Toon posts:

[MOUNT] Mount bind een home dir

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Is het mogelijk om een mount bind van een home directory van een user naar een dir te maken, zodat je automatisch bestanden wegschrijft met de gebruiksnaam en groepsnaam van deze user als je in deze dir staat?

Dus (als root gebruiker):
    /root # mount --bind /home/user dir
(met extra parameters)

/root # cd dir
/root/dir # nano text.txt
(en save text.txt)

/root/dir # ls -l
/root/dir # -rw-r--r--   1   user   user   text.txt
(de text.txt is opgeslagen als user en niet als root!)

Iemand enig idee of dit kan?

Alvast bedankt!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Volgens mij niet, de permissies van de files die je maakt worden bepaald door je effective user-id, niet door de current directory.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb je su of su - gebruikt om root te worden? En waarom gebruik je de hele tijd bold-tags, zonder bold kunnen we het ook lezen hoor, een stuk makkelijler zelfs :)

• chratnox
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-01-2025
Als het echt belangrijk is kun je een cronjobje uitvoeren eens in de zoveel tijd, die de permissies op de user zet... Maar het automatisch laten doen kan naar ik weet niet aan de hand van een mount of een directory.

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-01 21:51
Denk ik te simpel nu: setuid- en setgid- bit op dir zetten ?

Verwijderd

lammert schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 15:20:
Wou ik net zeggen... Maar met mount gaat het in ieder geval niet lukken.

Verwijderd

Ik heb net even een testje gedaan maar bij mij wordt het bestand toch echt als root root weggeschreven wat in dit geval ook logisch is.

Ooops verkeerd gelezen :X

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2008 17:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ha mooi he die bold text! :) bold bold bold

Maarre, nu los ik het op door een samba mount te maken van de desbetreffende dir en die te mounten. Zo zet samba alle permissies goed... Beetje omslachtig, dus ik dacht ik vraag het even op GoT!

Kan het echt niet met mount?

Verwijderd

Topicstarter
lammert schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 15:20:
Ehm, daar moet ik even op googlen, want wat dat precies inhoud weet ik nog niet. Kan je een voorbeeld geven?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm. Het lijkt er op dat de setgid bit effect heeft op de directory en de setuid bit niet. Dus ik heb beide geprobeerd, maar alleen de groep permissie van files in de desbetreffende dir veranderde.

Staat trouwens ook zo beschreven in Wikipedia.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:15
offtopic:
Gebruik de edit knop ajb

Wat jij wil is wel beetje raar. Normaal gesproken moet je de commando's gewoon zo uitvoeren (als root):
su -c 'touch file' -l user
om 'file' te maken als user 'user'.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Misschien snap ik gewoon niet wat je wil, maar je kunt toch een user= meegeven in de -o parameter van de mount?

Dus:

mount --bind -o user=pietje /home/pietje /root/tmp

Bij sommige filesystems kun je ook nog een setuid= meegeven, dus iets van -o user=pietje,setuid=1000

Maar dat hangt een beetje samen met het filesystem wat je op het /home mountpoint gebruikt.

Verder: is dit nodig, is een symlinkje niet genoeg?

[ Voor 6% gewijzigd door Rainmaker op 18-10-2008 02:27 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1