Verschillende merken Powerline adapters in één netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-04 00:31
Hallo,

Ik heb sinds een maandje of twee/drie het Linksys PLK200 kitje in gebruik dat bestaat uit twee PLE200 Powerline AV (200mbit) adapters. Ondanks dat één van de adapters uit het eerste kitje het na exact één maand begaf, ben ik toch wel tevreden hierover. De nieuwe set doet het nl. tot nu toe uitstekend.

Nu wil ik het netwerkje uitbreiden, maar wil ik eigenlijk niet persé van die dure Linksys gevallen hoeven kopen. Netgear biedt ook 200mbit Powerline adapters aan en die zijn goedkoper.

Wat ik mij nu afvraag is of deze adapters samen gaan werken. Ik kan hier op GoT en via Google niks over vinden.

De huidige situatie is als volgt:

internet komt binnen via ADSL modem, modem is aangesloten met UTP kabel op Powerline adapter. Eén verdieping hoger steekt nog zo'n adapter in het stopcontact en daar is met UTP kabel een 5-poort switch op aangesloten waar weer twee pc's en een Freecom Network Drive aan zitten.
In de woonkamer wil ik eigenlijk mijn laptop kunnen aansluiten en later wellicht nog een mediacenter pc o.i.d. Ik heb dus nog één of twee extra Powerline adapters nodig en vraag mij af of ik daar een ander merk voor kan gebruiken. Ik wil dan uiteraard wel nog op de pc's kunnen komen die in het huidige netwerkje hangen.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het kan goed gaan. Ik gebruik 14 mb adapter gewoon met 85 mb. dat gaat allemaal prima als het maar dezelfde chipset gebruikt. Maar 200 mb is specificeer. Dat wil wel eens niet goed gaan. De 200 mb zag niet de 85 mb dus ik denk dat het niet gaat werken.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
itsalex schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:25:
Het kan goed gaan. Ik gebruik 14 mb adapter gewoon met 85 mb. dat gaat allemaal prima als het maar dezelfde chipset gebruikt. Maar 200 mb is specificeer. Dat wil wel eens niet goed gaan. De 200 mb zag niet de 85 mb dus ik denk dat het niet gaat werken.
Hoi, bedankt voor je reactie. Ik denk niet dat het in het geval van een Linksys en Netgear adapter om dezelfde chipset gaat. De reden waarom ik zelf vermoed dat het niet gaat werken, is omdat ze elk aparte software gebruiken om het signaal af te schermen.

Maar wellicht dat iemand anders hier uitsluitsel over kan geven? Kan dit überhaupt gaan werken? Zo ja, met welke evt. beperkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindasaus
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-06 21:23
Volgens de FAQ van Devolo kan dat gewoon dus daar twijfel ik dan niet aan, zolang het een Powerline is maakt men gebruik van een technologie welke standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Pindasaus schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 21:59:
Volgens de FAQ van Devolo kan dat gewoon dus daar twijfel ik dan niet aan, zolang het een Powerline is maakt men gebruik van een technologie welke standaard is.
Ik heb daar inderdaad ook nog eens naar gezocht en het gaat hier om de Homeplug AV standaard. Daar voldoen beide apparaten aan, dus ik neem aan dat e.e.a. dan samen kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindasaus
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-06 21:23
Is het nog gelukt? als je de resultaten post hebben anderen daar wellicht ook iets aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn ervaring met die dingen is hoe meer je er gebruikt hoe langzamer het wordt (zelfs als je maar met twee van die dingen dataverkeer genereert en de rest alleen online is en verder niks doet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• timothee
Pindasaus schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 00:31:
Is het nog gelukt? als je de resultaten post hebben anderen daar wellicht ook iets aan :)
Ik heb vandaag eindelijk zo'n Devolo dLAN 200 AVplus gekocht, maar krijg hem nog niet werkend in combinatie met mijn Linksys PLE200 adapters!

Ik heb deze setting:

Afbeeldingslocatie: http://www.minddigger.nl/images/Powerline_netwerk_thumb.jpg

Ik had vooraf nog aan de verkoper gevraagd of zij wisten of dit zou gaan werken. Ze verwachtten geen problemen. Ik heb Devolo dus net maar eens gemaild met de vraag hoe ik deze setting werkend moet krijgen.
Mijn pc3 ziet de Devolo adapter natuurlijk wel, maar die ziet de Linksys adapters niet want ik krijg geen IP adres van mijn router/modem waardoor ik niet kan netwerken en/of internetten.

In de documentatie van beide merken staan natuurlijk alleen voorbeelden van netwerken waarbij dezelfde apparatuur wordt gebruikt, van hetzelfde merk. De software is overigens ook niet echt heel intuïtief. Maar je zou toch verwachten dat zoiets samen moet werken...

