Toon posts:

USB schijf delen via router?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.339 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag beste tweakers.

Ik zou graag een USB2.0 externe schijf van 500GB delen over het netwerk, maar niet via de computer, maar direct via de router omdat iedereen thuis dan altijd aan de bestanden kan zonder dat er een pc 24/7 op moet staan (energiebewust )

De netwerk-schijf moet voornamelijk dienen als Video -en audiostreamer voor 5 pc's, en backup/sync-centrum.

Nu heb ik al enkele routers gevonden die een USB-poort bevatten, maar ik zit toch nog met enkele vragen... Vooral omdat er zo weinig info over te vinden is van WAT je juist met die usb-poort kan, of de snelheid goed is, ...

* Staat deze technologie eigenlijk al echt op punt (stabiel/snel/feilloos?)?

* Kan ik tot 1080p (mkv) gecomprimeerd filmmateriaal versturen als 54mbit de max doorvoersnelheid is van de interne intel a/b/g-kaart van mijn laptop?

* moet mijn schijf als FAT32 geformatteerd zijn? Ik heb veel gelezen dat NTFS niet altijd of erg traag wordt herkend om te lezen of schrijven omdat die routers linux-gebaseerde OS gebruiken?

* kan je werken met meerdere partities? die elks een eigen netwerk/drivename krijgen?

* ik heb een partitie J:/ op deze externe schijf die al mijn muziek bevat. Kan ik deze partitie dan ook delen en laten herkennen door windows als "J:/" net alsof de schijf rechtstreeks aangesloten is op de pc? Dit is belangrijk voor mij omdat m'n hele winamp bib incl ratings op deze locatie MOET staan. (Desnoods vind ik er wel iets op... Het is geen echte must.)

* Hebben jullie al ervaring met zulke routers? En zoja... Welke raden jullie me aan?

Ik stond gisteren op punt om een D-link DIR 635 te kopen omdat er een usb poortje opstak, maar na het lezen van alle reviews blijkt dat die usb bvb enkel dient om uw netwerk instellingen te flashen naar pc's Niemand weet precies wat het nut dààrvan is in de reviews haha

Dus...

Nogmaals samengevat: Ik zoek mijn externe USB HD (NTFS, 500GB, 3 partities) via een nieuwe (liefst wireless-N, voor de toekomst) router te delen over het netwerk.

Alle info/raad is érg welkom. Ik vind het momenteel nogal ingewikkeld

Alvast bedankt voor jullie raad!
Matt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-10 15:45

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, het zou zonde zijn als ik dit topic nou moet sluiten, want in weze is het een "Wat moet ik kopen"-topic.

Geef nou eens aan wat je zelf als mogelijke opties had gevonden, misschien kunnen we het topic dan open laten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Ik denk veel mensen zouden gaan voor een NAS oplossing, ik weet niet in hoeverre dit voor jou handig is?
Als ik het goed begrijp heb je al een HDD. Misschien Even kijken of dat het een IDE of Sata drive is, en kijken hoe duur NAS behuizingen daarvoor zijn?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:45
1080P draadloos streamen met een 54mbit verbinding wordt krap aan, zeker als je er een flink aantal meter vanaf zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

* ik heb een partitie J:/ op deze externe schijf die al mijn muziek bevat. Kan ik deze partitie dan ook delen en laten herkennen door windows als "J:/" net alsof de schijf rechtstreeks aangesloten is op de pc? Dit is belangrijk voor mij omdat m'n hele winamp bib incl ratings op deze locatie MOET staan. (Desnoods vind ik er wel iets op... Het is geen echte must.)
Je kunt een netwerkschijf gewoon mappen in Windows (Netwerk verbinding maken) en er een stationsletter aan toe kennen.
Verder kan je gewoon NTFS draaien, linux support is hier al enige tijd best goed voor, dit gaat bij mijn weten niet traag, zeker niet als je voornamelijk "lees"-operaties uit voert op de schijf.

