Overklokken met Acer MCP73 moederbord

Pagina: 1
Acties:

• myrmidon192
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag.., ik heb namelijk een Acer MCP73 moederbord met een Intel Q6600 processor. Ik zou deze graag willen overclocken want hij draait nu nog maar op 2.4 Ghz , maar zoals verwacht, heeft acer de bios zo gemaakt, dat je niet kan overclocken.. Hoe moet ik dit nu alsnog doen, het is gebaseerd op de Nvidia MCP73PV chipset, maar omdat het een Acer moederbord is, weigert nTune hem ook te herkennen..
Hoe kan ik hem alsnog overclocken O-)

Alvast bedankt! ;)

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-11-2025
De meeste BIOS hebben een 'geheime' lock op bepaalde 'advanced' settings. Deze zijn met toets combinaties als ctrl+F1 weg te halen, alleen is het even zoeken welke combinatie voor jou werkt.
Het beste is denk ik als je de versie en type van je BIOS invult bij google (o.i.d.) en eventjes verder zoekt.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• myrmidon192
Ik heb er al heel wat over af gegoogled, ik zal nu even in de bios gaan kijken!
Helaas heb ik elke toetsencombinatie gecombineerd, zoals CTRL+F1 t/m CTRL+F12, het enigste wat ik kan vinden op internet, is dat er op de tawiaanse site van Acer een andere versie voor mijn bios is(Ik had eerst al de R01-B2, die geupdate naar R01-A3) namelijk de R01-A3SL, maar ik heb zomaar het vermoeden dat dat hem ook niet is.., iemand nog advies?

[ Voor 69% gewijzigd door myrmidon192 op 17-10-2008 17:26 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Die Control+F1 is eigenlijk alleen om nog meer opties te krijgen, zoals timings van het geheugen.
Bij moederborden van bijvoorbeeld Acer is het sowieso onmogelijk om over te klokken.
Je kunt kijken of er andere biossen zijn voor jouw moederbord, als dit moederbord namelijk gemaakt wordt door Asus en ze verkopen dit moederbord zelf ook is er meestal wel een ander bios beschikbaar met meer opties.
Deze zou je dan erop kunnen flashen. Als dit niet te vinden is kun je met software aan de gang zoals Clockgen of SetFSB, maar dit is meestal ook niet alles. De beste optie is IMHO een nieuw moederbord. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-11-2025
-The_Mask- schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 17:35:
Die Control+F1 is eigenlijk alleen om nog meer opties te krijgen, zoals timings van het geheugen.
Aha, bedankt voor het verbeteren. Ik dacht dat dit (zo'n combi dan, niet specifiek ctrl F1) ook in zijn geval kon werken. :)

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• myrmidon192
-The_Mask- schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 17:35:
Bij moederborden van bijvoorbeeld Acer is het sowieso onmogelijk om over te klokken.
Je kunt kijken of er andere biossen zijn voor jouw moederbord, als dit moederbord namelijk gemaakt wordt door Asus en ze verkopen dit moederbord zelf ook is er meestal wel een ander bios beschikbaar met meer opties.
Deze zou je dan erop kunnen flashen. Als dit niet te vinden is kun je met software aan de gang zoals Clockgen of SetFSB, maar dit is meestal ook niet alles. De beste optie is IMHO een nieuw moederbord. ;)
Hmm ok, bedankt;)
Ik heb d'r niet zo'n vertrouwen in, omdat ik verhalen ken waarbij daarna heel het moederbord dood was... dus ik ga maar even goed onderzoek doen..;) Toch bedankt!
Edit: Heb het nu toch gedaan, namelijk met een bios van het volgende moederbord:
MSI P6NGM-FD , is ook een MCP73PV moederbord.. kan iemand mij vertellen of dit goed is.. zo niet, dan kan ik nu nog mijn oude bios terug zetten, omdat het met een winflash is gedaan en zodra mijn systeem gereboot is, dan weet ik of het oged is of niet, en in het laatste geval, betekent het dat tie stuk is.

[ Voor 17% gewijzigd door myrmidon192 op 17-10-2008 18:12 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
myrmidon192 schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 18:01:
[...]

Hmm ok, bedankt;)
Ik heb d'r niet zo'n vertrouwen in, omdat ik verhalen ken waarbij daarna heel het moederbord dood was... dus ik ga maar even goed onderzoek doen..;) Toch bedankt!
Edit: Heb het nu toch gedaan, namelijk met een bios van het volgende moederbord:
MSI P6NGM-FD , is ook een MCP73PV moederbord.. kan iemand mij vertellen of dit goed is.. zo niet, dan kan ik nu nog mijn oude bios terug zetten, omdat het met een winflash is gedaan en zodra mijn systeem gereboot is, dan weet ik of het oged is of niet, en in het laatste geval, betekent het dat tie stuk is.
Je kan niet zo maar een moederbord pakken met hetzelfde chipset.
Je moet echt hetzelfde moederbord zoeken, maar die dan door bijvoorbeeld Asus, Gigabyte, MSI of andere fabrikant gewoon los te koop is.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• myrmidon192
-The_Mask- schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 18:14:
[...]

Je kan niet zo maar een moederbord pakken met hetzelfde chipset.
Je moet echt hetzelfde moederbord zoeken, maar die dan door bijvoorbeeld Asus, Gigabyte, MSI of andere fabrikant gewoon los te koop is.
Dat is ook het geval.. hij heeft namelijk dezelfde hoeveelheid geheugensloten, PCI-e sloten, gewone sloten, en zelfs zelfde hoeveelheid S-Ata aansluitingen en usb aansluitingen.. kan ik er dan vanuit gaan dat het ok is?

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:23

lasharor

7 december 2004

Je neemt nu wel heel veel risico om proc. over te kloklen, koop dan gelijk een nieuwe mobo.

• myrmidon192
lasharor schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 18:19:
Je neemt nu wel heel veel risico om proc. over te kloklen, koop dan gelijk een nieuwe mobo.
Ik denk dat je gelijk hebt, en dat ik het risico niet durf te nemen, en de oude gewoon terugzet.
Edit : Na te ontdekken dat ik de oude bios niet meer terug kon flashen, nam ik een sprong in het diepe en niet met het minste resultaat, hij doet het weer en ik ben er achter dat er in feite dus een MSI moederbord in mijn computer zit.. nu eens even testen wat nTune nu zegt!

[ Voor 31% gewijzigd door myrmidon192 op 17-10-2008 18:31 ]

Pagina: 1