Beetje teleurstellend dus...
Het irritante is ook dat nauwelijks iemand ervaring met die adapters lijkt te hebben, kan in elk geval op Google niks zinnigs vinden over het samenwerken van verschillende merken Homeplug AV adapters.

P.S. ik zie dat spellingscontrole nog aan stond in Word, waarin het "schema" is gemaakt....naja, de opzet lijkt me duidelijk :)

[ Voor 14% gewijzigd door timothee op 20-11-2008 21:41 ]

• timothee
Ik heb net nog eens zitten "rommelen" met die verschillende adapters. Zoals gezegd werkt die software niet echt intuïtief, althans hij laat niet zien of een klik op een knop ergens in resulteert...dat blijft een verrassing.
De verrassing was dat mijn beide Linksys adapters zich onderling niet meer zagen, omdat ik kennelijk toch in verkeerde volgorde de wachtwoorden had gezet.

Nu heb ik alle drie de adapters apart op de netstroom aangesloten en met UTP aan mijn pc. Vervolgens met de juiste software (linksys / devolo) het wachtwoord per adapter ingesteld; uiteraard in alle drie de gevallen hetzelfde wachtwoord.

De twee Linksys adapters zien elkaar nu weer...ze hebben beiden hetzelfde wachtwoord, dus dat heeft geholpen. Die Devolo adapter ziet de Linksys adapters echter nog steeds niet, andersom overigens ook niet.

Alle drie de adapters werken volgens de Homeplug AV standaard, ze maken alle drie gebruik van een security code / adapter password dat bestaat uit 4 x 4 karakters en je moet bij alle drie een identiek wachtwoord invoeren. Toch wil het niet werken....

Ik ga Devolo morgen ook nog bellen, wil nu weten wat ik moet doen want dit is natuurlijk bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Nou, status update:

Kort samengevat: het gaat dus NIET samenwerken!

Ik heb eerst Devolo gebeld. Men gaf aan dat hun adapter in principe zou moeten samenwerken met alle Homeplug AV certified adapters. Volgens de Devolo supportdesk voldeed de Linksys PLE200 met firmware versie voor versie 2.x NIET aan deze Homeplug AV standaard!? Men adviseerde daarom om te kijken of ik de firmware kon upgraden van de Linksys adapters.

Daarop heb ik de nieuwste (v3.3) firmware gedownload van de Nederlandse website van Linksys. Deze firmware wordt als .zip file ter download aangeboden en uitgepakt gaat het om een .bin file. Met de bij de adapters bijgeleverde software is het echter niet mogelijk om deze .bin file te gebruiken en de firmware te upgraden!?
Ik heb vervolgens Linksys gebeld hierover. Kreeg eerst iemand aan de lijn die adviseerde de US-versie van de software te gebruiken, daarmee zou de .bin file wel worden ingelezen. Dat geprobeerd, maar die US software herkent mijn PLE200-EU adapters dus niet, dus upgraden van firmware is via deze weg ook niet mogelijk.
Nog maar eens gebeld met Linksys: nu een andere persoon aan de lijn die al meteen aan gaf dat upgraden van firmware niet aan te raden was omdat het zo'n "gevoelige" apparaatjes zijn. Op mijn vraag waarom ze dan een firmware ter download aanbieden wist hij niet echt antwoord.
Hij heeft bij zijn backup support geïnformeerd en ze hebben e.e.a. getest, maar conclusie is dat de Linksys adapters niet te upgraden zijn met de nieuwe firmware die op de site staat en dat ze ook niet compatible te maken zijn om samen met andere adapters samen te werken. Kortom, men adviseerde mij om bij één merk te blijven.

Het is dat me die Linksys gevallen al zoveel geld hebben gekost, anders zou ik inderdaad bij één merk blijven maar dus niet meer bij Linksys!

Erg teleurstellend dat wederom blijkt dat een standaard in computerland niet echt een standaard blijkt te zijn en dat fabrikanten dus maar wat aanbieden onder namen die anders doen vermoeden dan ze echt zijn.

Ik ben overigens erg benieuwd naar anderen met ervaring met óf de Linksys PLE200/PLK200 adapters óf de Devolo dLAN 200 AVplus adapters. Bij Linksys gaven ze overigens ook nog aan dat ze nu de PLE300 verkopen en dat die wél compatible zou zijn met de PLE200 (lijkt me nogal logisch).

