Een oude crossover kabel hergebruiken.

Pagina: 1
Acties:

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-03 12:51
Een paar jaar geleden ofzo had ik nog geen router en nog geen draadloos internet. We hebben dan achter de muren een crossover kabel gelegd van een goed aantal meter. Nu had ik graag die kabel hergebruikt. Het probleem is echter dat er nu wel routers staan, dus de vraag is kan ik van deze kabel een gewone utp kabel maken door de plug er af te knippen en een aantal draden te verwisselen?
En aan allebei de kanten of een kant?
En is er een fysiek verschil tussen gigabit en 100mbit kabels?

[ Voor 7% gewijzigd door zezke op 18-10-2008 12:23 ]

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 11:49
Ja, als je kabel maar Cat5e of beter is.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:07
Als het een CAT 5e kabel betreft dan kun je er Gbit snelheid doorheen doen echter de lengte maakt wel uit. Je haalt vaak wel hoge snelheden hoor. Hoger dan de standaard 100Mbit..

Verder is het inderdaad aan een kant (de twistet kant) connector eraf en nieuwe erop zetten (in straight mode erop doen).

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:02
Kan gewoon :)

Hier heb je overigens een mooi plaatje dat laat zien hoe die draadjes precies moeten:
FAQ - Netwerken

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Probeer hem eerst eens gewoon aan te sluiten. Negen van de tien 10/100 routers/switches polen crosskabels automatisch om intern, en gigabit netwerkkaarten doen dit allemaal. Misschien werkt 'ie zo ook wel :)

Hier stond een dode link.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:25
Als je ethernet poorten autosensing op de router zijn dan maakt het volgens mij niet uit of je een cross of straight gebruikt, gewoon eerst even proberen dus.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
strandbal schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 12:29:
Probeer hem eerst eens gewoon aan te sluiten. Negen van de tien 10/100 routers/switches polen crosskabels automatisch om intern, en gigabit netwerkkaarten doen dit allemaal. Misschien werkt 'ie zo ook wel :)
Inderdaad.

Ik had van mijn kamer naar de PC beneden ook een crosscable liggen vroeger. Nu we meerdere computers hebben, hebben we een router aangeschaft.

Toch werkt de crosscable gewoon als normale UTP kabel :) Ik hoefde niks te veranderen :)

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Kijk eens evt naar een crossover rj45 blokje, dan hoef je geen cables te knippen.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Haal Autosensing en AutoMdix niet door elkaar mensen.

Autosensing = Detecteren van snelheid.
AutoMdix = Detecteren van juiste kabel.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:25
battler schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 17:16:
Haal Autosensing en AutoMdix niet door elkaar mensen.

Autosensing = Detecteren van snelheid.
AutoMdix = Detecteren van juiste kabel.
Strikt genomen heb je misschien gelijk maar volgens wikipedia wordt dit naast Automatic MDI/MDI-X ook wel Auto Sensing genoemd:
Even for legacy 10/100 devices, many NICs, switches and hubs automatically apply an internal crossover when necessary. Besides the eventually agreed upon Automatic MDI/MDI-X, this feature may also be referred to by various vendor-specific terms including: Auto uplink and trade, Universal Cable Recognition and Auto Sensing.
Wikipedia: Ethernet crossover cable

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Ja dat klopt, maar zoiets schept onnodig veel verwarring. Die termen zijn er niet voor niets dan moeten de fabrikanten ze ook gewoon goed gebruiken. Universal Cable Recognition :X Wie bedenkt zoiets :'(

[ Voor 71% gewijzigd door battler op 18-10-2008 17:53 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik kan uit eigen ondervinding die autosensing, autodetecting of hoe je het maar wilt noemen gewoon bevestigen. Alle routers en switches van de laatste pak weg 3 jaar (mogelijk zelfs al langer) zijn autodetecting (tenzij stokoude winkelvoorraad ;) . Dus gewoon laten zitten! Ik heb er zelf ook eentje bij naast een drietal die wel straight zijn (twee desktops en twee plaatsen waar af en toe een laptop wordt ingeplugd). Nooit enig verschil ontdekt zoals trager etc.
Pagina: 1