[Laptop] Acer Accu Project(je)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoothcrimineel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-04 16:42
Korte inleiding

Iedereen heeft last van accu's die niet meer werken of ze worden heel snel leeg gezogen door je laptop. Meestal gebeurd dat ook net buiten de garantie periode. En geven fabrikanten vaak geen garantie op accu's.
Omdat het hier Acer betreft, zit die kans er ook groot in. Vaak zijn accu's natuurlijk nog wel te krijgen, maar uiteraard voor een belachelijke prijs. 100 Euro gemiddeld is heel normaal. Dus dat word voor veel mensen een nieuwe laptop omdat de hunne het toch niet waard is te repareren.

Mijn Acer Travelmate 2310 :9~

Om te beginnen heb ik een Acer Travelmate gekregen van 1 van mijn vrienden. Wat was ik blij!!! >:)
Maar de hd was kapot en de accu dood. De harde schijf is natuurlijk makkelijk te vervangen voor de meesten onder ons. En ook niet zo vreselijk duur. Dus heb ik er een 7200 IDE ingeschroefd wat de dode accu nog meer pijnigt natuurlijk. Eigenlijk was dit al te duur om te doen voor deze toch al oude laptop. Toen toch er nog 256MB geheugen erbij gedaan wat het totaal nu 512 maakt. Prima om te internetten met Xp. Dat gaf een behoorlijk boost en scheelt veel hd activiteit :O . (wat overigens abnormaal was) Ok, to the point.

Hier mijn Gift! Een doodnormale budget Travelmate.
Afbeeldingslocatie: http://www.brennivin.nl/Laptop/Laptopaccu001(Large).jpg

Hier de accu met de specificatie's erop

Afbeeldingslocatie: http://www.brennivin.nl/Laptop/Laptopaccu003(Large).jpg

Na veel wrikken de case open gemaakt.Hier zie je dat de accu uit 4cells bestaat. 14.8volt zou dus 3.7 volt per batterij betekenen. }:O

Afbeeldingslocatie: http://www.brennivin.nl/Laptop/Laptopaccu004(Large).jpg

En hier zie je hoe Acer het spul er niet inlijmt, maar PLAKT.... :/

Afbeeldingslocatie: http://www.brennivin.nl/Laptop/Laptopaccu005(Large).jpg

Kortom, het is mogelijk deze cellen te vervangen door nieuwe al je secuur te werk gaat.Zo kun je behoorlijk wat euro's besparen en je oudere laptop nieuw leven inblazen. Na enig zoekwerk zijn de cells niet echt goed verkrijgbaar in Nederland. Om eerlijk te zijn heb ik er geen goede shop kunnen vinden op internet/google. Dit idee is niet van mijzelf en komt van een filmpje dat ik op youtube heb gezien en iemand die op deze link http://www.linuxjournal.c...rebuilding-laptop-battery er mee bezig is geweest. Mijn grote vraag na dit verhaal is eigenlijk waar ik deze cellen kan vinden! En ik weet dat er 8 cellen inpassen vanwegen de 4 dummy's die in de accu casing zit. Is het mogelijk er een 8 cell van te maken?! Maar mijn hoofdvraag is toch waar ik de cells kan vinden.

Er staat op de cells dit nummer: JEGFH35 006732

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

http://samenkopen.net/action_product/152449/766158
Als de afmetingen overeen komen kan je deze cellen proberen.
Een 8 cel accu ervan maken zal niet gaan werken, de elektronica is voor een 4 cel pack gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

dealextreme, of ebay..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:06
ik kan me herinneren dat ja niet het aantal cellen kan uitbreiden maar je kunt wel batterijen erin doen die een grotere capaciteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:00
Ik zou zelf eigenlijk altijd weer terug vallen op niet merk eigen leveranciers, weltweit-akku heeft doorgaans, nog lang dezelfde types accu beschikbaar voor redelijke prijzen.

Zelf cellen vervangen kan inderdaad, maar dan is het wel prettig om te weten wat voor cellen het zijn. Verder kan je bij sommige type cellen inderdaad grotere broertjes plaatsen, maar soms word dat beperkt door de electronica, waardoor je sneller luie cellen krijgt. Ik weet dat er een webwinkel in duitsland is die cellen per stuk verkoopt, en vrijwel alle soorten heeft. De webwinkel was eigenlijk gericht op modelbouw electronica, maar ben helaas de url kwijt :$ Zal nog even zoeken voor je, maar vrees ervoor (heb voor me post ook al even me favorieten doorgespit)

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoothcrimineel
Bedankt voor jullie reactie's allemaal! Ik zat aan deze te denken: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1283 Mijn batterijen zijn 17x64 maar typeaanduiding 18650 is 18x65 iets groter dus. Dat komt omdat ze een portected housing hebben.
Deze heeft een handig lipje erop wat het solderen vergemakkelijkt. Alleen kan ik niet goed zien of dit Li-Ion is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lenzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02 12:51
Leuk project man ! Wel grappig heb net twee stuks van deze laptops gekocht. Om er weer een goede van te maken.

Als je nog opzoek ben naar een servicemanual van dit type ik heb hem. Op het internet moet je er voor betalen 5 euro ongeveer. Ook niet echt om arm van te worden maar goed. Dus bij belangstelling, geef dan maar even een brul.

Zelf heb ik nog een accu liggen, heb je interesse in een kapotte accu dan mag je deze gratis van me hebben anders gooi ik hem weg. Misschien handig voor een tweede accu moet je er zelf maar even een paar nieuwe cellen in gooien.

Heb je nog andere onderdelen nodig dan moet je het maar ff zeggen.

