Advies gevraagd voor niet werkende, zelf geassembleerde PC

Pagina: 1
Acties:
  • 1.205 views

• -_-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03-2025
Even een kort vraagje, jullie medetweakers hebben er ongetwijfeld meer verstand van dan mij.

Een tijdje terug heb ik een nieuw systeem samengesteld. Alle onderdelen op 1 na bij 1 webshop gekocht. Alles zorgvuldig aangesloten, alles volgens het boekje en de meegeleverde instructies. Nu is het probleem idat het betreffende systeem totaal niets doet. Het start niet eens op naar de Bios. Ik heb zelf geen flauw idee welk onderdeel voor het probleem zorgt. Verder wil ik er niet teveel aan gaan klooien, ik heb inmiddels garantie op alle onderdelen. Een met prutsen aan je systeem kun je dingen kapot maken en heb je grote kans dat de garantie verloopt.

Hoe los ik dit probleem op? Webshops geven meestal alleen maar garantie op individuele producten (ook deze webshop). En ik weet juist niet waar het probleem zit.

Advies gevraagd hoe dit aan te pakken.

[ Voor 12% gewijzigd door -_- op 18-10-2008 15:04 ]

• Samopsa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-10-2025
Lastig te zeggen zo.. je zal toch moeten 'prutsen', en dit gaat echt niet de garantie negatief beinvloeden.

Dingen om te checken:
Als je beeldscherm op videokaart aangesloten zit: Check of videokaart er goed in zit.
Controleer of processor er goed inzit
Controleer geheugen

etcetera.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:59

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Rail Away!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Gaat er überhaupt wat aan of is het helemaal dood? De eerste losse kast die ik kocht was de powerbutton gewoon niet aangesloten :p

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Met prutsen aan je systeem verloopt je garantie niet. Je hebt er voor gekozen zelf te assembleren, dan is het gevolg ook voor jou. Op deze manier weet niemand natuurlijk wat het probleem is. Je zult dus echt middels bovengenoemde troubleshooter uit moeten vinden wat het probleem is, aangezien je garantie hebt op de onderdelen, niet op het systeem.

• -_-
probleem zit m in het feit dat je al geen "beepjes" hoort bij het aanzetten van het systeem. Het moederbord krijgt wel stroom, verder gebeurt er niks. Dus ik kan ook niet uitsluiten wat wel/niet werkt.

Als ik het geheugen/videokaart eruit haal hoor je ook geen "beepjes". Ik kan dus weinig troubleshooten .....

Verwijderd

Tja dan had je voor assembleren van het hele systeem moeten kiezen.. Je hebt inderdaad garantie op de artikelen, niet op de samenwerking van de artikelen. Je zult er zelf achter moeten komen waar het scheelt (ps. komt er wel stroom uit het stopcontact en staat de voeding achterop de pc wel op aan?)

• Samopsa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-10-2025
-_- schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 17:04:
probleem zit m in het feit dat je al geen "beepjes" hoort bij het aanzetten van het systeem. Het moederbord krijgt wel stroom, verder gebeurt er niks. Dus ik kan ook niet uitsluiten wat wel/niet werkt.

Als ik het geheugen/videokaart eruit haal hoor je ook geen "beepjes". Ik kan dus weinig troubleshooten .....
Heb je de processor goed aangesloten? Dan heb je dit probleem nl ook.
Heb je het moederboard wel goed overal aangekoppeld? Heb je alle voedingstekkers er wel goed in? Heb je de powerknop wel goed aangesloten?
Je hebt niet altijd biepjes nodig om het probleem te achterhalen..

Met de magere info die we hebben kunnen we op geen enkele manier weten wat het probleem exact is.

• -_-
-_- schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 17:04:

Er is gewoon stroom, er branden ook lampjes (rood en blauw), helaas niet de groene. Hier kan het dus niet aan liggen

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Draaien de fans als je hem aan doet? Branden de ledjes?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• -_-
battler schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 17:12:
Draaien de fans als je hem aan doet? Branden de ledjes?
yep alles brand en draaid. Je hoort ook dat de harde schijven werken en merkt dat de processor warm wordt

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Andere graka bij de hand, Scherm getest?
Zoals al eerder aangegeven dit alles is terug te vinden in het topic "hang en opstartproblemen".

