Anoniem: 222137 schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 21:55:
Ik zal die bouwkundige kant eens meenemen. Ik heb daar geen enkele ervaring mee, dus het trekt me nog niet echt. Maar ik kan me de voordelen in het proces goed voorstellen. Goede tip.
De kosten zullen inderdaad door de werkgever betaald gaan worden.
Het voordeel van een LOI-cursus is mijn inziens dat ik mijn eigen tijd kan gaan indelen. Met een druk schema is dat wel een voordeel.
Waarom zou je in vredesnaam een bouwkundige richting meenemen? Ga jij het ontwerp beoordelen? Daar heeft een projectmanager mensen voor.
Als projectmanager ben je leider van een team. Je bent generalist, niet cost engineer, ontwerper of planner. Jij stuurt die mensen aan en ja, je moet wel genoeg gezond verstand hebben om te weten wanneer ze je onzin vertellen maar met een universitaire opleiding achter de rug is dat niet zo'n punt.
Wat moet je leren als je projectmanager wil worden? Zorg dat je weet hoe je je project goed inbed in de organisatie. Zorg dat je weet hoe de beslisstructuren in je bedrijf werken. Zorg ervoor dat je support hebt van management. Zorg ervoor dat je rapportagestructuren in place hebt waardoor je weet wat er gebeurt. Richt change management in. Richt risico management in. Richt kwaliteitsmanagement in. Zorg ervoor dat je mensen kan selecteren en aansturen om die taken op hun schouders te nemen.
Ik zeg niet dat het nutteloos is om bouwkundig inzicht te hebben.Uiteraard helpt het je om kennis te hebben van de techniek eromheen, maar dat is maar een klein deel van het geheel en het is NIET de verantwoordelijkheid van de projectmanager om zich daar dagelijks mee bezig te houden. De persoon wiens job het is om dat wél te doen rapporteert aan jou, en als het een goed is kan hij jou prima vertellen hoe de zaken ervoor staan zonder dat je een bouwkundige opleiding hebt gevolgd.
IPMA is een goed begin inderdaad. IPMA-D stelt overigens weinig voor, dat kan je met wat zelfstudie zo doen. Meteen doorstomen naar C dan. Gezien je opleiding lijkt het me voorts nuttig als je ook eens kijkt naar 'softe' managementcursussen. Maar focus eerst maar eens lekker op goede, algemene cursussen projectmanagement

Vergeet LOI, kijk liever naar toko's als Cap Gemini, Schouten en Nelissen, Twijnstra & Gudde en Elsevier.
These are my principles. If you don't like them, I have others.