Dubbel portmappen met 2 routers

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik was bezig bij de collega VNC te installeren en klaarmaken voor bediening op afstand. Als ik goed heb begrepen is port 5900 belangrijk. Deze poort moet ik dus portmappen.
Op andere locatie staat maar 1 router. Dat is gelukt om in te stellen en het werkt.

Op eerste locatie is er wel andere opzet: er staan 2 routers. De eerste is Zyxel zonder wireless deel. Daar worden ook de telefoonlijnen op aangesloten. Het gaat door naar bekende Linksys router met wireless optie. (bekende rechtopstaande vierkant behuizing met antenne)

In Zyxel heb ik poort 5900 laten doorverwijzen naar Linksys zelf. De firewall in Zyxel is ook ingesteld om port 5900 door te laten, evenals portmapping in NAT.
In Linksys heb ik 5900 portmapping ingesteld naar de bewuste laptop op wireless deel.
In principe zou het moeten werken, maar ik krijg echter time-out van. Er is dus geen verbinding mogelijk, er is wat tegengehouden of de instellingen zitten verkeerd.
Twee routers en twee keer portmappen is wel vreemd. Maar zou het wel kunnen?

Welke punten zal ik even naar kijken bij dubbel portmappen? Een tip voor oplossing - vooral op Zyxel kan ik wat fout hebben ingesteld - zodat ik verder kan controleren en testen.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Waarom in hemelsnaam 2x routeren? Stel de linksys als access point ipv router in. In een sticky in dit forum staat beschreven hoe dat gaat :)

edit: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point dus.

[ Voor 20% gewijzigd door spone op 17-10-2008 01:13 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 23:19

Surfer

~

Wat spone zegt is wel de mooiste optie. Mocht dat niet kunnen, of als je het toch in de huidige setup werkend wil krijgen, kun je ook alles forwarden van de Zyxel naar de Linksys door de Linksys als DMZ host in te stellen in de Zyxel. Daarna kun je op de Zyxel beslissen wat je echt door wilt zetten naar je interne netwerk.
Zo heb ik het in ieder geval een keer opgelost bij een lokatie waar het even vlug aan de praat geholpen moest worden...

[ Voor 11% gewijzigd door Surfer op 17-10-2008 07:53 ]

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ja, de collega is maar een gewoon meneer en die heeft Linksys gewoon toegevoegd aan Zyxel :)
Zyxel is van type P-2602-H-D1A.

Op dit moment dus internet -> zyxel -> internet poort linksys -> wifi
De laptops maken gebruik van wifi.

In Zyxel zie ik bij port mapping ook 1 veld: "server" bovenaan. Daar heb ik de ip van linksys zelf ingevuld. Als ik goed heb is dat gelijkwaardig aan DMZ, of werkt dat net wat anders? De NAT is ingesteld als SUA.

Een andere optie is Linksys routerdeel omleiden. Hiermee bedoel ik dan dat stekker meteen in switchdeel van linksys gestoken wordt en eigen DHCP uitgeschakeld wordt. De DHCP van Zyxel wordt dan gebruikt.
Met dat methode zou men in Zyxel wel rechtsreeks naar wifi adres van laptop kunnen doorwijzen.
De firewall in Linksys staat nog aan (dubbel firewall wat overkill is)

(De optie om Linksys direct aan adsl te sluiten kan niet vanwege de telefoondeel in Zyxel router.)

En ik hoop dat instelling van 5900 doorlaat in firewall werkt, want bij WAN to LAN staat op Drop op Zyxel.

Verwijderd

Ik zou dan toch echt wel voor je "andere" optie gaan. Een dubbele NAT levert meestal meer problemen op dan dat het goed doet.

Gebruik de Linksys dus maar als accesspoint en het komt in orde 8)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mocht je trouwens voor dubbel NAT kiezen, dan moet in de Zyxel de poort geforward staan naar het internet-ip van de linksys en in de linksys de poort geforward worden naar het lan-ip van de betreffende computer. Ofwel: dat wil je niet :)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

Pagina: 1