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• -_-
battler schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 19:06:
Andere graka bij de hand, Scherm getest?
Zoals al eerder aangegeven dit alles is terug te vinden in het topic "hang en opstartproblemen".
zucht..... heb alles al geprobeert

ander geheugen
andere videokaart
alles losgekoppeld etc

niks werkt. Daarom zou ik t liefste alles terugsturen naar de betreffende webshop zodat zij maar moeten zeggen welk onderdeel kapot is.. .....

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Over welke onderdelen hebben we het hier?
Het kan ook zijn dat je voeding niet genoeg power heeft.

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Het kan echt van alles zijn, van defect moederbord, videokaart of geheugen, incompatibe processor (Dan heb je meestal eerst een nieuwe bios versie nodig) of incompatible geheugen. Dat zijn de voornaamste zaken. Het is handig als je neerzet welke onderdelen je hebt en het Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorneemd.
gaan je fans bijvoorbeeld wel even draaien? Wat doet de pc als je opstart zonder geheugen? (Gaat hij dan piepen) Zelfde voor videokaart....

[ Voor 28% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 19-10-2008 00:22 ]

• -_-
_AuToMaTiC_ schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 00:17:
Het kan echt van alles zijn, van defect moederbord, videokaart of geheugen, incompatibe processor (Dan heb je meestal eerst een nieuwe bios versie nodig) of incompatible geheugen. Dat zijn de voornaamste zaken. Het is handig als je neerzet welke onderdelen je hebt en het Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorneemd.
gaan je fans bijvoorbeeld wel even draaien? Wat doet de pc als je opstart zonder geheugen? (Gaat hij dan piepen) Zelfde voor videokaart....
Nogmaals kort samengevat:

Ik heb computeronderdelen besteld bij een webshop. Deze zelf samengesteld tot 1 systeem. Alles nauwkeurig en volgens de gebruiksaanwijzingen ingebouwd en aangesloten. Het probleem is dat ik niet weet welk onderdeel van de pc niet werkt. Op alle losse onderdelen zit garantie, maar weet niet wat terug te sturen. Of zou de webshop de hele kast moeten accepteren?

Ik zet het systeem aan en de power komt erop. De Fans gaan lopen en er gaan lampjes op het moederbord branden. Deze situatie blijft gehandhaafd, er verandert niets. Je hoort geen "beepjes" ook niet als er geen geheugen, geen videokaart, geen hd's zijn aangesloten.

Mijn ondernomen acties:

Computer helemaal kaal opstarten en steeds iets anders erin plaatsen om te kijken of de situatie verandert. Helaas gebeurt er niets. Verder videokaart en hd's in andere pc geprobeerd. Daar werkt het wel.

Uiteraard heb ik gekeken naar Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Mijn conclusies uit bovenstaande post:

Voeding: geeft voldoende power, meer dan genoeg zelfs en is een betrouwbaar merk. Ik heb zoveel mogelijk losse kabels gebruikt om elk apparaat los aan te sluiten, dus bijvoorbeeld niet 1 kabel voor beide HD's.

Fans: deze werken gewoon als de powerknop aangaat.

Moederbord: niets mee geprutst, niets overgeclocked. Niets van jumpers verandert etc. Bij het aanzetten van het systeem zijn geen "biepjes" te horen. Er branden wel enkele rode + blauwe lampjes op het moederbord.

Bios: zover kom ik niet eens. Het systeem start niet op tot de bios.

Lekkende condensators: geen last van

Processor: lijkt te werken. Deze wordt warm als het systeem opstart. Kan er verder weinig over zeggen omdat de pc niet tot windows komt.

Geheugen: kan ik niets over zeggen. Ik heb geen DDR3 mobo hier liggen. Verder start de pc niet eens op dus het geheugen komt nog niet in beeld dacht ik zo. Ik moet wel de kanttekening plaatsen dat ik OCZ geheugen heb. Ik dacht dit dat gewoon moet werken op mijn MSI P45D3 PLATINUM moederbord. Ook gezien het wattage dat het geheugen vraagt.

Videokaart: kan ik niets over zeggen omdat het systeem niet opstart. De combo Asus EN GTX 280 HTDP 1G en MSI P45D3 PLATINUM moet mijninziens geen belemmeringen opleveren.

Harddisk: deze lijken gewoon te werken. Je hoort dat ze werken als de stroom op het systeem gaat. De harddisks werken ook op een andere pc.

