Thuis heb ik een server'tje draaien met Debina 4.0, met de standaard kernel. Ik vraag me af of deze netwerkkaart, een Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter (http://www.alternate.nl/h...l2=Netwerkadapters&l3=PCI), out-of-the-box kan werken op een Debian 4.0-systeem? Ofwel, werkt deze kaart zonder dat ik nieuwe drivers en/of kernelmodules moet installeren?
tja, je gaat niet aan een nieuwe kernelmodule ontkomen denk ik, maar module e1000 zit al eeuwen in de kernel.
doe maar es "modinfo e1000" voor meer info.
doe maar es "modinfo e1000" voor meer info.
[ Voor 17% gewijzigd door 0siris op 18-10-2008 14:12 ]
ach...in een volgend leven lach je er om!
Met "modinfo e1000" geeft hij informatie over de module, dus de module zit er wel in. Is het bij Debian 4.0 dan zo dat als ik het huidig kaartje (een oude 3Com uit 1998) vervang door de Intel PRO/1000 GT, hij de kaart automatisch herkent en de juiste module erbij laadt?
zo niet gebruik modprobe of google hoe je module automatisch laadt laden, hint: /etc/moduleskienwaiwong schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 14:25:
Met "modinfo e1000" geeft hij informatie over de module, dus de module zit er wel in. Is het bij Debian 4.0 dan zo dat als ik het huidig kaartje (een oude 3Com uit 1998) vervang door de Intel PRO/1000 GT, hij de kaart automatisch herkent en de juiste module erbij laadt?
Keep it simple stupid
doe ook es:
man modules
man modprobe
man insmod
man lsmod
man modules
man modprobe
man insmod
man lsmod
[ Voor 12% gewijzigd door 0siris op 18-10-2008 15:13 ]
ach...in een volgend leven lach je er om!
Volgens mij zitten in de standaard kernel van debian bijna alle hardware drivers als module mee gecompiled. Het heeft zo z'n voordelen, maar het geheel is nogal kolossaal.
Mocht je udev gebruiken, let dan even op dat je interfacenamen totaal veranderd zijn na het plaatsen van een nieuwe NIC.
Wil je dat voorkomen, gooi dan voor je het systeem afsluit om de kaart te vervangen even /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules weg.
Wil je dat voorkomen, gooi dan voor je het systeem afsluit om de kaart te vervangen even /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules weg.
Ik heb de kaart inmiddels gekocht en gisteren erin gezet. Debian 4.0 gebruikt udev, dus ik had het bestandje /etc/udev/rules.d/z25_persistent-net.rules verwijderd, de server afgesloten, het kaartje vervangen... en hij herkende het nieuwe kaartje automatisch en laadde ervoor de juiste module (e1000) 
De server is trouwens een Pentium III 550MHz met 384MB RAM. Met gigabit LAN haalt hij qua snelheiden werkstation => server ~12MB/s en voor server => werkstation ~23MB/s. Dat is "gemeten" met Total Commander door een groot bestandje over te zetten
De server is trouwens een Pentium III 550MHz met 384MB RAM. Met gigabit LAN haalt hij qua snelheiden werkstation => server ~12MB/s en voor server => werkstation ~23MB/s. Dat is "gemeten" met Total Commander door een groot bestandje over te zetten
Dat is nog netjes voor een server met zulke "flinke" specs 
Denk dat je HD of bus eerder de beperking is dan je netwerk.
Denk dat je HD of bus eerder de beperking is dan je netwerk.
De beperking zal waarschijnlijk niet zitten in de HDD (2x250GB 7200rpm schijven in Linux-RAID 1, aan een Promise Ultra133 ATA-controller), maar eerder in de PCI-bus en de CPU. Het CPU-gebruik is namelijk vrij hoog als het op "gigabit"-snelheden een groot bestand moet overzetten.
Waar lees je dat aan af?
top?
Je zou eens een hdparm of bonnie kunnen draaien om de kijken hoe goed je array performt.
Hoe dat met software raid werkt weet ik niet, maar dat is vast wel te googlen
.
top?
Je zou eens een hdparm of bonnie kunnen draaien om de kijken hoe goed je array performt.
Hoe dat met software raid werkt weet ik niet, maar dat is vast wel te googlen
Pagina: 1