[ Voor 6% gewijzigd door timothee op 21-11-2008 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Inmiddels een Linksys PLE200 erbij gekocht en dat werkt meteen out-of-the-box goed. Ik heb hem in de woonkamer aangesloten in een stekkerdoos, dus niet rechtstreeks in de muur geplugd. Werkt prima, nagenoeg dezelfde snelheid als direct op de wandaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-06 22:48

Goner

What can I do you for ?

timothee schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 17:31:
Ik ben overigens erg benieuwd naar anderen met ervaring met óf de Linksys PLE200/PLK200 adapters óf de Devolo dLAN 200 AVplus adapters.
Ik ben sinds gisteren de tevreden gebruiker van 2 dLAN 200 AVplus homeplugs.
Informer geeft momenteel up- en downstream rates van rond de 115 Mbps aan ... rest van LAN (PC's, router, network disk) heeft allemaal 100 Mbps NICs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

En welke snelheid haal je echt? Bij mij geven ze 40/50 mbit aan maar als ik 10 mbit haal mag ik blij zijn. Het scheelt ook nog als ik het licht in de badkamer aandoe (dan haal ik die 10 mbit ;) ). Best vaag.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Waar test je dat mee en tussen welke punten ??
Ik heb wel eens wireless snelheden zitten meten ivm video-streaming, maar ben even kwijt welke tool dat was.

Die 115 Mbps is waarschijnlijk de snelheid tussen de plug in de router en de plug in de PC 1 verdieping lager ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik test dat door gewoon wat te downloaden met mijn pc in de slaapkamer die is verbonden met een homeplug in de huiskamer waar mijn adsl-modem ook staat. Ik heb ook nog een homeplug in mijn tv-hoek voor mijn XBox en NMT en heb er nog drie ongebruikt liggen omdat er duo-packs naar me opgestuurd werden (had ik niet besteld).

Zonder de homeplugs haal ik het maximale van mijn adsl-lijn, met de homeplugs haal ik nooit meer dan 10 mbit (meestal minder). Het boeit me verder niet zo, als ik snel wil downloaden zet ik mijn wifi aan (maar die is minder stabiel omdat ik boven, onder, achter, links en rechts ook buren met wifi heb)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Mmm, ik snap niet helemaal hoe dat gaat met die snelheid ...

Heb eerst een download van Internet gedaan, maar dat is nogal afhankelijk van de snelheid van de server.

Toen een groot bestand (220 Mb) van een andere PC in het LAN gekopieerd en in Taakbeheer (task manager) naar 'ontvangen bytes per interval' (hopelijk is interval een seconde ?) gekeken en dat schommelde rond de 3.000.000 bytes. Programmaatje 'NetWorx' (softperfect.com) mat ook 3.17 MB/s.

Maar dat is omgerekend slechts iets van 22 megabit ?! Dat lijkt me stug ... de verbinding is echt flitsend, veel beter dan hiervoor met wireless 54Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Met Wireless G haal je ook niet echt 54mbit als je gaat testen. Ik denk dat 20 mbit dichter bij de werkelijke snelheid zit.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

20Mbps op een 54Mbps wireless is inderdaad heel redelijk. Maar op een 200Mbps Powerline zou ik toch wel iets meer verwachten ... nou ja, het loopt in ieder gevaal veel beter (video & gaming) dus jammer van de cijfertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ni-Dalap
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-04 14:29
Goner schreef op maandag 22 december 2008 @ 09:31:
nou ja, het loopt in ieder gevaal veel beter (video & gaming) dus jammer van de cijfertjes.
@ Goner,

Ik ben voornemens dezelfde Devolo-set aan te gaan schaffen als jij hebt. Simpelweg omdat in mijn woning het aanleggen van een bedraad netwerk een helse klus zou betekenen. Ik twijfel echter aan de stabiliteit en snelheid (met name dan pingtijden i.v.m. gamen) wat door Devolo beloofd wordt. Heb jij daar inmiddels wat meer ervaring mee? Komen storingen op andere apparatuur (tv/radio?) voor door gebruik van dit set? Alle info is welkom!

Je zou me erg op weg helpen om een keuze te kunnen maken.

Oh ja, en de beste wensen voor 2009 allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Ni-Dalap schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 11:47:
Ik twijfel echter aan de stabiliteit en snelheid (met name dan pingtijden i.v.m. gamen) wat door Devolo beloofd wordt. Heb jij daar inmiddels wat meer ervaring mee? Komen storingen op andere apparatuur (tv/radio?) voor door gebruik van dit set? Alle info is welkom!
Ik gebruik de stekkers (de AVplus met power socket) nu een week of twee en het werkt uit de kunst ... de 2 gebruikers (m'n dochters die voorheen wireless verbonden waren en wel eens klaagden over haperende anime-filmpjes en 'lag' in QPang - shooter voor kids) zijn enthousiast.
Heb ook de Wii met een plug verbonden. Ik merk wel dat de stekkers die verder weg zijn een lagere snelheid hebben ; volgens de Devolo Informer zitten de PC's 1 verdieping lager op zo'n 120/100 Mbps up/downstream en de Wii op de benedenverdieping op zo'n 30 lager.
Pagina: 1