Mijn systeem, gebaseerd op reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2008 (de BBG van juli):

Intel Core 2 Quad Q9450 2 66GHz 1333MHz 12MB Boxed
MSI P45D3 PLATINUM,
Western Digital VelociRaptor WD3000GLFS 300Gb 16Mb SATA,
Spinpoint F1, 1TB
Samsung SyncMaster 2232BW 22inch TFT,
Asus EN GTX 280 HTDP 1G,
OCZ 4GB, DDR3, PC3-8500, 1066MHz,
Scythe Infinity SCINF-1000
Creative X-Fi XtremeMusic
Corsair CMPSU-620HXEU (620 Watt)
LG GH20NS10 (20x)
Logitech G5
Logitech G15 Gaming Keyboard (USB)
Sennheiser Headset PC 350

[ Voor 15% gewijzigd door -_- op 19-10-2008 01:28 ]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:24
Check even of dat alle afstandsbusjes tussen het mainboard en je behuizing wel goed zitten. En dan bedoel ik vooral dat je er niet 1 teveel hebt geplaatst die nu ergens sluiting op je mainboard maakt..... ;)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:19

mace

Sapere Aude

Heb je de P4 stekker of de EPS12V stekker wel aangesloten?

[ Voor 15% gewijzigd door mace op 19-10-2008 10:59 . Reden: specs bekeken, EPS12V nodig. ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 20:41
dominator schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 10:51:
Check even of dat alle afstandsbusjes tussen het mainboard en je behuizing wel goed zitten. En dan bedoel ik vooral dat je er niet 1 teveel hebt geplaatst die nu ergens sluiting op je mainboard maakt..... ;)
Misschien eerst het systeem zo kaal mogelijk buiten de kast opbouwen op een kartonnen ondergrond. Moederbord, geheugen, processor+koeler, videokaart (indien geen on-board) en voeding (alle benodigde stekkers aangesloten).

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:46
-_- schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 23:40:
[...]
niks werkt. Daarom zou ik t liefste alles terugsturen naar de betreffende webshop zodat zij maar moeten zeggen welk onderdeel kapot is.. .....
Tjah, ik ben alleen bang dat de webshop daar niet aan mee hoeft te werken. Je hebt er zelf voor gekozen om het systeem zelf te assembleren, dan moet je dit soort problemen ook zelf oplossen. Je kúnt natuurlijk alles terugsturen, maar waarschijnlijk brengen ze je dan voor ieder werkend onderdeel onderzoekskosten in rekening. Niet handig.

Het beste waar je vanuit de webshop op kunt hopen is dat ze het systeem achteraf nog voor je willen assembleren als je alles terugstuurt. Maar dat zou coulance heten, dat is geen recht!

Als kaal opstarten (zoals in vanaalten's post) niet werkt, je er zeker van bent dat je alle voedingsstekkers goed aangesloten hebt en je (met aangesloten speakertje :+) ook geen gepiep krijgt als je zonder videokaart of geheugen probeert te booten gók ik op 1 van de volgende problemen:

- Moederbord defect
- Te oude bios-versie voor je CPU. Lijkt me alleen niet bij een Q9450 en een P45-mobo?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 23:28

Zewatanejo

Fine Thanks!

Tja... met ^

Mijn eerste gedachten zijn ook bij het moederbord of bij de CPU. Ik zou beginnen met de aanname dat het probleem bij de assemblage ligt. Niet bij de onderdelen en het eventueel defect zijn van die onderdelen.
Probeer dus fouten bij de assemblage uit te sluiten.

Werk stapsgewijs.

1. Sluit mobo aan op de voeding, zonder geheugen, zonder videokaart, zonder CPU...verder niets aansluiten.
Heb je piepjes?, branden de leds?

Zo nee... Check alle stekkers! Is alles goed aan gesloten dan is het moederbord OF de voeding kapot. Heb je nog een andere (werkende) voeding liggen probeer die dan even. Doet die het ook niet, dan zou het moederbord defect kunen zijn.

Zo ja -->

2. Zet de CPU er op inclusief koelblok. (hoe weet jij trouwens dat de CPU warm wordt?)
Heb je piepjes?

Zo nee. Check 12 V stekker. Nog niet? Dan zou het aan de CPU kunnen liggen.