Het leven is als koffie: heel lekker, maar veel te duur en zo weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excuses voor mijn ietwat late reactie, verbouwwingswerken troef :)

hartelijk dank om de topic niet te sluiten daar het eigenlijk mijn bedoeling was om meer over deze "technologie" te leren en met eventueel een aankoop van een aangeraden toestel tot gevolg.

Ik heb namelijk al vele routers opgezocht maar helaas vind ik erg weinig reviews betreffende de usb-functionaliteit. :/

Misschien moet ik eens een router kopen die deze functionaliteit ondersteunt in de media markt, en als het me binnen de 8 dagen niet voldoende bevalt kan ik hem gewoon terugbrengen en een andere proberen hé :-)

@ Battler: Het is echt de bedoeling mijn huidige usb-schijf aan te sluiten op de router anyhow.. Ik zal eens proberen of ik de Maxtor behuizing open kan krijgen, hopelijk forceer ik niets, maar waar zijn we anders tweakers voor hé :d

@ Mad Dog, ik vreesde er al voor :) maar het zou mooi meegenomen zij om te kunnen streamen hehe. Dan maar eerst integraal kopieren...

@ Escovan, dank voor die info, dat geeft al wat extra vertrouwen in de hele operatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

ik heb zo'n probleem als volgt aangepakt, eerst had ik een SAN (echt wel af te raden :s imo) dat is nu weg en omdat er bij mij thuis vrijwel heel de dag een pc aanstaat heb ik gewoo ndaar een extra schijf ingestoken en die als netwerkschijf in m'n werkgroep gedeeld ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
1 tip: doe het meteen goed, koop een NAS.

Die dingen zijn gemaakt voor deze dingen, gaan automatisch uit wanneer ze niet worden gebruikt, je kan mappen rechten geven, gebruikers aanmaken + rechten, streamingservers opzetten voor bv iTunes, je kan alles in raid zetten.... perfect gewoon.

Ja, het is wat duurder, maar op de lange baan vele malen beter dan welke oplossing ook.

Je zou eventueel naar een atom systeempje kunnen kijken + NAS distro, maar dat is voor jou wat te hoog gegrepen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 18:26:
* Staat deze technologie eigenlijk al echt op punt (stabiel/snel/feilloos?)?
Ik heb zelf de Asus WL 500g Premium al een tijdje in mijn bezit. Hier zit een 500 GB schijf achter.
Mijn huisgenoten gebruiken hem om de laatste films etc op te zetten, en zodat iedereen ze dus kijken kan.
* Kan ik tot 1080p (mkv) gecomprimeerd filmmateriaal versturen als 54mbit de max doorvoersnelheid is van de interne intel a/b/g-kaart van mijn laptop?
Hier heb ik geen ervaring mee.
* moet mijn schijf als FAT32 geformatteerd zijn? Ik heb veel gelezen dat NTFS niet altijd of erg traag wordt herkend om te lezen of schrijven omdat die routers linux-gebaseerde OS gebruiken?
Bij de Asus moet de schijf niet fat32 of NTFS zijn maar ex2 dacht ik. Eens gedaan, dan geen omkijken meer naar om. Dit heb ik gedaan met Magic partition maker.
* kan je werken met meerdere partities? die elks een eigen netwerk/drivename krijgen?
Bij ons hier heeft iedereen een eigen map voor zijn/haar eigen zooi.
Dus...

