Toon posts:

Hoe dsl voip modem aan te sluiten achter een kabel modem??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik heb pas geleden een voip modem van het type "Zyxel 2602r-61" gekocht.

Volgens de achterkant van het modem is het een "ADSL VOIP modem". Nu heb ik internet van UPC. Dat is via de kabel. Het UPC internet ontvang ik via een kabel modem - dat ik van UPC heb gekregen - en ik verspreid het internet via een router (met dd-wrt erop) die ik achter het UPC kabel modem heb geplaatst.

Ik kan de 2602r-61 dus niet direct via een adsl aansluiting gebruiken. Dat hoeft ook niet want eigenlijk wil ik alleen gebruik maken van de VOIP functionaliteit die de 2602r-61 biedt.

Heeft iemand er een idee van hoe ik dat - de 2602r met werkende voip achter een dd-wrt router - voor elkaar kan krijgen??

Is er niet een manier om in mijn netwerk zelf een soort van dsl-signaal te genereren, zodat ik het 2602r-61 modem via een seriele poort (o.i.d.) op de een of andere andere host in het netwerk kan aansluiten??

Verdere informatie:

Het modem zegt (via de web-interface) de volgende firmware te hebben.

System Name: P2602R-61
ZyNOS F/W Version: V3.40(AJI.1)b1_042006 | 4/20/2006
DSL FW Version:TI AR7 06.00.04.00
Standard:NORMAL

Daar lijkt mij op zich niets mis mee.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Guido van Steen

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-03 13:18
Zelf een dsl signaal genereren gaat niet..

Wat je (misschien) kan doen is de Zyxel te gebruiken als ATA, dhcp uit, vast ip geven, en met 1 van zn lanpoortjes aan je huidige router knuppen.

Of dat werkt weet ik niet, ik weet niet zeker of de sipfunctie intern direct op de switch zit, of dat dit gescheiden is.

Volgens Verwijderd in "voip op zyxel p2602h-d1a, via glasvezel" gaat het niet:[
Het VoIP gedeelte van de ZyXEL CPE modellen hebben altijd het modem-gedeelte(ofwel publiek ip-adres) nodig.
Gezien de posthistory van Xatos werkt ie bij Zyxel, of vrij direct daar gok ik, dus ben bang dat t gewoon niet wil.

Maar waarom heb je een voip adsl modem gekocht als je met een kant en klare ATA sneller (en verm goedkoper) klaar geweest was? Daarnaast was t handiger als je t eerst uitzocht en dan kocht.

[ Voor 30% gewijzigd door DJSmiley op 18-10-2008 15:28 ]

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
Wat wel kan, denk ik, is inloggen via Telnet op je zyxel. Dan de defaultgateway veranderen naar die van je huidige router(gateway van internet). Dan knup je dus die zyxel met de lanpoort aan je netwerk en hij zal zelf verbinding maken met internet (en dus voip) via je eigen router.
Ik heb een keer zoiets gedaan, maar ik weet niet meer 100% of dat op een zyxel of een tele2 modem was.

Als je een DSL signaal wil maken kan ik je nu al vertellen dat een linksys ATA vele malen goedkoper is...

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:43
Kan je die Zyxel nog ruilen? Ik zou dan gewoon een ATA nemen.
Kijk voor VoiP adapters eens hier: http://www.voipshop.nl/products/voip-adapter-ata/

Nee, ik werk niet bij Voipshop.nl ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb het modem voor een schappelijke prijs op Marktplaats gekocht. Ik ging er eigenlijk vanuit dat je hem (zoals ik wist bij een Fritz) ook als losse ATA kon gebruiken, maar toen ik hem zag merkte ik pas dat er alleen maar een dsl aansluiting op zat en geen WAN aansluiting.

Ruilen hoeft eigenlijk niet. Ik kan hem aan mijn vader kado doen. Die heeft wel ADSL. Maar ik zou hem zelf ook goed kunnen gebruiken. Misschien kan ik inderdaad voor mezelf maar beter een andere ATA kopen.

Ik zal jullie tips in ieder geval uitproberen.

Raar trouwens dat het zo moeilijk is om zelf ADSL (wat eigenlijk toch maar twee ijzeren draadjes zijn) te genereren...

Bedankt!

Guido van Steen