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoothcrimineel
Ik ben toch voor deze http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6979 gegaan omdat er meer gebruikers zijn geweest die hier mee geslaagd zijn het in een accu huis te proppen. 500mAh meer, dus iets meer pit in de accu straks.(hoop ik)

@lennart: als het een 8cell is wil ik hem graag hebben! Anders mag je hem wel weggooien van mij :P
Verder is hij in prima staat kwa hardware. Dus heb niet direct iets nodig. Maar bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lenzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02 12:51
Ok prima! uuh het is de zelfde als die je laat zien op foto. Zelfde "BT" nummer, voltage en ampere. Hoor het wel. Kan zo niet ff zien of het een 8 cel batterij is.

Succes!
Smoothcrimineel schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 16:59:
Ik ben toch voor deze http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6979 gegaan omdat er meer gebruikers zijn geweest die hier mee geslaagd zijn het in een accu huis te proppen. 500mAh meer, dus iets meer pit in de accu straks.(hoop ik)

@lennart: als het een 8cell is wil ik hem graag hebben! Anders mag je hem wel weggooien van mij :P
Verder is hij in prima staat kwa hardware. Dus heb niet direct iets nodig. Maar bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:52

SA007

Moderator Tweaking
Als het hetzelfde voltage, vermogen en partnummer is is het 99.999% zeker precies eenzelfde batterij, en dus 4 cells. Enigste uitzondering is als de accu ooit al een keer omgebouwd is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-05 10:57
Ik heb ooit ergens gelezen dat het chipje op de laadprint via I2C communiceert met de laptop. Hier geeft hij aan hoe vol oa de accu is. Daarnaast onthoud hij zelf ook de staat van de accu. Als je er een nieuwe accu in zet, heb je kans dat de accu maar een deel vol laad, omdat hij de status van de oude nog onthouden heeft. In het verhaal wat ik toen heb gelezen (ik weet zo even niet meer waar) hebben ze uiteindelijk de chip weten te resetten, waarna de volle lading wel was te bereiken.

Ah, link gevonden:
Herstellen van een notebook-batterij.
Succes met de renovatie!

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:53
elhopo schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 22:01:
In het verhaal wat ik toen heb gelezen (ik weet zo even niet meer waar) hebben ze uiteindelijk de chip weten te resetten, waarna de volle lading wel was te bereiken.

Ah, link gevonden:
Herstellen van een notebook-batterij.
Succes met de renovatie!
Ik ben er mee bezig geweest, ik heb dit geintje van cellen vervangen al 2x gedaan.

Het is beide keren gelukt, ik moest alleen wel een paar keer de accu compleet leegtrekken (0%) en dan weer opladen.
Daardoor ging de capaciteit langzaam omhoog omdat de accu chip langzaam leerde wat de volledige capaciteit van de nieuwe cellen was.

De 1e keer was bij een Gericom, deze had 6 cellen, daarvan waren er een paar dood, de laptop viel direct uit wanneer netvoeding weg was. Nadat ik er cellen uit wat oude Dell packs in had gestopt (in totaal had ik er toen 12 cellen in gedaan, omdat er ook van die plastic buisjes in zaten zoals bij jou) ging hij ongeveer 1:30 mee.

Toch wel netjes voor wat oude gebruikte batterypacks.

De 2e keer was bij een ThinkPad T42, daar ging het ook goed, maar later bleek dat de cellen uit het batterypack wat ik ervoor gebruikte, ook niet helemaal 100% meer waren, aangezien ik ineens problemen had met de accu (dit ga ik nog wel proberen te repareren).

Het resetten van de chip is wel mogelijk, maar dat ligt er aan welke chip er in je accu zit. De linuxCD waar ik naar linkte bied alleen ondersteuning voor BQ2040, BQ2060, BQ2092 chips.

Ik had toen een andere chip (in die Gericom), en heb wel geprobeerd te resetten, maar toen raakte de chip helemaal in de war (gelukkig vanzelf weer goedgekomen)

De cellen vervangen duurt misschien een half uurtje (inclusief accu zelf weer dichtmaken).

De meeste tijd gaat zitten in het ontladen/opladen van de accu, om de capaciteit weer herkend te krijgen.

Het lastige is om aan Lithium cellen te komen. Ik heb toen wat oude Dell batterypacks kunnen kopen bij de kringloop. Je kunt ze ook wel bestellen via Deal-extreme ofzo, maar dan komen ze uit het buitenland en heb je een creditcard nodig, en die heb ik niet :P

Succes, het is zeker mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoothcrimineel
bedankt alom voor de notificatie van de laad toestand. Dus het beste is om nu even de oude accu er aan te hangen en hem compleet leeg te laten lopen? Zodat de nieuwe cellen goed worden geladen?

Ik heb de nieuwe cellen nog niet ontvangen maar ik ga er vanuit dat het een tijdje gaat duren met vliegpost. Trouwens ik mag niet klagen met gratis verzend kosten :)

[ Voor 30% gewijzigd door Smoothcrimineel op 21-10-2008 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:53
Toen ik de cellen loskoppelde ging de accu automatisch naar een 'leeg' toestand (0%)

Je moet met de nieuwe cellen de accu een paar keer volledig opladen en dan weer ontladen (tot 0%) zodat de accu langzaam leert wat z'n volledige capaciteit is (hij houd dat bij in z'n chip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Beetje offtopic, Dealextreme accepteerd ook Paypal. In NL kan je je bankrekening koppelen aan Paypal, of je zet gewoon geld op de Paypal rekening.
Maar ik zou die cellen van Samenkopen.net halen, die zijn van Samsung ipv een of ander vaag merk wat bekend staat om het overraten van de capaciteit.
Pagina: 1