.