Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:54
Ondanks de FAQ, honderden (dezelfde!) topics op het hele internet, toch een vraag. Misschien ben ik hardleers of is er toch nog iets dat ik kan doen.

Situatie: Windows Vista 32 bit - 2GB RAM
Core 2 Duo E6600 met Geforce 9600 GT XXX in SLI (2 kaarten dus).
XFX 680i LT SLI moederbord.
2x 1GB GEIL PC-6400 DDR2

Vista-32 en BIOS rapporteren netjes 2GB RAM. Taakbeheer meldt echter maar 1533MB. Dit heeft wel zijn swap-invloeden op games merk ik; toen ik de PC net had was dit namelijk niet. Zelfs World of Warcraft schokt omdat na het starten van Vista al 57% fysiek geheugen in gebruik is.
Vraag is; waarom wordt er geen 2GB gerapporteerd? Is dit allemaal gereserveerd door hardware?

Om te kijken wat er zou gebeuren als ik naar 4GB zou upgraden, heb ik dat gedaan. (2x 2GB Kingston PC-5300 DDR2)
Resultaat: BIOS en Vista-32 geven netjes 4GB aan (zonder switches e.d.)
Taakbeheer geeft echter nog steeds 1533MB aan! :?

Diverse switches geprobeerd zoals /PAE en /3GB, BIOS settings (memory remap functie kan ik niet vinden), SLI aan/uit (helpt niet).
De performance van de PC is dan ook niet vooruit gegaan qua swappen of andere zaken; het lijkt erop alsof het geheel niet gebruikt wordt. Ook niet tot aan de bruikbare ~3,2GB grens die ik overal lees.

Andere mensen in vergelijkbare situaties als ik, klagen dat ze slechts 2,6GB of 3,2GB zien. Ik heb echter maar de helft daarvan; 1,5GB!

Om aan te tonen dat het geheugen wel functioneert: Ik heb een dual boot met Vista-64 en voila; 4GB tot mijn beschikking. Zowel in Vista-64 Systeem Eigenschappen als in Taakbeheer. En zat RAM over en veel minder geswap.

Kortom; hoe krijg ik in Vista-32 die 1533MB nog wat opgekrikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-09 16:59

CoolGamer

What is it? Dragons?

Windows Vista 32-bits kan maar aan geheugenadressen 4GB adresseren, dus als je maar 1533MB krijgt betekent dat, zoals je zelf al aangeeft, dat de hardware dat reserveert.

De eerste GB (ruim 1 GB) ben je al kwijt aan je videokaarten, waarna er nog eens bijna 1,5GB naar de andere hardware gaat.

64-bits gebruiken lost dit wel gelijk op. Misschien helpt het als je de drivers van je hardware update. Je zou ook in Apparaatbeheer kunnen kijken welk apparaat zo'n grote range gebruikt. Kies in apparaatbeheer Beeld->Bronnen op verbinding.

[ Voor 14% gewijzigd door CoolGamer op 18-10-2008 01:05 ]

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is het niet 3,2 - 1,0 gb (videokaarten) - 0,7 gb (vista zelf) = 1,5 gb (over voor de rest?)
Waar kun je zien hoeveel gb , vista ziet, hoeveel er beschikbaar is, en hoeveel er nog over is van het werkgeheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan klopt er duidelijk iets niet, vista verbruikt hier zo rond de 800mb van de 3gb die ik erin heb , je kan bij taakbeheer eens kijken waar dat geheugen heen gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheCoolGamer schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:03:
Windows Vista 32-bits kan maar aan geheugenadressen 4GB adresseren, dus als je maar 1533MB krijgt betekent dat, zoals je zelf al aangeeft, dat de hardware dat reserveert.

De eerste GB (ruim 1 GB) ben je al kwijt aan je videokaarten, waarna er nog eens bijna 1,5GB naar de andere hardware gaat.

64-bits gebruiken lost dit wel gelijk op. Misschien helpt het als je de drivers van je hardware update. Je zou ook in Apparaatbeheer kunnen kijken welk apparaat zo'n grote range gebruikt. Kies in apparaatbeheer Beeld->Bronnen op verbinding.
Dit gaat alleen maar op als je meer dan 3GB RAM in je PC hebt zitten en Windows 32bit gebruikt, niet als je maar 2 of 1 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 10:17:
[...]

Dit gaat alleen maar op als je meer dan 3GB RAM in je PC hebt zitten en Windows 32bit gebruikt, niet als je maar 2 of 1 hebt.
+ dat windows nooit te never 2.5 gb reserveert voor de hardware ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
TheCoolGamer schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:03:

Weet je hoe ik aan de range kan zien, hoeveel geheugen dit is? Ik zie wel dat mijn videokaarten per stuk veel adressen innemen, maar hoeveel dit daadwerkelijk is, kan ik er niet uit opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 10:17:
[...]

Dat leek mij dus ook; met 2GB in de PC zou er in Taakbeheer ook gewoon 2GB moeten staan dacht ik zo. Ik kan me ook niet voorstellen dat er 2,5GB geheugen afgesnoept wordt voor hardeware reservering...dat gaat me een beetje te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 10:20:
[...]

+ dat windows nooit te never 2.5 gb reserveert voor de hardware ,
Inderdaad; ik vraag me dan toch af wat het probleem kan zijn.
Ik meen me te herinneren dat ik het probleem in het begin niet had (Vista-32 met 1 enkele Geforce 8800GTS). Dit kan ik echter niet meer onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Even een schopje; ik lees in andere topics ook dat de hoeveelheid geheugen van je videokaarten van invloed is op de mapping van de geheugenadressen. Ik heb zoals je kon zien 2x 512MB videokaarten, samen dus 1GB. Dan nog zou ik in Vista-32 iets moeten zien van meer dan 2GB RAM, en niet maar 1,5GB.
Dit overigens dus ongeacht of er 2GB totaal in zit, of 4GB!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Misschien heel simpel, maar als je een dual boot met Vista x64 hebt, waarom gebruik je die versie dan niet? Dan is je probleem toch opgelost? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xof schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 13:47:
Misschien heel simpel, maar als je een dual boot met Vista x64 hebt, waarom gebruik je die versie dan niet? Dan is je probleem toch opgelost? :)
vet goeie opmerking! }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Xof schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 13:47:
LOL! Ok, grappig. En je hebt ook gelijk, daar niet van. Ik ben nou eenmaal ook IT'er en wil dus ook WETEN waarom iets is...niet zomaar accepteren of een "work-around" implementeren (zoals 64-bits Vista gaan gebruiken haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Je zou eens kunnen kijken of volgende programma's meer informatie bieden:

http://technet.microsoft....ysinternals/bb896653.aspx
http://www.winsiderss.com/tools/meminfo/meminfo.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pagina: 1