Internet via LAN poort scheiden van intern netwerk

Pagina: 1
Acties:

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03 16:53
Ok, dit zal vast een enorm simpele vraag zijn en ik heb ook het knagende gevoel dat de oplossing beschamend eenvoudig is maar ik krijg het helaas toch niet voor elkaar.

Fysieke situatie.
Ik krijg van mijn provider via een LAN (RJ45)-aansluiting mijn internet. Ik hoef alleen maar via DHCP mijn IP te krijgen en voila ik zit er op. Nu heb ik echter onlangs een oud P4 bakje omgetoverd tot kleine test/ftp/storage-server die ik dus wil aansluiten voor intern netwerk gebruik en ook aanspreekbaar wil maken op internet (simpel FTPje met daarop school-spullen scheelt me weer een USB stick meenemen, iets wat ik toch vaak vergeet).
Ik heb toen mijn oude Draytek Vigor 2800G uit de kast gehaald en mijn eigen pc, het testbakje en het internet via de LAN (RJ45) poorten aangesloten.

Netwerk situatie.
Als ik mijn 2 PCs aansluit op de Draytek via zijn DHCP krijgen wij een intern netwerk adres en krijgen we geen internet. Wat logisch is omdat deze router gemaakt is om ADSL via zijn RJ11 poort te zien als internet en dit naar zijn LAN poorten door te spelen. Wanneer ik echter een static route aan wil maken d.m.v.
code:
1
2
3
Destination IP Address : 255.255.255.255
Subnet Mask : 255.255.255.255
Gateway IP Address: 82.139.xx.xx (ISP adres overgenomen van ipconfig /all informatie)

werkt het niet.
Ik heb nu dus DHCP uitgezet op de Draytek en nu ben ik er achter gekomen dat mijn testbakje opeens ook een IP-adres kreeg van mijn ISP. Sterker nog, als ik bij My Network Places ga kijken zie ik een hele zooi netwerken waarvan ik alleen maar kan raden dat ze van andere klanten zijn van mijn ISP. We zitten dus met zn allen in dezelfde DHCP pool.

Probleem.
Het nadeel hiervan kunnen jullie al raden. Het is absoluut niet veilig en ook niet handig voor beide partijen (ik en mijn ISP). Ik wil mijn PCs daarom ook achter een NAT hebben.
Het probleem is alleen dat ik het niet voor elkaar krijg dat mijn router zichzelf identificeert als gateway tussen het 82.139.xx.xx 255.255.254.0 netwerk en het 192.168.1.xx 255.255.255.0 netwerk.

Nu zijn mijn vragen aan jullie, welke kant ik op moet zoeken? Zie ik iets simpels over het hoofd? Heb ik iets verkeerds gedaan? Ik heb via google en GoT-search gezocht maar geen van de enigszins gerelateerde vragen kwamen overeen met mijn situatie, daar mensen vaak internet krijgen via een modem of een anders apparaat met een RJ11-aansluiting.

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen want de huidige situatie is verre van ideaal en ik zou het fijn vinden als ik dit in de toekomst zelf zou kunnen oplossen.

Prima.

Verwijderd

Probeer eens gewoon om als gateway het interne ip adres van je router te gebruiken in plaats van een ip adres van je provider.
Gewoon eens testen met handmatige ip instellingen kan ook wonderen doen.

• tikkietrugjaap
Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 00:47:
Probeer eens gewoon om als gateway het interne ip adres van je router te gebruiken in plaats van een ip adres van je provider.
Gewoon eens testen met handmatige ip instellingen kan ook wonderen doen.
Hiermee bedoel je dat ik handmatig mijn 2 PCs een 192.168.1.x 255.255.255.0 adres geef met als default gateway mijn Draytek?

Dat heb ik geprobeerd maar dat lukte helaas niet.

Prima.

Verwijderd

Op zich heb je een duidelijke TS gemaakt, waarvoor hulde, maar ik zit met 2 redelijk basic vragen:

1) Wat voor internetverbinding heb je dan? Ethernet, DHCP, maar... wat? FttH? VDSL? Wat voor interface zit je RJ45 stekker ingeplugd? Ik vermoed dus idd FttH, maar dat is wel handig om te vermelden.

2) Waarom pak je een Draytek Vigor2800? Dat is een ADSL modem/router combinatie. Ik vermoed dat dit ding als hij zijn routeringsfunctie wil inzetten, altijd als gateway interface de ADSL verbinding (met als fysieke koppelvlak dat RJ11 stekkertje) wil gebruiken. Je hebt hem nu denk ik als een soort veredelde hub/switch in gebruik, en ja, dan routeert hij niet, en kan hij ook niet maskeren (wat je graag wilt).

Oplossing? Zet er een machine tussen die wel echt als broadband router fungeert. Pak een leuk apparaatje dat WiFi b/g/n doet, liefst met MiMo, en 4 GBit/sec poorten voor je LAN, dan ben je even future-proof bezig. Tussen de 100 en de 200 euro heb je prachtige routers. Voor tussen 50-100e heb je ook nog best aardige dingen, misschien net wat minder future-proof, maar in ieder geval werkt het dan.