Nogmaals samengevat: Ik zoek mijn externe USB HD (NTFS, 500GB, 3 partities) via een nieuwe (liefst wireless-N, voor de toekomst) router te delen over het netwerk.
Weet niet of er inmiddels een N versie is van de Asus 500 WL

Dit is hem:
http://www.asus.com/produ...=0&model=1121&modelmenu=1

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ pm1 en ox55AA; bedankt voor de tips, maar inderdaad blijft het een luxe probleem waar ik liever niet teveel geld aan uitgeen waardoor een NAS me echt wel te duur uitkomt helaas, ook een pc altijd beschikbaar maken... mja, dat zie ik hier thuis zo niet meteen zitten (erg energiebewust)

@ EWK
Geweldig, die ga ik zeker eens grondig bekijken! EX2 heb ik nog nooit van gehoord, maar zal geen probleem vormen vermoed ik? Kan je met dat bestandssysteem nog makkelijk bij een vriend even "inprikken en overpompen?" m.a.w. herkennen Winxp/vista/osx dit standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 02:03:
@ pm1 en ox55AA; bedankt voor de tips, maar inderdaad blijft het een luxe probleem waar ik liever niet teveel geld aan uitgeen waardoor een NAS me echt wel te duur uitkomt helaas, ook een pc altijd beschikbaar maken... mja, dat zie ik hier thuis zo niet meteen zitten (erg energiebewust)

@ EWK
Geweldig, die ga ik zeker eens grondig bekijken! EX2 heb ik nog nooit van gehoord, maar zal geen probleem vormen vermoed ik? Kan je met dat bestandssysteem nog makkelijk bij een vriend even "inprikken en overpompen?" m.a.w. herkennen Winxp/vista/osx dit standaard?
Ext2 is een oud linux filesystem wat ik niet echt kan aanraden, het wordt NIET herkend door Windows als je de schijf dan direct op een PC aan sluit. Ext3 is waar mijn NAS op draait (mijn NAS draait een custom Linux variant), das stukken beter omdat het een journal bij houdt. Ohja, b.t.w. in mijn NAS kan ik ook gewoon een USB-drive bijprikken, maakt niet uit met welke filesystem die is geformatteerd (als linux het maar ondersteunt).
Misschien is een NAS toch ook wel een goeie oplossing voor je. Ik was 157 euro kwijt voor de mijne.

Het leven is als koffie: heel lekker, maar veel te duur en zo weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:55
EWK schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 21:52:
Weet niet of er inmiddels een N versie is van de Asus 500 WL
Ik heb de N-versie: de Asus WL500W. Ik vindt de doorvoersnelheid best sloom (3mbs), maar gebruik 'm ook niet als mega-file-server, maar als ftp-server voor kleine bestanden of muziek, en dan maakt die trage doorvoersnelheid niet uit, aangezien mijn internetverbinding dan de bottleneck is.
Ook dat n-draft is niet zo snel als ze beloven.

Mogelijke filesystemen zijn o.a. overigens ext3 / fat32. (overigens is ext2 wel onder windows te gebruiken, http://www.fs-driver.org/)

Ik zou voor een NAS-oplossing gaan als je 'm als echte fileserver wil gebruiken, zoals ook door anderen wordt gezegd, want die routers met usb-poort zijn daar niet echt voor bedoeld, meer voor kleine bestanden, of voor mensen met engelengeduld. Wat ik er overigens we handig aan vind is dat er twee usb-poorten opzitten; 1 voor bestanden en 1 voor een gedeelde printer.

[ Voor 4% gewijzigd door bas-r op 19-10-2008 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-Basic
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-02-2022
Ik heb een netgear router en daar zit ook zo'n usb aansluiting op voor een HD of stick
De router is een R7000 ook met wifie.. De computers in huis zijn met kabels aangesloten op de router.
De andere draagbare apparaten met wifi.
Na vele pogingen geen harde schijf of memorie stick kunnen benaderen via het netwerk.
De pc waar ik op werk is een Windows 10 Machine. rs232 (comm) poorten via USB werken ook al niet.
Dus nu heb ik al twee problemen.
Is er iemand die me kan helpen met mijn probleempjes.. Je zou denken dat de computer steeds meer kunnen in minder tijd en ook dat ze oude software met gemak zouden kunnen laten werken.
Maar de nieuwere machines kosten wel erg veel tijd om ze iets te laten doen.
Willie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Willie-Basic maak even een nieuw topic aan, dit topic is al 11 jaar oud en gaat over hele andere hardware.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.