RAID1 toevoegen aan LVM

Pagina: 1
Acties:

• Lekkerbek
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-02-2025
Hallo,

ben niet een enorme Guru op het gebied maar weet veelal redelijk m'n mannetje te staan.

Het gaat om het volgende.

Ik wil "proxmox ve" (debian etch) gaan gebruiken voor virtualisatie. Dit is als 64bit image te downloaden en op baremetal te installeren.

Tijdens de install wordt er gevraagd welke disk (SDA/solid state disk) te gebruiken en na reboot is er het volgende:

SDA1 (boot)
SDA2 (LVM genaamd PVE) Hierin de LV's: ROOT, SWAP en DATA.

Om deze laatste logical volume gaat het want ik wil deze graag op een software RAID-1 laten draaien (SDB en SDC van 500GB ieder).

Ik install MDADM (en nu ook webmin voor bediening op http-poort 10000), maak een MD0 aan en voeg deze toe aan de LVM.

Nu komt het, vanaf dit moment levert een reboot een kernel panic op met de melding "bad newroot".

Ik ben het kwijt na vele "revert to snapshot"'s in VMware.

Iemand enig idee wat ik fout doe? Op het forum van proxmox wordt alleen maar gesproken over het aanschaffen van hardware RAID.

Alvast bedankt,

Martijn

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-01 15:47

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
De nodige drivers zijn wel meegecompileerd met de kernel? Volgens mij gaat dit niet werken als je de benodigde drivers als modules probeert in te laden omdat ie ze dan niet kan vinden.

Ik wel een redelijke noob op dit gebied, dus ik kan het zomaar fout hebben

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Lekkerbek
Dirk schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 13:05:
De nodige drivers zijn wel meegecompileerd met de kernel?
[/quote]

Ik denk dat ik je begrijp. Op mijn fysiek systeem draait SDA op een LSI chipset en SDB+SDC op een Marvell.

Op mijn VM-omgeving (met undo-knop 8)7 ) is alles een en dezelfde SCSI-controller... dan zou het niet uit moeten maken toch?

Martijn

• Lekkerbek
Overigens,

wanneer ik 1 drive (bijv. SDB) toevoeg aan de LVM en reboot is er niets aan de hand, alleen MD-configuraties willen niet.

Martijn

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:41
DirkW bedoelt de kernelmodule die snapt wat MD devices zijn :) Normaal triggert er vanzelf iets met aptitude als je mdadm installeert en bouwt hij even een nieuwe initrd/initramfs.
Kan je daarnaast even verduidelijken met welke machine je wat doet in je OP? reboot je de VM of de host bijvoorbeeld...
edit: je UUIDS verandere misschien bij het veranderen van je LVM configuratie? Even checken of er wat pointers staan naar dingen die niet meer bestaan.

[ Voor 42% gewijzigd door gertvdijk op 17-10-2008 17:24 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Lekkerbek
gertvdijk schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 17:23:
DirkW bedoelt de kernelmodule die snapt wat MD devices zijn :) Normaal triggert er vanzelf iets met aptitude als je mdadm installeert en bouwt hij even een nieuwe initrd/initramfs.
Kan je daarnaast even verduidelijken met welke machine je wat doet in je OP? reboot je de VM of de host bijvoorbeeld...
edit: je UUIDS verandere misschien bij het veranderen van je LVM configuratie? Even checken of er wat pointers staan naar dingen die niet meer bestaan.
Hoi gertvdijk,

ik durf niet te zeggen of deze erin zit compiled. Apt-get -install mdadm was voldoende om deze te installeren. Maar ik snap dat het belangrijk is om het in de kernel te hebben als je ervan afhankelijk bent.

Echter dat ben ik toch niet als ik alleen een MD0 toevoeg? Of zie ik dat verkeerd?

Trouwens bedoel ik dat ik VMware draai (ten doeleinde dit issue te fixen) met daarin deze gast en steeds deze gast herstart.

Martijn

• Lekkerbek
Lekkerbek schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 17:42:
[...]

Echter dat ben ik toch niet als ik alleen een MD0 toevoeg? Of zie ik dat verkeerd?
Als ik een SDB toevoeg aan de LVM groep dan kan ik ook gewoon herstarten ... of komt dat doordat ik een LVM-partitie toevoeg i.p.v. een MD-unit?

PS. ik begon deze startpost dat ik m'n mannetje wel sta maar begin wel te twijfelen met dit LVM-ding.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik denk dat je beter in LVM zelf kunt mirroren.

Je hebt namelijk 2 opties; of je gebruikt mdadm raid en voegt de resulterende md0 toe als PV aan je VG.

Makkelijker is om LVM zelf te laten mirroren.

code:
1
2
3
4
pvcreate /dev/sdc
vgmodify PVE /dev/sdc
vgdisplay PVE # Kijk even of de disk netjes is toegevoegd
lvextend -m 1 /dev/PVE/DATA

Als je hierna een lvdisplay -v /dev/PVE/DATA doet, zou je onderaan moeten zien dat iedere LE 2 PE's toegewezen heeft gekregen.

Ik typ dit wel even uit mn hoofd, kijk even in de man pages of het allemaal klopt :)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Lekkerbek
Mirroring met LVM... hmm .. dat is misschien wel fijner.

Maar eens even gaan zoeken hierover.

Wil dus de volgende situatie:

SDA 8GB
SDB 500GB
SDC 500GB

waar SDB en SDC mirrored het logical volume van /dev/PVE/data van SDA gaan dragen (PVMOVE).

Thanks for the suggestion.

Martijn

• Lekkerbek
Rainmaker schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 02:51:
Ik denk dat je beter in LVM zelf kunt mirroren.
Heb even gegoogled en vond het volgende artikeltje:

LVM2 Mirrors vs. MD Raid 1

Is dat dan wel oke m.b.t. redundancy?

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Lekkerbek schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 14:52:
[...]

Heb even gegoogled en vond het volgende artikeltje:

LVM2 Mirrors vs. MD Raid 1

Is dat dan wel oke m.b.t. redundancy?
De redundancy blijft 2:1, of je nou mdraid gebruikt of niet.

Maar is ook niet zo interessant, als je de schijven wil mirroren zonder alles opnieuw te moeten installeren, zul je LVM mirroring moeten gebruiken. Anders moet je het md device namelijk al voor de installatie beschikbaar hebben.

Ik weet niet helemaal zeker waarom je geen (werkende) RAID1 config over het LVM volume heen kan zetten, maar ik heb een vermoeden; beide systemen schrijven iets naar de 1e paar sectoren op de disk om aan te geven dat deze disk "raid" of "LVM" is...

Verder krijg je bij byte for byte mirroring natuurlijk nog problemen om LVM dit te laten accepteren; beide disks hebben dezelfde ID in hun PVRA staan...

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1