• tikkietrugjaap
Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 00:55:
Op zich heb je een duidelijke TS gemaakt, waarvoor hulde, maar ik zit met 2 redelijk basic vragen:

1) Wat voor internetverbinding heb je dan? Ethernet, DHCP, maar... wat? FttH? VDSL? Wat voor interface zit je RJ45 stekker ingeplugd? Ik vermoed dus idd FttH, maar dat is wel handig om te vermelden.
Ik denk zelf dat ik idd een VDSL aansluiting heb aangezien het geadverteerd werd met 10mbit up/down maar ik dikwijls zo rond de 64mbit zit met mn down.
2) Waarom pak je een Draytek Vigor2800? Dat is een ADSL modem/router combinatie. Ik vermoed dat dit ding als hij zijn routeringsfunctie wil inzetten, altijd als gateway interface de ADSL verbinding (met als fysieke koppelvlak dat RJ11 stekkertje) wil gebruiken. Je hebt hem nu denk ik als een soort veredelde hub/switch in gebruik, en ja, dan routeert hij niet, en kan hij ook niet maskeren (wat je graag wilt).
Ik heb deze gepakt simpelweg omdat ik hem nog had liggen en ik er fijne ervaringen mee had in de tijd dat ik hem nog gebruikte voor mijn toenmalige ADSL aansluiting. De fijne ervaringen zijn bijvoorbeeld veel instelmogelijkheden en veel opties voor veiligheid. Het ding kan simpel gezegd best veel.
Oplossing? Zet er een machine tussen die wel echt als broadband router fungeert. Pak een leuk apparaatje dat WiFi b/g/n doet, liefst met MiMo, en 4 GBit/sec poorten voor je LAN, dan ben je even future-proof bezig. Tussen de 100 en de 200 euro heb je prachtige routers. Voor tussen 50-100e heb je ook nog best aardige dingen, misschien net wat minder future-proof, maar in ieder geval werkt het dan.
Ja dat kan ik altijd nog doen inderdaad en dan denk ik dat ik toch weer mijn heil bij Draytek ga zoeken, maar op dit moment wil ik even kijken wat ik met mijn bestaande hardware kan doen.

Prima.

Verwijderd

tikkietrugjaap schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:03:
Ik denk zelf dat ik idd een VDSL aansluiting heb aangezien het geadverteerd werd met 10mbit up/down maar ik dikwijls zo rond de 64mbit zit met mn down.
Volgens mij heb je Fiber to the Home van Lijbrandt, maar niet verder vertellen. ;)
Ik heb deze gepakt simpelweg omdat ik hem nog had liggen en ik er fijne ervaringen mee had in de tijd dat ik hem nog gebruikte voor mijn toenmalige ADSL aansluiting. De fijne ervaringen zijn bijvoorbeeld veel instelmogelijkheden en veel opties voor veiligheid. Het ding kan simpel gezegd best veel.

Ja dat kan ik altijd nog doen inderdaad en dan denk ik dat ik toch weer mijn heil bij Draytek ga zoeken, maar op dit moment wil ik even kijken wat ik met mijn bestaande hardware kan doen.
Tsja, ik denk dat dat ding simpelweg niet kan wat jij wil, aangezien de default gateway hoogstwaarschijnlijk fixed naar de telefonie poort wijst, terwijl jij de default gateway naar een ethernetpoort wilt laten wijzen. Ik denk niet dat je dat kan aanpassen, dus gaat dit niet werken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:07:
[...]

Volgens mij heb je Fiber to the Home van Lijbrandt, maar niet verder vertellen. ;)

[...]

Tsja, ik denk dat dat ding simpelweg niet kan wat jij wil, aangezien de default gateway hoogstwaarschijnlijk fixed naar de telefonie poort wijst, terwijl jij de default gateway naar een ethernetpoort wilt laten wijzen. Ik denk niet dat je dat kan aanpassen, dus gaat dit niet werken.
Lijkt me inderdaad wel dat een router met ingebouwd modem de adsl poort als WAN ziet.
Oplossing lijkt me een nieuwe router kopen en even goed googlen naar een router die jouw internetsnelheid ook aankan; op www.hardware.info bijv. staan vaak bij routers de gemeten snelheden per poort.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2008 01:09 ]

• tikkietrugjaap
Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:07:

Ik heb inderdaad Lijbrandt, maar ik wist niet dat dit FttH was. Grappig.
Mm, dat zou wel rottig zijn. Maar om het duidelijk te krijgen. Ik zoek dus een router (geen modem/router zoiezo) die geheel in te stellen is zoals ik dat wil? Dus gateway instellen, eventueel welke LAN poort naar gerouteerd moet worden, etc?

Ik zat overigens te denken dat dit misschien ook op te lossen was met VLANs? Ik kan mijn 4 poorten hardwarematig in verschillende VLANs gooien. Ik heb alleen geen ervaring hiermee. Is dit uberhaupt een optie waar ik naar zou kunnen kijken?

