extern 1TB WD kan niet op NTFS werken?

Pagina: 1
Acties:

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Gekocht voor backups, ook bestanden van 4+ GB een western digital 1 TB USB 2 essential Elements externe harddisk.
Aluminium (look?) en wit hoek/front/bodem bescherm'rubber' voor en achter.

Afbeeldingslocatie: http://www.pcmegastore.nl/catalog/images/WD_Elements.jpg

Het ding is uit de doos FAT32 (wist niet dat fat32 ook tot 1 TB kan) dus ik wilde hem net als mijn 500GB formateren met ntfs waarbij dat in 1 keer redelijk vlot ging, wel '20 keer zo snel als nu'.

Nu al een vijf en dertig minuten is ie bezig te formatteren en er staat in de format progressie bar net aan 3 mm of zo blauw vanuit de linker hoek op het grijze progressie balk vlak. Duurt dit zo absurd veel langer dan 500 GB en is dit normaal voor een 1 TB western digital extern?

config:
Vista x64 NL officieel geregistreerd en geactiveerd, amd3800+, 2 GB dc 4 x 512MB kingston 400Mhz, Asrock NF6G-VSTA mobo.

[ Voor 7% gewijzigd door notsonewbie op 18-10-2008 00:28 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waarom geen quick format ?, is ie binnen een paar seconden klaar. Heb zelf ook een 1TB WD disk en die werkt hier prima met NTFS. Het moet echt gewoon werken met NTFS.

Wat je nu aan het doen bent is een full format en dat duurt wel ff met 1TB.

[ Voor 34% gewijzigd door PilatuS op 17-10-2008 19:55 ]

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 19:54:
Waarom geen quick format ?, is ie binnen een paar seconden klaar. Heb zelf ook een 1TB WD disk en kan me niet voorstellen dat ie geen NTFS aan kan. Het moet echt gewoon werken met NTFS.
Wat je nu aan het doen bent is een full format en dat duurt wel ff met 1TB.
Goeie vraag.
Het leek me grondiger, omdat ie al geformateerd is, een wd icoontje al op de disk heeft zelf.
Dus ik koos voor hele format ipv quick.

En het duurt zeker ff, maar wel heel erg veel lannger dan met de 500 GB, veel meer dan 2 maal zo lang...
Iemand enig idee? want zo staat ie morgenochtend nog te formatten en moet ik de energiesettings gaan uitzetten van de pc :/ (Scherm zet ik wel handmatig uit)

[ Voor 27% gewijzigd door notsonewbie op 17-10-2008 19:57 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
notsonewbie schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 19:55:
[...]

Goeie vraag.
Het leek me grondiger, omdat ie al geformateerd is, een wd icoontje al op de disk heeft zelf.
Ik zou deze format gewoon stoppen en een quick format doen. Zou ie binnen een paar seconden klaar moeten zijn.

Edit: Mooi dat het opgelost is. Graag gedaan verder :)

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 17-10-2008 20:32 ]

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 19:56:
[...]

Ik zou deze format gewoon stoppen en een quick format doen. Zou ie binnen een paar seconden klaar moeten zijn.
Formatteren kan niet worden onderbroken, echter er staat tevens in de die popup "kies dit of dat om onmiddellijk te stoppen..." Dus het kan wel, stoppen. Ga ik doen, ben benieuwd dat komt hieronder in EDIT.

EDIT:
HET WERKT NOG OOK!!
Even ben je bang, hij blijft grijs die progressiebalk, hij blijft grijs die progressiebalk, hij blijft grijs die progressiebalk, dan komt er weer heel langzaam wat uit de hoek, en ik denk, mwho, traag, maar iets vlotter dan net.
Dan schiet ie in 1 x door! THANX

Voor de zoekers met google e.d.: western wd digital usb 2 extern 1000gb 1TB ntfs vista formateren traag duurt lang langzaam.

[ Voor 32% gewijzigd door notsonewbie op 17-10-2008 20:05 ]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:24

Robtimus

me Robtimus no like you

notsonewbie schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 19:52:
(wist niet dat fat32 ook tot 1 TB kan)
2TB zelfs, maar daar houdt het dan ook bij op.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

IceManX schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 21:05:
[...]

2TB zelfs, maar daar houdt het dan ook bij op.
Maaaaar; Fat32 kan maar tot 4GB bestandsgrootte. NTFS gaat tot 16 EB (Exabyte)
(KB, MB, GB, TB, PB, EB...) Dus je kan nog even vooruit nu.
Jammer dat je disk maar 1TB is. :P

Alles kan stuk.

• l.degroot01
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-02 17:54
Ik heb ervaring met precies dezelfde schijf, volledig formatteren doet hij 10 uur over, dus ja dat kan wel kloppen. Dit komt door de grote schijf van 1TB i.c.m. de redelijk trage doorvoersnelheid van USB.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
l.degroot01 schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 21:13:
Ik heb ervaring met precies dezelfde schijf, volledig formatteren doet hij 10 uur over, dus ja dat kan wel kloppen. Dit komt door de grote schijf van 1TB i.c.m. de redelijk trage doorvoersnelheid van USB.
Ja zoiets zeker, erg lang, te lang, dus was ik blij dat quickformat ook werkte.

Wel apart dan ook dat mijn 500GB freecom met daar in een hdd van samsung, het geheel in iets van 40 minuten deed.

