Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[AJAX/HTML] Webshop in normaal HTML of met AJAX

Pagina: 1
Acties:

• vorlox
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02-2022

vorlox

I cna ytpe 300 wrods pre miute

Topicstarter
Beste,

Ik wil een klein webshopje bouwen, echter ik vroeg me af of het eigenlijk al helemaal met ajax zou mogen.
Alle beetje browsers die ik ken, ondersteunen voor zover ik weet het xmlhttp object.
Echter eigenlijk zou de functionaliteit ook helemaal met ouwe gouwe HTML moeten. Zodat je in lynx ??? ook een bestelling kan doen.

Een voordeel van HTML is dat een zoekmachine ook gewoon door je artikellijst kan browsen....een artikel overzicht wat gebouwd wordt via ajax kan een zoekmachine denk ik niet lezen. Dus zou je daar weer omheen moeten.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

Als je nou eerst je webshop werkend maakt zonder ajax. En dan over alles een ajax layer bouwd dan werkt het met allebij! Nog beter.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 10:51
Dan geef je zelf toch al het antwoord.
Bouw de shop gewoon met een script taal en html template en gebruik AJAX voor de leuke dingen zoals een mini winkelmandje dat altijd zichtbaar is, inloggen, ordergegevens bekijken en misschien nog wat andere leuke dingen.
Dan ben je tenminste goed zichtbaar voor de search engines.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 20:19

Dennahz

Life feels like hell should.

Je moet er sowieso altijd voor zorgen dat ajax een extraatje is en dat het zonder die functies ook gewoon werkt. Ikzelf doe het overigens niet op die manier, want mensen moeten maar een fatsoenlijke browser gebruiken, maar dat is dan ook een applicatie voor intern gebruik.

Twitter

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:27

crisp

Devver

Pixelated

Zoek eens op "onubtrusive javascript"; oftewel: gewoon plain 'ol HTML, en de ajax-interface bouw je daar bovenop, dat is de manier waarop het 'hoort' ;)

Intentionally left blank

• vorlox

vorlox

Topicstarter
Haha, ok duidelijk nee dus.
Alleen verrijken van functionaliteitmet met JS dus.
Prima, ik ga ff verder met de zoeklink "onubtrusive javascript"

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:07

SilentSimon

Have you been hopped?

Zoekmachinevriendelijk in samenwerking met 'don't make me think' ;)

Verwijderd

vorlox schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 16:08:
Ik wil een klein webshopje bouwen, echter ik vroeg me af of het eigenlijk al helemaal met ajax zou mogen.
Waarom zou je een webshop in Ajax willen maken? Ga uit van wat je gebruikers/klanten wilt bieden, niet van de techniek erachter.
Echter eigenlijk zou de functionaliteit ook helemaal met ouwe gouwe HTML moeten. Zodat je in lynx ??? ook een bestelling kan doen.
Het enige dat Ajax doet is zonder page refresh data versturen en ophalen en aan de hand daarvan het DOM manipuleren. Ajax en HTML zijn daarin praktisch hetzelfde, behalve dat je met Ajax je browser history verneukt en het praktisch onmogelijk maakt fatsoenlijk te bookmarken en links door te sturen. En dat lijkt mij voor een webshop erg belangrijk.

Bouw de webshop in HTML en CSS. Zorg dat alles fatsoenlijk werkt en er op zijn minst redelijk uitziet. Ga daarna (zoals al eerder gezegd) met unobtrusive Javascript Ajax-functionaliteit toevoegen.

Houd vooral in de gaten dat Ajax HTML niet vervangt of overbodig maakt. Dat is net zoiets als stellen dat webpagina's opgebouwd zijn uit PHP in plaats van HTML. Know your Pappenheimers.

• vorlox

vorlox

Topicstarter
Ik meld me nog even terug. op de zoekterm van crisp kwam ik van alles tegen (Goeite tip dank u)
Terwijl ik aam het zoeken was ben ik afgedwaald naar 3 courses van ene "Douglas Crockford" ...
Javascript, Theory of dom en Advanced javascript.
Ik weet dat het niet zoveel met mijn vraag te maken had maar ik zou het iedereen willen aanraden. het lijkt er op of deze gast weet waar hij het over heeft.

