Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142156

Topicstarter
Mijn computer is gecrasht
En al mijn school bestanden ook en ik heb jammer genoeg geen backup

Nu wil ik een extra windows xp instaleren zonder de oude te verwijderen, zodat ik via de nieuwe xp mijn oude bestanden kan terughalen.

Ik heb de windows xp cd eringestopt
en nu heb ik 3 opties in het blauwe scherm, welke moet ik kiezen?

dit is ongeveer dezelfde situatie(foto van google) alleen ik heb 76205 bij partion 1 waarvan 30587 mb vrij
Afbeeldingslocatie: http://www.theeldergeek.com/images/XP%20Home%20Setup%20Graphic/HH.gif

thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 190494

Persoonlijk zou ik de opstarten met een "live cd" en de data copieeren naar een usb drive, of de hd in een andere pc hangen en dan de data overzetten.

Wil/kan je dit niet dan moet je kiezen voor de eerste optie en dan in het volgende scherm kiezen voor de laatste/onderste optie " geen wijzigingen aanbrengen in het systeembestand" (of iets in die geest) dan zou na een herinstallatie al je data nog op de hd aanwezig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nee ik wil niks via de usb doen.

de 1e optie als in nieuwe instaleren? en dan op de 2e partitie klikken of de 1e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
is er iemand anders die aub kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

nieuwe install inderdaad, _naast_ de oude. en als je op je scherm hetzelfde hebt als op je plaatje, heb je maar 1 partitie :)

maarrem (en nofi uiteraard): als je dit soort dingen niet zeker weet, is het dan wel verstandig om te doen? je solliciteert natuurlijk naar een heleboel problemen zo :P (dwz: data definitief kwijt)
regel een live cd'tje en een usb stick, en het gaat gegarandeerd goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 70162 op 18-10-2008 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 70162 schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:00:
nieuwe install inderdaad, _naast_ de oude. en als je op je scherm hetzelfde hebt als op je plaatje, heb je maar 1 partitie :)

maarrem (en nofi uiteraard): als je dit soort dingen niet zeker weet, is het dan wel verstandig om te doen? je solliciteert natuurlijk naar een heleboel problemen zo :P (dwz: data definitief kwijt)
dank je wel voor je antwoord ik wil het graag op deze manier doen.

dus ik moet ik moet enter drukken? en niet op C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:29
Gewoon op dezelfde partitie, dan krijg je een melding dat Windows al geinstalleerd is en dat Windows dan verwijdert wordt etc. (dus inderdaad gewoon op Enter terwijl je de bestaande Windows partitie selecteert)

Als je dan terug in windows komt staan al je bestanden etc er nog. Dingen in je register ben je overigens wel kwijt.

[ Voor 14% gewijzigd door danslo op 18-10-2008 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 142156 schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:02:
dank je wel voor je antwoord ik wil het graag op deze manier doen.
Dan zul je zelf het risico moeten nemen/dragen. Het is de allerslechtste manier waarmee je een kans loopt je bestanden kwijt te raken, terwijl de al genoemde Live-CD dat risico wegneemt. Oftewel: luister naar de adviezen of maak je eigen fouten :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
Ik heb het ook wel eens gedaan, gewoon op dezelfde partitie geinstalleerd, maar ipv de map "C:\Windows" te gebruiken heb ik Windows in "C:\WinXP" geinstalleerd, op die manier is zelfs de oude windows installatie nog toegankelijk, dus je zou eventueel nog de bestanden kunnen repareren/vervangen in je oude XP installatie en dan die weer opstarten.

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:05:
[...]

Dan zul je zelf het risico moeten nemen/dragen. Het is de allerslechtste manier waarmee je een kans loopt je bestanden kwijt te raken, terwijl de al genoemde Live-CD dat risico wegneemt. Oftewel: luister naar de adviezen of maak je eigen fouten :)
ok bedankt voor je antwoord

ik zal het advies opvolgen. De Live-cd wat houd dat in en wat zijn de stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 70162 schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:00:

thanks voor je antwoord
ik heb een usb en en een cd

hoe kan ik nu alles veilig opslaan. En kan ik ook al mijn files opslaan ongeveer 30gb
maar dat zal niet op de cd passen of usb toch? Mijn usb is 1gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
cls schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:04:
Gewoon op dezelfde partitie, dan krijg je een melding dat Windows al geinstalleerd is en dat Windows dan verwijdert wordt etc. (dus inderdaad gewoon op Enter terwijl je de bestaande Windows partitie selecteert)

Als je dan terug in windows komt staan al je bestanden etc er nog. Dingen in je register ben je overigens wel kwijt.
bedankt je voor antwoord
wat houd dingen in het register in dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Anoniem: 142156 schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:19:
[...]
maar dat zal niet op de cd passen of usb toch? Mijn usb is 1gb
Op een live cd zet je niks :) Als je usb 1gb is, dan is het of een grotere regelen (usb harddisk mag ook) of een aantal keer heen en weer steken :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
spone schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:22:
[...]

Op een live cd zet je niks :) Als je usb 1gb is, dan is het of een grotere regelen (usb harddisk mag ook) of een aantal keer heen en weer steken :)
thx
dan loop ik wel een paar keer heen en weer als je dat bedoeld
dus ik kan de specifiek elk bestand zien en opslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 190494 schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 23:46:
Persoonlijk zou ik de opstarten met een "live cd" en de data copieeren naar een usb drive, of de hd in een andere pc hangen en dan de data overzetten.