[EDIT]Bijgevoegd[/EDIT]
Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:09:
[...]

Lijkt me inderdaad wel dat een router met ingebouwd modem de adsl poort als WAN ziet.
Oplossing lijkt me een nieuwe router kopen en even goed googlen naar een router die jouw internetsnelheid ook aankan; op www.hardware.info bijv. staan vaak bij routers de gemeten snelheden per poort.
Dat is mooi zonde zeg. Ik heb dat ding toentertijd voor tussen de 200 en 300 euro gekocht en uiteindelijk 1 jaar gebruikt. Maar ja, het zij zo.

[ Voor 21% gewijzigd door tikkietrugjaap op 18-10-2008 01:13 ]

Prima.

Verwijderd

Dan nog heb je geen router, VLANs gebruiken is simpelweg het opdelen van de netwerkpoorten over verschillende netwerken.
Je maakt van 1 switch zegmaar 3 switches bijv, maar je hebt dan nog steeds geen router aanwezig.

• tikkietrugjaap
Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:14:
Dan nog heb je geen router, VLANs gebruiken is simpelweg het opdelen van de netwerkpoorten over verschillende netwerken.
Je maakt van 1 switch zegmaar 3 switches bijv, maar je hebt dan nog steeds geen router aanwezig.
Ja ik zie dat je gelijk hebt inderdaad. Dat valt dus af. Nou dat wordt dus sparen voor een nieuwe.
Iemand goede ervaringen met een bepaald model? :)

Bedankt voor het helpen.

Prima.

Verwijderd

Ik heb zelf de D-Link DIR-655, maar er zijn heel veel types op de markt, en het hangt er ook vanaf of je WiFi wilt hebben of niet. Ik zou zeggen, ga wat googlen en zoek een netwerk router die doet wat je wilt. Er zijn er genoeg!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Kweenie wat voor een OS je draait op je P4 bakkie, maar als dit bv Linux is is het allermakkelijkste natuurlijk om hier een tweede netwerkkaartje in te zetten en deze ook als router te gebruiken. Veel flexibeler krijg je ze niet.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nielson schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 09:04:
Kweenie wat voor een OS je draait op je P4 bakkie, maar als dit bv Linux is is het allermakkelijkste natuurlijk om hier een tweede netwerkkaartje in te zetten en deze ook als router te gebruiken. Veel flexibeler krijg je ze niet.
Precies, ene netwerkkaartje als WAN-poort en de andere op een switch (die heb je vast wel liggen, aangezien je al 2 PC's had) met daaraan je LAN.

Vervolgens kun je met `iptables` je bak dichtpleuren aan de WAN-kant en ook NAT-ten naar je interne netwerk. Hoeft niet zo moeilijk te zijn en als 't eenmaal draait gaat 't ook niet meer kapot als je d'r met je tengels vanaf blijft :P

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Of als je geen zin hebt om de linux bak de hele dag aan te moeten hebben staan (stroom wordt ook niet goedkoper) Dan ben je wellicht al geholpen voor minder dan 3 tientjes met dit geval:
pricewatch: Broadband Router 8004

Bij twijfel, vermoed onwetendheid.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Die server draait sowieso wel gok ik ;)

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Osiris schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 09:47:
Die server draait sowieso wel gok ik ;)
Hmmja, bij nader inzien (beter lezen) heb jij daar wel weer gelijk in ... Nou dan istie voor 8 euro klaar met een extra 100Mbit NIC en eventueel nog wat kabel, maar zo te lezen heeftie dat wel, en voor een tientje heb je 15meter UTP dus dat zijn ook de kosten niet.

Bij twijfel, vermoed onwetendheid.

• tikkietrugjaap
Wow, ik word wakker en een hele rits aan nieuwe ideeën.

Ik had zelf ook aan de mogelijkheid gedacht van een linux-bak router maar dan heb ik het probleem dat mijn server altijd aan moet staan als ik met mijn workstation wil internetten. Ik heb namelijk de server niet 24/7 aanstaan maar wilde eigenlijk ook een TV-Out kaartje er in gooien om te kijken of ik er een soort mediacenter van kon maken. Dit dan gecombineerd met een ftp server waarbij mn ouders (bijv) kunnen kijken of ze een film zien die ze leuk vinden, downloaden en dan zelf thuis kijken.

Ik wilde toch echt wel een hardwarematige router met daarachter 2 PCs.

Maar wel bedankt voor het nadenken, zo op de vroege morgen.

Prima.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Even wat mensen napraten: Die Draytek ga je niet kunnen gebruiken, de WAN-kant (waar ie 'vanaf' moet routeren) is een DSL poortje ipv. een ethernetaansluiting.

Mocht je een nieuwe router halen, let er dan idd. ook op dat-ie je lijnsnelheid kan doorrouten! Goedkope routers kunnen rond de 3MB/sec (of lager) al afkappen en het is helemaal een feest met die dingen als je torrents icm. veel connecties opengooit..
Pagina: 1