Edit: Maar nu ga ik twijfelen, misschien converteerde ik die wel, alleen een FAT32 converteren naar ntfs is wellicht nOg trager dan een schone format? Jammer dat ik het niet zeker meer weet.
Was het wel converteren van fat32 naar ntfs, dan ging dat op 500GB rapper dan gehele format op 1TB

PS: in de openingspost schrijf ik foutief; essential als type van WD, het is echter een: Elements

[ Voor 28% gewijzigd door notsonewbie op 18-10-2008 00:27 . Reden: toevoeging twijfel format of conversie ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53
notsonewbie schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 19:55:
[...]
Een full format is niks grondiger dan een quick format, het enigste dat ie extra doet (en wat zoveel tijd kost) is een leestest op elk sector om bad sectors op te sporen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Formatteren?

Waarom?
Tip voor de volgende keer: gebruik gewoon Convert.exe?
convert /fs:ntfs

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Nielson
alt-92 schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 15:44:
Formatteren?

Waarom?
Tip voor de volgende keer: gebruik gewoon Convert.exe?
convert /fs:ntfs
Waarom converteren als er toch nog geen data op staat? Bij converteren heb je grote kans dat je met een cluster grootte van 512bytes blijft zitten ipv de standaard 4096 indien er bij het aanmaken van de FAT32 partitie al niet rekening gehouden is met een eventuele latere NTFS conversie.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Niet nodig want de convert.exe van XP doet dat al voor je.
convert.exe onder Windows 2000 hield de clustersize op 512 inderdaad, XP en Vista doen dat dynamisch en gaan bij een grote disk al naar 4096 bytes (niet groter ivm compressed files support).

http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb457112.aspx
http://www.aumha.org/win5/a/ntfscvt.php

Ter bevestiging: een Externe 500GB USB disk die met convert naar NTFS is gezet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
D:\>fsutil fsinfo ntfsinfo I:
NTFS Volume Serial Number :       0xc430648230647d74
Version :                         3.1
Number Sectors :                  0x000000003a384fff
Total Clusters :                  0x00000000074709ff
Free Clusters  :                  0x00000000008e2ef3
Total Reserved :                  0x0000000000000400
Bytes Per Sector  :               512
Bytes Per Cluster :               4096
Bytes Per FileRecord Segment    : 1024
Clusters Per FileRecord Segment : 0
Mft Valid Data Length :           0x0000000018790000
Mft Start Lcn  :                  0x00000000000c0000
Mft2 Start Lcn :                  0x0000000003a384ff
Mft Zone Start :                  0x0000000000ba09c0
Mft Zone End   :                  0x0000000000bad1e0

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 19-10-2008 17:23 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Nielson
Vista durf ik verder geen uitspraken over te doen (alhoewel ik weet dat die veel uitgebreidere schijbeheer mogelijkheden heeft), maar zoals ook in de door jou genoemde artikelen staat kan convert van XP dat alleen als de clusters van de FAT partitie al mooi in een 4Kb raster liggen (lastig te vertalen). Hier moet dus bij het aanmaken van de FAT partitie al rekening mee worden gehouden, en dat doet de format tool van XP wel en van 2000 niet. Echter omdat XP je geen FAT32 partities groter dan 32GB laat aanmaken moeten de partities op zo'n grote externe schijf aangemaakt worden met een tool die hier wel rekening mee houdt. MS heeft zelf bijvoorbeeld een aangepaste versie van de dos format (oformat.exe) waarbij je de /A:8 switch kan gebruiken, en ook de format van FreeDos kan dit met de /A switch. Er zal dus tegenwoordig wel rekening mee gehouden worden, maar zeker weten dat het goed gaat weet je niet.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Aangezien zo'n schijf reeds FAT32 (en leeg) geformatteerd wordt geleverd is convert doorgaans een prima optie. Die zitten toch allemaal boven de 32GB grens ;)

Verwijderd

Ik heb dezelfde harde schijf, maar het lukt niet om hem te converteren van fat32 naar ntfs met convert. De PC geeft aan dat de hd zal worden geconverteerd bij het opnieuw opstarten van de PC, maar dit gebeurt niet, enig idee wat ik hieraan kan doen?

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Verwijderd schreef op zondag 14 december 2008 @ 13:24:
Ik heb dezelfde harde schijf, maar het lukt niet om hem te converteren van fat32 naar ntfs met convert. De PC geeft aan dat de hd zal worden geconverteerd bij het opnieuw opstarten van de PC, maar dit gebeurt niet, enig idee wat ik hieraan kan doen?
Waarschijnlijk is de disk niet beschikbaar bij het opnieuw opstarten. Waarschijnlijk kun je het verhelpen door de disk aan de interne controller van je moederbord te hangen.

Staat er data op de disk? Zo nee, quickformat hem gewoon op NTFS, dat scheelt je een hoop geklooi.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Nielson
Verwijderd schreef op zondag 14 december 2008 @ 13:24:
Als ie wil converteren bij het opnieuw opstarten komt dat waarschijnlijk omdat er nu nog bestanden geopend zijn op die schijf. Met de extra commandline optie /X zou ie de schijf geforceerd moeten ontkoppelen en dus direct kunnen converteren.

Verwijderd

Het is gelukt op met de /x optie! Formateren zou veel lastiger zijn omdat er ondertussen al 200 Gb op stond en ik verder geen PC met zo'n grote harde schijf heb.
Bedankt voor de hulp.
Pagina: 1