Wil/kan je dit niet dan moet je kiezen voor de eerste optie en dan in het volgende scherm kiezen voor de laatste/onderste optie " geen wijzigingen aanbrengen in het systeembestand" (of iets in die geest) dan zou na een herinstallatie al je data nog op de hd aanwezig moeten zijn.
thx voor je reactie
hoe maak ik een live cd?

[ Voor 92% gewijzigd door Anoniem: 142156 op 18-10-2008 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-07 14:31
Download gewoon Ubuntu, brand de cd, stop hem erin en boot ervan.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kan ik ook een live cd maken met een USB stick?

jammer genoeg heb ik geen brander tot mijn beschikking alleen op de pc gecrasht is.

Ik heb wel een externe gb 120gb hoe kopieer ik alles daarop?

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 142156 op 18-10-2008 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memsys
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-07 15:56
wat gebeurt er als je je computer normaal op start ?
heb je veilige modus al geprobeerd ?
is er een vriend/kennis die kan helpen ?

ik wel wel graag helpen maar je geeft alleen aan dat je pc gecrashed is met alleen dat kunnen we niet heel veel
als jij ons meer informatie geeft kunnen wij beter helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
memsys schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 02:08:
wat gebeurt er als je je computer normaal op start ?
heb je veilige modus al geprobeerd ?
is er een vriend/kennis die kan helpen ?

ik wel wel graag helpen maar je geeft alleen aan dat je pc gecrashed is met alleen dat kunnen we niet heel veel
als jij ons meer informatie geeft kunnen wij beter helpen
ja sorry je hebt gelijk
ik ben namelijk net verhuist geen bekende in de buurt, en er is niemand online die er van verstand van heeft of iemand die mij direct kan helpen jammer genoeg.

Computer gaat aan dan in het begin kan kiezen uit: Safe mode etc, en dan probeer ik start windows normally en dan komt dat windows icoontje, met een balkje eronder zoals altijd.
Daarna ipv het blauwe scherm met alle inlog accounts, komt er een zwart beeld waar ik alleen mijn muis wijzer kan zien.
ik heb alles geprobeerd van veilige modus, tot restart with last known configuration.

@ Spone
dankje zal ik doen.
Kan ik een live cd maken met een USB stick en daarna met een externe gb alle data overzetten dan?

@Spone
dus als ik het goed doe krijg ik gewoon windows xp maar dan via mijn usb.
En dan kan ik de hd aansluiten en zie ik de hd in my computer?
werkt die unbuntu trouwens ook op een mac zit nu op een mac namelijk.

erg bedankt

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 142156 op 18-10-2008 02:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat je trouwens ook kan doen, is je posts editen met het edit knopje rechtsbovenaan je post ipv telkens een nieuwe reply te doen ;)
Hoewel je in theorie een livecd kan maken van een 1gb usb stick, heb je dan geen mogelijkheid meer om de data over te zetten omdat de stick in gebruik is door de livecd. Dus regel ergens een brander.

@hierboven: http://www.howtogeek.com/...flash-drive-the-easy-way/ <-- hier staat hoe je een livecd van je usb stickje maakt.
@Spone
dus als ik het goed doe krijg ik gewoon windows xp maar dan via mijn usb.
En dan kan ik de hd aansluiten en zie ik de hd in my computer?
Nee, een live-cd werkt 99% van de gevallen op basis van linux. Ubuntu is daar geen uitzondering op.

Serieus en goedbedoeld advies: laat iemand die er verstand van heeft er naar kijken en ga niet zelf je data proberen te redden zonder kennis van zaken. De kans is te groot dat het mis gaat en dan heb je helemaal niks meer.

Ik ga nu slapen, dus verwacht geen verdere posts van mij meer vannacht ;)

[ Voor 55% gewijzigd door spone op 18-10-2008 02:34 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memsys
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-07 15:56
mmm ik heb dat probleem soms ook met mijn laptop gelukkig hoef ik dan alleen maar te rebooten en het werkt allemaal weer zoals het hoort

ik heb nog niet kunnen achterhalen wat het probleem van het zwarte scherm met muis pijltje veroorzaakt
anyway zo nu en dan een schone windows install kan nooit kwaad
wat je ook kan doen is je harde schijf delen in partities windows en sommige andere programmas zet je op partitie c en spellen documenten filmpjes muziek ect op partitie d
als windows er dan weer een keer mee op houd kan je windows herinstalleren zonder dat data van partitie d verloren gaat

EDIT : ik ben het met spone eens je kan er het beste iemand naar laten kijken die er verstand van heeft

[ Voor 8% gewijzigd door memsys op 18-10-2008 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Erg bedankt iedereen!
Het is gelukt alle accounts staan er nog. Ze staan in C:/Documents/,
alleen omdat er vroeger een password op stond kan ik ze niet betreden. Ik krijg dan de welbekende error this file is protected.
is er een manier omdat om dit te omzeilen?

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 142156 op 18-10-2008 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
gambieter schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:05:
[...]

Inderdaad, maak een live CD (met Knoppix bijvoorbeeld) en je kan iig je bestanden redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:40
Anoniem: 142156 schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 03:12:
Erg bedankt iedereen!
Het is gelukt alle accounts staan er nog. Ze staan in C:/Documents/,
alleen omdat er vroeger een password op stond kan ik ze niet betreden. Ik krijg dan de welbekende error this file is protected.
is er een manier omdat om dit te omzeilen?
Die is er: How to take ownership of a file or folder in Windows XP

Let er op dat als je XP Home Edition hebt je in veilige modus als Administrator moet starten.
Pagina: 1