[VMWare Server 2.0] Physical Disk mounten ?

Pagina: 1
Acties:

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-01 09:54
Uitleg:

Ik heb hier thuis een server draaien met Debian etch 4. Hierop heb ik VMWare Server 2.0 op geinstalleerd met daarin een aantal VM's, tot zover gaat het allemaal goed. (Ik had hiervoor op me server Ubuntu Server draaien maar omdat ik Raid wilde voldeed Debian beter hieraan) één VM die ik heb heeft Ubuntu Server draaien met daarop netatalk. Hier wil ik dan mijn 2 x 1TB schijven in sharen. Het probleem is alleen dat hij een foutmelding geeft als ik ze wilt mounten vanaf de client kant.
Ik heb namelijk vanaf mijn server mijn schijven (/dev/sdc & /dev/sdd gemount als /mnt/sdc & /mnt/sdd) geshared via SMB en mount ze dan op me VM via SMB als /mnt/sdc & /mnt/sdd. Als ik "ls" doe op me mounts zie ik idd de contents van de schijven echter als ik ze dan wil sharen via netatalk gaat het dus fout. Ook heb ik de schijven vanaf me server proberen te sharen via NFS, hier kan ik als ik ze mount in me VM ook prima de inhoud mee zien via "ls" echter weer hetzelfde probleem via netatalk (en ook via SMB).

Dus:

- Server(met schijven) geshared via SMB -> VM met netatalk -> error vanaf client connect
- Server(met schijven) geshared via NFS -> VM met netatalk (en ook SMB) -> error vanaf client connect

Zelf geprobeert:

in mijn smb.conf vanaf de VM "guest ok = yes" gezet en dan lijkt het dus te werken met als uitzondering dat ik dus vanaf de client als ik connect niet kan schrijven, iets wat ik absoluut nodig heb :P ook chmod/chown op /mnt/sdc of /mnt/sdd werkt niet met de melding "operatation not permitted"

Wat ik dus nu wil:

Mijn schijven uit met Server fysiek kunnen mounten in mijn VM. Dus niet via SMB of NFS want dit lijkt niet goed te gaan werken ... Ik weet dat dit kan met VMWare Server 1 maar tot nu toe kan ik blijkbaar alleen virtual disks mounten in mijn VM (iets waar ik dus niets aan heb)
Deze optie mis ik dus eigenlijk in feite: (de onderste)
Afbeeldingslocatie: http://www.matttopper.com/images/blog/adding_disk_to_vmware/5.jpg

Weet iemand een methode hoe ik dus de disk fysiek kan mounten in mijn VM ? Ik hoop dat ik voldoende heb gegeven in mijn openingspost, heb er me best voor gedaan. Indien dit niet het geval is en er is meer info gewenst laat dit even horen !

• Superboer12
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-01 23:32
De mogelijkheid om een physical disc te gebruiken in je VM zit niet meer in VMWare Server 2.

De methode die je beschrijft om via smb/nfs data van je host naar een VM te krijgen en dan vervolgens met netatalk het netwerk in te pompen ziet er eng uit. Waarom dan niet gelijk netatalk installeren om je host?

Je probleem verdwijnt als je een virtual disc aanmaakt, maar hiervoor heb je wel even tijdelijk ruimte nodig om je data te kunnen overzetten.
Je zou ook naar Xen kunnen kjiken. Met Xen kun je wel een block device direct in je VM gebruiken.

Hoezo vind je Debian beter geschikt voor RAID dan Ubuntu? Ubuntu ondersteund ook prima allerlei RAID varianten (volgens heb jij het over software RAID). Zorg gewoon dat je niet de grafische installer van Ubuntu gebruikt.

Infinitus est numerus stultorum

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-01 09:54
Superboer12 schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 17:23:
De mogelijkheid om een physical disc te gebruiken in je VM zit niet meer in VMWare Server 2.

[1]De methode die je beschrijft om via smb/nfs data van je host naar een VM te krijgen en dan vervolgens met netatalk het netwerk in te pompen ziet er eng uit. Waarom dan niet gelijk netatalk installeren om je host?

[2]Je probleem verdwijnt als je een virtual disc aanmaakt, maar hiervoor heb je wel even tijdelijk ruimte nodig om je data te kunnen overzetten.
Je zou ook naar Xen kunnen kjiken. Met Xen kun je wel een block device direct in je VM gebruiken.

[3]Hoezo vind je Debian beter geschikt voor RAID dan Ubuntu? Ubuntu ondersteund ook prima allerlei RAID varianten (volgens heb jij het over software RAID). Zorg gewoon dat je niet de grafische installer van Ubuntu gebruikt.
[1]Het "voordeel" voor mij hiervan is het volgende: mocht ik op een gegeven moment mijn server HW vervangen kan ik simpelweg de VM importeren op de nieuwe machine en alles werkt weer ! :)

[2]het punt is alleen dat ik dus al data op mijn schijven heb staan en dit kan ik natuurlijk niet "even" overzetten naar een virtual disk. Daarnaast vind ik het echt belachelijk dat dit niet (meer) in vmware zit, lijkt me toch wel iets wat vaker gebruikt wordt :o !

[3]Daarnaast heb ik Debian gekozen boven Ubuntu (server) omdat Ubuntu het maar niet voor elkaar kreeg op mijn software raid (mdadm) aan de praat te krijgen en na 20 - 30 pogingen ik het hiermee een beetje voor gezien mee heb. En na het proberen met Debian werkte het in één maal ! iets wat het belangrijkste is natuurlijk en tsja... de basis is hetzelfde van beide OS-en he :)

EDIT: Het is uiteindelijk opgelost door inderdaad dan maar toch een Virtual Disc aan te maken :( . Nouja nu lukt het dus das het belangrijkste (was wel een werk zeg 1,6TB "ff" overzetten :P)

[ Voor 5% gewijzigd door --help op 21-10-2008 10:44 ]