En ik heb zowaar een berg bijgeleerd. ;)
thanks crisp

• vorlox

vorlox

Topicstarter
Waarom zou je een webshop in Ajax willen maken? Ga uit van wat je gebruikers/klanten wilt bieden, niet van de techniek erachter.
Omdat ik een beetje van mening ben dat je met Ajax een lekerdere UI kan maken voor de klanten.
Echter na heel wat lees werk kan dit dus ook in combinatie
Houd vooral in de gaten dat Ajax HTML niet vervangt of overbodig maakt. Dat is net zoiets als stellen dat webpagina's opgebouwd zijn uit PHP in plaats van HTML. Know your Pappenheimers.
Ik heb de vraag niet goed geformuleerd denk ik, want ja dat weet ik ook wel.
Het ging er mij om of het geaccepteerd is als je alle HTML via JS opbouwt en de data via json aanstuurd dus idd ajax heeft niks van doen met HTML.. Bij mij leest JSON.parse de json data en maakt JS de benodigde nodes in de dom aan. Maar goed aan het einde ben je dan dus niet zoekmachine vriendelijk dus mijn initiele idee houdt daar op.

Toch weer bedankt allemaal. ;)

Verwijderd

vorlox schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 18:26:
Terwijl ik aam het zoeken was ben ik afgedwaald naar 3 courses van ene "Douglas Crockford" [...] het lijkt er op of deze gast weet waar hij het over heeft.
HAHAHAHAHAHAHAHA. :D

• Fietslamp398
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-04 23:11

Fietslamp398

punt uit!

AJAX/Web2.0 , allemaal hippe en stoere termen die iedereen in de webdev wereld wil gebruiken. Maar het allebelangrijkste is altijd: werkt mijn site en werkt mijn site voor iedereen?

Zoals al eerder gezegd is in dit topic: je moet je site verrijken met AJAX en niet afhankelijk maken van AJAX. Ik heb een mooi boek hierover gelezen van Chris Heilmann (nu werkende als dev evangelist voor Yahoo) over dit principe (http://beginningjavascript.com/) hierin wordt non-stop op dit principe gehamerd.

Signatures zijn voor mietjes!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dennahz schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 16:10:
Je moet er sowieso altijd voor zorgen dat ajax een extraatje is en dat het zonder die functies ook gewoon werkt. Ikzelf doe het overigens niet op die manier, want mensen moeten maar een fatsoenlijke browser gebruiken, maar dat is dan ook een applicatie voor intern gebruik.
Dus jij maakt je websites afhankelijk van JS (AJAX)? Mag hopen voor je van niet... :X

Ik gebruik FF3, wat in mijn ogen een fatsoelijke browser is. Toch laat ik voor bepaalde websites Javascript uit staan, zeker als ik de site niet vertrouw, dmv de NoScript plugin, zo ben ik beter beveiligd tegen aanvallen zoals cross site scripting bijvoorbeeld...

Of is FF3 doordat ik NoScript gebruik geen fatsoenlijke browser meer? Dan wil ik graag jouw betekenis van een fatsoenlijke browser weten... ;)

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 19-10-2008 18:33 ]

Verwijderd

GJtje schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 18:15:
[...]
Dus jij maakt je websites afhankelijk van JS (AJAX)? Mag hopen voor je van niet... :X
Voor intern gebruik kun je bepaalde eisen stellen aan de gebruikte browsers :)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-11 23:57

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

GJtje schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 18:15:
[...]
maar dat is dan ook een applicatie voor intern gebruik.
Als ik een applicatie schrijf voor Windows ga ik er ook niet voor zorgen dat het ook op linux werkt. Met webapps is dat precies hetzelfde - zeker voor interne tools heb je een gegarandeerde set van mogelijke environments waar je app in draait, en daar kun je je app dan ook op afstemmen. Als dat betekent dat javascript / AJAX altijd ondersteund wordt dan maak je daar lekker gebruik van.

Ik mag hopen voor jou (en je baas) dat jij niet al je code nodeloos ingewikkeld maakt om het te laten runnen op platforms waarop het nooit gerunt gaat worden.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1