Ok, dit zal vast een enorm simpele vraag zijn en ik heb ook het knagende gevoel dat de oplossing beschamend eenvoudig is maar ik krijg het helaas toch niet voor elkaar.
Ik heb toen mijn oude Draytek Vigor 2800G uit de kast gehaald en mijn eigen pc, het testbakje en het internet via de LAN (RJ45) poorten aangesloten.
werkt het niet.
Ik heb nu dus DHCP uitgezet op de Draytek en nu ben ik er achter gekomen dat mijn testbakje opeens ook een IP-adres kreeg van mijn ISP. Sterker nog, als ik bij My Network Places ga kijken zie ik een hele zooi netwerken waarvan ik alleen maar kan raden dat ze van andere klanten zijn van mijn ISP. We zitten dus met zn allen in dezelfde DHCP pool.
Het probleem is alleen dat ik het niet voor elkaar krijg dat mijn router zichzelf identificeert als gateway tussen het 82.139.xx.xx 255.255.254.0 netwerk en het 192.168.1.xx 255.255.255.0 netwerk.
Nu zijn mijn vragen aan jullie, welke kant ik op moet zoeken? Zie ik iets simpels over het hoofd? Heb ik iets verkeerds gedaan? Ik heb via google en GoT-search gezocht maar geen van de enigszins gerelateerde vragen kwamen overeen met mijn situatie, daar mensen vaak internet krijgen via een modem of een anders apparaat met een RJ11-aansluiting.
Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen want de huidige situatie is verre van ideaal en ik zou het fijn vinden als ik dit in de toekomst zelf zou kunnen oplossen.
Fysieke situatie.
Ik krijg van mijn provider via een LAN (RJ45)-aansluiting mijn internet. Ik hoef alleen maar via DHCP mijn IP te krijgen en voila ik zit er op. Nu heb ik echter onlangs een oud P4 bakje omgetoverd tot kleine test/ftp/storage-server die ik dus wil aansluiten voor intern netwerk gebruik en ook aanspreekbaar wil maken op internet (simpel FTPje met daarop school-spullen scheelt me weer een USB stick meenemen, iets wat ik toch vaak vergeet).Ik heb toen mijn oude Draytek Vigor 2800G uit de kast gehaald en mijn eigen pc, het testbakje en het internet via de LAN (RJ45) poorten aangesloten.
Netwerk situatie.
Als ik mijn 2 PCs aansluit op de Draytek via zijn DHCP krijgen wij een intern netwerk adres en krijgen we geen internet. Wat logisch is omdat deze router gemaakt is om ADSL via zijn RJ11 poort te zien als internet en dit naar zijn LAN poorten door te spelen. Wanneer ik echter een static route aan wil maken d.m.v.code:
1
2
3
| Destination IP Address : 255.255.255.255 Subnet Mask : 255.255.255.255 Gateway IP Address: 82.139.xx.xx (ISP adres overgenomen van ipconfig /all informatie) |
werkt het niet.
Ik heb nu dus DHCP uitgezet op de Draytek en nu ben ik er achter gekomen dat mijn testbakje opeens ook een IP-adres kreeg van mijn ISP. Sterker nog, als ik bij My Network Places ga kijken zie ik een hele zooi netwerken waarvan ik alleen maar kan raden dat ze van andere klanten zijn van mijn ISP. We zitten dus met zn allen in dezelfde DHCP pool.
Probleem.
Het nadeel hiervan kunnen jullie al raden. Het is absoluut niet veilig en ook niet handig voor beide partijen (ik en mijn ISP). Ik wil mijn PCs daarom ook achter een NAT hebben.Het probleem is alleen dat ik het niet voor elkaar krijg dat mijn router zichzelf identificeert als gateway tussen het 82.139.xx.xx 255.255.254.0 netwerk en het 192.168.1.xx 255.255.255.0 netwerk.
Nu zijn mijn vragen aan jullie, welke kant ik op moet zoeken? Zie ik iets simpels over het hoofd? Heb ik iets verkeerds gedaan? Ik heb via google en GoT-search gezocht maar geen van de enigszins gerelateerde vragen kwamen overeen met mijn situatie, daar mensen vaak internet krijgen via een modem of een anders apparaat met een RJ11-aansluiting.
Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen want de huidige situatie is verre van ideaal en ik zou het fijn vinden als ik dit in de toekomst zelf zou kunnen oplossen.
Prima.