IDE of toch een S-ATA HDD in me laptop

Pagina: 1
Acties:

• tjibbedehaan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-07-2025
Beste tweakers.

Ik wou mijn HDD vervangen, Sisoft sandra gaf aan dat ik een S-ATA HDD heb.
Echter toen ik de "oude" hdd uit me laptop haalde bleek het om een IDE HDD te gaan |:(

Andere hardware monitoring software geven ook aan dat er een S-ATA HDD inzit.

Hoe kan dit?
zit er misschien nog ergens een converter tussen?

Tjibba

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:11

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

beetje meer info graag? welke laptop, wat voor type hdd?

[specs]

• tjibbedehaan
Mijn excusses.
Het gaat om een acer aspire 5600.
Type HDD is dus de vraag. Sisoft sandra geeft aan dat er een S-ATA HDD inzit maar als ik de hdd eruit haal zit er een IDE in

[ Voor 56% gewijzigd door tjibbedehaan op 18-10-2008 12:01 ]

Tjibba

Verwijderd

Hoe kan dit? Het is sofware, software heeft geen ogen en kan dus niet fysiek kijken wat voor aansluiting er op jouw schijf zit. Als jij fysiek ziet dat het een IDE schijf is dan is het gewoon een IDE schijf, wat een stuk software ook zegt.

Naast dat de software de hardware fout kan uitlezen kan jij ook de software fout uitlezen. Maak eens een screenshot van je HDD in het apparaatbeheer (device manager), daar staat 99% zeker het typenummer, deze typ je in Google en je ziet zo wat het is.

• tjibbedehaan
Ik heb dus duidelijk tevroeg een topic geopend sorry.
Het probeem is dus het verschil tussen ATA en S-ATA, Ik dacht dat de ATA een IDE was.

Tjibba

Verwijderd

ATA = PATA = IDE ;)

Dit staat volgens mij in de OM FAQ zelfs.

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Storage subsystem
• 40/60/80/100/120 GB PATA hard disk drive
Staat er in je user guide, gewoon PATA dus zoals je zelf hebt kunnen zien :).

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:23
Software kan het, net zoals handleidingen, wel eens mis hebben. Volgens de handleiding van mijn MSI Megabook S262B (MS-1057) hoort er in deze barebone een IDE/ATA harddisk. Ik wens ze veel success met het inbouwen van zo'n ding:
code:
1
2
ata1: SATA max UDMA/133 cmd 0x1f0 ctl 0x3f6 bmdma 0xffa0 irq 14
ata2: PATA max UDMA/100 cmd 0x170 ctl 0x376 bmdma 0xffa8 irq 15

Ook het modelnummer van de ingebouwde schijf googlen levert een SATA model op. Volgende keer dus simpelweg het typenummer van je hdd opzoeken en deze in google stoppen en kijken welke interface je het oplevert.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 12:06:
ATA = PATA = IDE ;)

Dit staat volgens mij in de OM FAQ zelfs.
Nee dat is het ook niet. :D IDE is zowel P-ATA als S-ATA een vaak gemaakte fout. P-ATA wordt ook wel aangeduid door alleen ATA te noemen, waar S-ATA dan gewoon als S-ATA wordt aangeduid. Even een linkje met duidelijke uitleg: Wikipedia: Integrated Drive Electronics

Overigens moet je met laptop's nog weer uitkijken, hier kunnen namelijk ook nog weer met converters gewerkt worden om de aansluiting binnen in de laptop te realiseren. Waarom een fabrikant dit in het geval van S-ATA zou doen zou ik niet weten, maar bij P-ATA wordt het weldegelijk gedaan.

[ Voor 22% gewijzigd door _Dune_ op 18-10-2008 12:51 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1