Zo ja -->

3. Stop er telkens 1 onderdeel bij en test
- videokaart
- geheugen
- etc...

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Xander
  • Laatst online: 00:46
straffe_hendrik schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 15:58:
Mijn eerste gedachten zijn ook bij het moederbord of bij de CPU.
Ik heb alleen nog nooit in mijn leven een kapotte CPU gezien. Ja, pinnetjes verbogen of afgebroken ofzo, maar verder? Verbogen pinnetjes wordt met S775 ook wat lastig, waarschijnlijk mobo dus. Mocht er echt iets defect zijn.

edit:
@onder, ik zeg niet dat het niet *kan*, ik zeg alleen dat ik ze nog niet gezien heb en dat ik de kans dat het aan het mobo ligt groter acht. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Xander op 20-10-2008 17:01 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:24
CPU kan wel degelijk defect zijn, alleen is de kans ongeveer 100x groter dat het een mainboard of geheugenmodule betreft.

• Convo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-05 20:53
Ik heb bij het assembleren eens een schroefje achter het moederbord laten vallen. Levert soortgelijke problemen op. Maar als ik het zo doorlees lijkt het er heel erg op dat je moederbord dood is. Als een kaal moederbord geen biepjes laat horen, is het meestal kapot. De meeste moederborden laten gewoon beepjes horen voor kappote onderdelen zoals ram vga cpu ed. Je zou dat in de handleiding van je moederbord kunnen nalezen. Ik zou de hoop niet opgeven, gewoon alles nogmaals checken, als het dan nog niet lukt RMA aanvragen voor het moederbord.

Moederborden zijn in vergelijking met de overige onderdelen het vaakst DOA(mijn ervaringen). Ik zeg niet dat ik 100% zeker ben over het moederbord, maar als je geen mogelijkheid hebt om alle onderdelen uit te proberen lijkt met me het beste om RMA aan te vragen voor je mobo. De kans dat je mobo kapot is is namelijk erg groot.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 23:28

Zewatanejo

Fine Thanks!

Xander schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 16:41:
[...]

Ik heb alleen nog nooit in mijn leven een kapotte CPU gezien. Ja, pinnetjes verbogen of afgebroken ofzo, maar verder? Verbogen pinnetjes wordt met S775 ook wat lastig, waarschijnlijk mobo dus. Mocht er echt iets defect zijn.

edit:
@onder, ik zeg niet dat het niet *kan*, ik zeg alleen dat ik ze nog niet gezien heb en dat ik de kans dat het aan het mobo ligt groter acht. ;)
Mijn opmerking (die jij quote) sloeg ook niet zozeer op het edfect zijn van de CPU, maar meer nog op het aansluiten van de CPU. bv geen koeler er op, of te veel pasta. Ik heb meerdere keren gezien, dat er juist daardoor geen boot naar de BIOS is, zonder dat er allerlei piepjes te horen zijn.

Overigens heb ik wel degelijk ooit een defecte CPU gehad, maar ik ben het met je eens dat een mobo veel vaker DOA is.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-05 16:41
- Geen piepjes : zit er wel een speaker op het moederbord, of moet je die zelf aansluiten? En heb je dat dan goed gedaan?
- Videokaart : als je helemaal niets ziet, is die altijd wel een tikje verdacht. Je schrijft dat je er 'helemaal niets over kunt zeggen'. Kun je 'm niet in een andere PC proberen? Desnoods bij kennisen? Als ie het daar namelijk wel doet, ben je *veel* verder.
- Misschien een 'long shot': je monitor(kabel)? Is die misschien gesneuveld in het proces?

[ Voor 10% gewijzigd door BartS12 op 20-10-2008 17:21 ]

• -_-
kleine update

ik heb contact gehad met de webshop.

Als ik het systeem er naartoe breng (een RMA aanvraag) zullen zij onderzoeken wat er precies mis is en zonodig het onderdeel wat kapot is vervangen. Kosten tussen de 20-50 euro afhankelijk van de tijd die ze erin moeten steken.

Ik houd jullie op de hoogte van het probleem.

• SmartDoDo
  • Laatst online: 20-05 02:04

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Gezien de richting waar dit topic naartoe gaat, past het beter in PMG omdat we nu technische oplossingen aan het bespreken zijn. SF is met name bedoeld voor de vraag hoe je je recht kunt halen.

Dus => PMG

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter had doorgenomen en daadwerkelijk alle stappen had gevolgd (dus individueel de onderdelen testen) dan had je het systeem niet terug hoeven sturen naar de winkel. Als dat voor jou een betere oplossing is omdat je de spullen niet hebt liggen dan is het natuurlijk handig om het op die manier op te lossen.
Maar dan heeft een topic niet echt veel zin meer, omdat het voornamelijk bedoelt is op punten waar de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter geen oplossing meer biedt nadat je alles hebt getest, dus ook alle hardware vervangen. Daarom gaat dit topic op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.