_AuToMaTiC_ schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 00:17:
Het kan echt van alles zijn, van defect moederbord, videokaart of geheugen, incompatibe processor (Dan heb je meestal eerst een nieuwe bios versie nodig) of incompatible geheugen. Dat zijn de voornaamste zaken. Het is handig als je neerzet welke onderdelen je hebt en het
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorneemd.
gaan je fans bijvoorbeeld wel even draaien? Wat doet de pc als je opstart zonder geheugen? (Gaat hij dan piepen) Zelfde voor videokaart....
Nogmaals kort samengevat:
Ik heb computeronderdelen besteld bij een webshop. Deze zelf samengesteld tot 1 systeem. Alles nauwkeurig en volgens de gebruiksaanwijzingen ingebouwd en aangesloten. Het probleem is dat ik niet weet welk onderdeel van de pc niet werkt. Op alle losse onderdelen zit garantie, maar weet niet wat terug te sturen. Of zou de webshop de hele kast moeten accepteren?
Ik zet het systeem aan en de power komt erop. De Fans gaan lopen en er gaan lampjes op het moederbord branden. Deze situatie blijft gehandhaafd, er verandert niets. Je hoort geen "beepjes" ook niet als er geen geheugen, geen videokaart, geen hd's zijn aangesloten.
Mijn ondernomen acties:
Computer helemaal kaal opstarten en steeds iets anders erin plaatsen om te kijken of de situatie verandert. Helaas gebeurt er niets. Verder videokaart en hd's in andere pc geprobeerd. Daar werkt het wel.
Uiteraard heb ik gekeken naar
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Mijn conclusies uit bovenstaande post:
Voeding: geeft voldoende power, meer dan genoeg zelfs en is een betrouwbaar merk. Ik heb zoveel mogelijk losse kabels gebruikt om elk apparaat los aan te sluiten, dus bijvoorbeeld niet 1 kabel voor beide HD's.
Fans: deze werken gewoon als de powerknop aangaat.
Moederbord: niets mee geprutst, niets overgeclocked. Niets van jumpers verandert etc. Bij het aanzetten van het systeem zijn geen "biepjes" te horen. Er branden wel enkele rode + blauwe lampjes op het moederbord.
Bios: zover kom ik niet eens. Het systeem start niet op tot de bios.
Lekkende condensators: geen last van
Processor: lijkt te werken. Deze wordt warm als het systeem opstart. Kan er verder weinig over zeggen omdat de pc niet tot windows komt.
Geheugen: kan ik niets over zeggen. Ik heb geen DDR3 mobo hier liggen. Verder start de pc niet eens op dus het geheugen komt nog niet in beeld dacht ik zo. Ik moet wel de kanttekening plaatsen dat ik OCZ geheugen heb. Ik dacht dit dat gewoon moet werken op mijn MSI P45D3 PLATINUM moederbord. Ook gezien het wattage dat het geheugen vraagt.
Videokaart: kan ik niets over zeggen omdat het systeem niet opstart. De combo Asus EN GTX 280 HTDP 1G en MSI P45D3 PLATINUM moet mijninziens geen belemmeringen opleveren.
Harddisk: deze lijken gewoon te werken. Je hoort dat ze werken als de stroom op het systeem gaat. De harddisks werken ook op een andere pc.
Mijn systeem, gebaseerd op
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2008 (de BBG van juli):
Intel Core 2 Quad Q9450 2 66GHz 1333MHz 12MB Boxed
MSI P45D3 PLATINUM,
Western Digital VelociRaptor WD3000GLFS 300Gb 16Mb SATA,
Spinpoint F1, 1TB
Samsung SyncMaster 2232BW 22inch TFT,
Asus EN GTX 280 HTDP 1G,
OCZ 4GB, DDR3, PC3-8500, 1066MHz,
Scythe Infinity SCINF-1000
Creative X-Fi XtremeMusic
Corsair CMPSU-620HXEU (620 Watt)