Toon posts:

[P5k-EPU] Geheugen uitbreiden QVL

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb momenteel een P5k-EPU mainboard met hierop 2x1GB Kingston geheugen Ik draai Vista64. Nu photoshop ik steeds vaker en mijn geheugen zit zo nu en dan helemaal vol. Ik wil dus uitbreiden. Nu heb ik even op de QVL van mijn bord gekeken en het geheugen dat ik nu heb (KVR800D2N5/1G) zou niet werken als ik er 4 reepjes van gebruik.

Nu is de werking van die QVL mij nooit helemaal duidelijk geworden en vandaar ook de volgende vraag.

Als ik nu mijn geheugen uit wil breiden, moet ik nu dan twee reepjes kopen die wel op de QVL staan en gaat dit dan werken in samenwerking met mijn oude geheugen? Of wordt mijn huidige geheugen onbruikbaar op het moment dat ik de volle 4 slots ga gebruiken en moet ik vier nieuwe reepjes kopen die op de QVL staan?

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-05 19:45

Shiro

Serenity

Het nieuwe geheugen dat je koop kan gewoon werken. Er is alleen geen garantie dat het zal werken. Als het op de QVL staat dan heeft Asus ze al getest en hoort het te werken zoals aangegeven in de QVL. Er zijn genoeg mensen die geheugen kopen die niet op de QVL staan zonder problemen te hebben. En je hebt mensen zoals ik die een lettertje er naast zit en random crashes krijgt door geheugen problemen 8)7

Om problemen te vermijden zou ik dan ook gewoon een set halen die wel op de QVL staat. In jouw geval zal ik andere geheugen zoeken die wel compatibel is in alle vier slots. Of je kan je oude 2x1Gb verkopen en 2x2Gb er in zetten.

Ik heb zelf kort 4x1Gb gedraaid op mijn P5QL-E. Als je alles op stock draait werkt het naar behoren. Maar als je ook nog een beetje extra uit je hardware wil halen d.m.v. overclockken zal ik voor de zekerheid ook 4x 1Gb vermijden. Bij mij liep het in iedergeval niet lekker :)

Juniper RWD

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Shiro schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 12:01:
Het nieuwe geheugen dat je koop kan gewoon werken. Er is alleen geen garantie dat het zal werken. Als het op de QVL staat dan heeft Asus ze al getest en hoort het te werken zoals aangegeven in de QVL. Er zijn genoeg mensen die geheugen kopen die niet op de QVL staan zonder problemen te hebben. En je hebt mensen zoals ik die een lettertje er naast zit en random crashes krijgt door geheugen problemen 8)7

Om problemen te vermijden zou ik dan ook gewoon een set halen die wel op de QVL staat. In jouw geval zal ik andere geheugen zoeken die wel compatibel is in alle vier slots. Of je kan je oude 2x1Gb verkopen en 2x2Gb er in zetten.

Ik heb zelf kort 4x1Gb gedraaid op mijn P5QL-E. Als je alles op stock draait werkt het naar behoren. Maar als je ook nog een beetje extra uit je hardware wil halen d.m.v. overclockken zal ik voor de zekerheid ook 4x 1Gb vermijden. Bij mij liep het in iedergeval niet lekker :)
Ik denk dat de TS bedoelt dat zijn geheugen wel op de QVL staat, maar dat er geen vinkje staat bij 'alle slots'. ASUS gebruikt vaakt zo'n A B C tabel, waarin je kunt zien welke combinaties mogelijk zijn.

Als zijn geheugen dus wel op de QVL staat, maar er staat uitdrukkelijk geen vinkje bij 'alle slots', dan zou ik het inderdaad niet doen. Dat is namelijk iets anders dan gewoon geheugen kopen wat er niet opstaat, maar best zou kunnen werken.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-05 19:45

Shiro

Serenity

Ja klopt, zo had ik het ook begrepen. Ik heb zelf ook een Asus bordje. Als het kom doordat ik het woord "set" gebruikt. Met setje bedoel ik gewoon 2 reepjes van 1gb of 2x 2gb uit de zelfde reeks zodat dual channel werkt.

En daarbij raad ik aan om gewoon 2x2gb te halen. of 2x 1gb die wel bij B en C staan. :)

Juniper RWD

Verwijderd

Topicstarter
Ok mannen, bedankt! Het oude geheugen gaat in de verkoop en ik ga eens op zoek naar een goed 2x2GB setje! Bedankt voor jullie hulp!

Ok, ik kom er gelijk even op terug...

In de QVL staat maar 1 set van 2048MB, maar dit blijken gewoon 2 1GB reepjes te zijn, daar waar alle andere 2x1GB setjes gewoon als 1024MB aangemerkt staan. Ergo: Er staat in de QVL dus geen set van 2x2GB die compatible is. Hebben jullie nog opties waarvan zeker is dat het werkt? Ik ga zelf ook even zoeken op inet hoor, maar misschien hebben jullie een idee.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2008 22:15 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 22:06:
Ok mannen, bedankt! Het oude geheugen gaat in de verkoop en ik ga eens op zoek naar een goed 2x2GB setje! Bedankt voor jullie hulp!

Ok, ik kom er gelijk even op terug...

In de QVL staat maar 1 set van 2048MB, maar dit blijken gewoon 2 1GB reepjes te zijn, daar waar alle andere 2x1GB setjes gewoon als 1024MB aangemerkt staan. Ergo: Er staat in de QVL dus geen set van 2x2GB die compatible is. Hebben jullie nog opties waarvan zeker is dat het werkt? Ik ga zelf ook even zoeken op inet hoor, maar misschien hebben jullie een idee.
het enige wat zeker is dat werkt staat op de QVL. Dit heeft asus getest en werkt nagenoeg gegarandeerd.
Probeer anders te googlen naar je moederbord en 4GB oid. Als er veel problemen mee zijn dan kom je die wel tegen in de googleresultaten, anders zou je het eens kunnen proberen. Zolang je niet echt die-hard overklokt zou de extra stress op de northbridge nog wel te overzien moeten zijn.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 14:09:
[...]

het enige wat zeker is dat werkt staat op de QVL. Dit heeft asus getest en werkt nagenoeg gegarandeerd.
Probeer anders te googlen naar je moederbord en 4GB oid. Als er veel problemen mee zijn dan kom je die wel tegen in de googleresultaten, anders zou je het eens kunnen proberen. Zolang je niet echt die-hard overklokt zou de extra stress op de northbridge nog wel te overzien moeten zijn.
Ik heb al een aantal opties gevonden. Een die-hard overklokker ben ik ook niet. Ik draai mijn E8400 nu op 3,6Ghz. Sneller hoeft voor mij niet. Ik ga dus een mooie set PC6400 halen, die zijn fabrieks-af voor mij precies goed omdat die netjes 1:1 lopen.

Edit:

Tjonge, er zijn veel setjes compatible. Kingston, Geil, OCZ, Corsair, ze hebben allemaal 4GB Kits die op mijn mobo werken. Nu heb ik een dichte kast, dus ondanks dat de nieuwe ReaperX er echt geweldig uitziet met die koelribben, heb ik daar natuurlijk helemaal niets aan. Ze hebben eigenlijk ook geen meerwaarde als je de fsb niet boven de 400 gaat overklokken. Geen meerwaarde voor mij dus. Ik ga nu maar schiften op basis van timings. Ik vraag me alleen af of ik het verschil tussen bijvoorbeeld 4 en 5 wel ga merken. Wat denken jullie? (deze tweaker is erg dom als het over geheugen gaat ;) )

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2008 23:21 . Reden: toevoeging ]

Pagina: 1