Verwijderd

Topicstarter
Hallo

ik wil dus een mailserver opzetten, en dat ik mail met bijv. Johan@mynbedrijf.nl
Maar welke software moet ik gebruiken (het lieft makkelijk te gebruiken en gratis)
En hoe ik dat moet instellen
ik draai windows server 2003 mn provider is kpn

Johan

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Sorry maar de kans dat je dit aan de praat krijgt is erg nihil als ik zo naar je topic start kijk.
Ontopic: Ik zou eens een kijkje nemen naar Exchange (makkelijk in gebruik, trial is gratis).

//waar heb je zelf al eigenlijk naar gezocht en geprobeerd.

[ Voor 14% gewijzigd door battler op 17-10-2008 22:05 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:41
exchange.. Moet er eerst een domein aangemaakt worden om vervolgens een mail server te kunnen draaien.. Lijkt me niet erg gemakkelijk

[ Voor 24% gewijzigd door ErikCornelissen op 17-10-2008 21:54 ]

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:46
Let wel dat je voor je uitgaande mail gedeelte, het beste mail via je de smtp server van provider kan sturen. IP adressen van thuisverbindingen willen nog wel eens geblacklist zijn.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Verwijderd

Makkelijk en gratis een eigen mailserver draaien bestaat praktisch niet.
Opstarten kan misschien soms makkelijk zijn maar het beheer / probleem oplossen is vaak lastiger.

Wat je wel kunt doen is een domein registreren en je mail bijvoorbeeld laten afhandelen door google / hotmail (kijk even op hun sites).
Kost wel geld maar dan kan je ook daadwerkelijk altijd bij je mail zonder dat je zelf ook maar een vinger hoeft uit te steken.

Maar als je niet laat weten wat je eigen technische achtergrond/mogelijkheden zijn en wat je zelf al bedacht hebt kunnen wij ook geen nuttig advies geven imho :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2008 22:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik had zelf al wat opzocht bij Google en ik vond MS exchange maar daar snapte ik niks van.
Ik heb al een domein gemaakt op de server.

Verwijderd

Sorry, maar als je al niets van exchange snapt moet je je óf goed inlezen/'studeren' óf hulp inroepen.
Mail extern houden (betaald dus) lijkt mij vooralsnog de meest verstandige oplossing.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik denk dat je een andere oplossing moet zoeken. Als ik je TS en en reacties bekijk heb je er weinig kaas van gegeten. Misschien een idee om te vertellen voor welk probleem jij een mail server nodig denkt te hebben?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 11:23
Exchange is het makkelijkst, directe integratie in je AD enz.

MDaemon is ook een alternatief, en is gratis voor thuisgebruik (5-user geloof ik). Heeft ook webmail, antivirus enz, en is kwa mogelijkheden vergelijkbaar met exchange.

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Wie je provider is, is niet erg relevant. Afhankelijk van de versie van Windows 2003 die je draait, staat Exchange er al op. Een domeinnaam maak je overigens niet op je server aan, die moet je registeren.
Het is al eerder gezegt; ik zou er niet aan beginnen als ik jou was, lekker uitbesteden.
Dat is trouwens voor oedereen beter, want op bijvoorbeeld een open relay zit niemand te wachten.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

het kan wel maar dat wil je niet.
neem bij one.com of een andere hoster een goedkoop pakket af en dan kan jij gewoon onder je eigen domein mail ontvangen (want daar gaat het toch om?).
als je dat draaiend hebt en meer wilt, dan horen we je weer over een maand of 6? Klinkt een beetje flauw misschien maar een mail server opzetten is lastiger en verantwoordelijker dan het op eerste blik lijkt en ik denk niet dat je het nodig hebt en dat je het wil managen (ik heb er jaren eentje gehad en heb het uiteindelijk ook uitbesteed).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Vunzz schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 22:48:
Wie je provider is, is niet erg relevant. Afhankelijk van de versie van Windows 2003 die je draait, staat Exchange er al op. Een domeinnaam maak je overigens niet op je server aan, die moet je registeren.
Het is al eerder gezegt; ik zou er niet aan beginnen als ik jou was, lekker uitbesteden.
Dat is trouwens voor oedereen beter, want op bijvoorbeeld een open relay zit niemand te wachten.
Een domein in geval van windows 2003 server (en de eis van exchange) houdt in dat je een Domain Controller moet draaien.. in het nederlands vaak vertaald naar domein aanmaken.
Domain voor windows 2003 hoeft niet altijd geregistreerd te zijn op internet.
Als Domain wordt vaak bedrijf.local gebruikt bijv.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:38
Ik draai hMailServer. Bied ook integratie met AD en is ook nog eens gratis :)

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:50
MDaemon is gratis tot 5 gebruikers. Dan kan je alleen geen IMAP gebruiken. Is een hele makkelijk in te richten mailserver.

Verwijderd

MDaemon is niet gratis voor commercieel gebruik.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:44

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hMailserver werkt prima en is ( in principe ) binnen 5 minuten geinstalleerd en geconfigureerd. Zeker met de gebruikershandleiding die erbij geleverd is.

Daarnaast kan Kerio Mailserver ook. Die is in gebruik ook erg makkelijk. Alleen niet gratis. Ik heb hMailserver geprobeerd maar ben overgestapt naar Kerio.

Probleem van hMailserver (voor mij) was dat hij moeite heeft met grote hoeveelheden mail te versturen ( 60k in mailinglijst ) daar ging hMailserver van over de zeik. Met Kerio heb ik daar geen last van.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:50
Jawel hoor, dit staat op hun website:
A free 5-user license version of MDaemon Email Server for Windows is now available for home and SOHO users.
Pagina: 1