Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Ongeldige boot.ini*

Pagina: 1
Acties:

• burgwal
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-10-2014
Telkens als ik mijn computer opstart, krijg ik de melding: Ongeldige boot.ini.
Ik heb al de hele schijf geformatteerd en opgestart via de windows xp CD. Ook heb ik via bootcfg /rebuild hem opnieuw proberen aan te maken. maar indien hij opnieuw opstart dezelfde melding.
Ik kan de harde schijf eruit halen en via een usb op een andere pc aansluiten, dus ik heb evt toegang.
De computer heeft altijd goed gewerkt (is een gewone Dell desktop) en enige wat ik wilde doen is opnieuw XP installeren. Ook de CD is ok. Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

burgwal schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 22:06:
Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
Is er daadwerkelijk een boot.ini bestand aanwezig (dus niet een boot.ini.txt of anderszins)?

En wat is daarvan de inhoud?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
"Invalid Boot.ini" or "Windows could not start" error messages when you start your computer

/edit: Zie net dat het een Dell computer is. Zit er ook nog een backup partitie op de hd? Mogelijk dat doordat je een normale Windows cd voor de installatie hebt gebruikt de boel nu qua actieve partities, backup partitie en mbr met recovery functie een beetje overhoop ligt.

[ Voor 46% gewijzigd door Nielson op 17-10-2008 09:29 ]

• burgwal
alt-92 schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 22:31:
[...]

Is er daadwerkelijk een boot.ini bestand aanwezig (dus niet een boot.ini.txt of anderszins)?

En wat is daarvan de inhoud?
Nee, ik geloof het niet. De schijf is natuurlijk helemaal leeg, want alleen de installatiebestanden van windows staan erop doordat ik met de Windows cd ben gestart, de schijf heb geformatteerd en toen een nieuwe installatie ben begonnen. Als hij dan klaar is, herstart de computer, maar met deze foutmelding.
Er staat dus alleen een map c:\Windows op.

Verwijderd

burgwal schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 10:41:
[...]

Nee, ik geloof het niet. De schijf is natuurlijk helemaal leeg, want alleen de installatiebestanden van windows staan erop doordat ik met de Windows cd ben gestart, de schijf heb geformatteerd en toen een nieuwe installatie ben begonnen. Als hij dan klaar is, herstart de computer, maar met deze foutmelding.
Er staat dus alleen een map c:\Windows op.
Zeker dat er alleen een c:\Windows map opstaat? Want dan heb je opzich je probleem gevonden...

• burgwal
Nielson schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 09:15:
"Invalid Boot.ini" or "Windows could not start" error messages when you start your computer
/edit: Zie net dat het een Dell computer is. Zit er ook nog een backup partitie op de hd? Mogelijk dat doordat je een normale Windows cd voor de installatie hebt gebruikt de boel nu qua actieve partities, backup partitie en mbr met recovery functie een beetje overhoop ligt.
Die stappen van de microsoft site ben ik reeds doorlopen zonder resultaat.
De Dell partitie heb ik in het verleden een keer om zeep geholpen. Dus kan daar geen gebruik meer van maken.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je gelooft van niet?
Je hebt het nog niet gecontroleerd dus, anders had je ja of nee kunnen zeggen ;)

Het maakt niet zoveel uit op zich, de NT loader (NTLDR) zoekt wel naar een boot.ini maar als die niet gevonden wordt valt ie terug op de disk structuur.

In principe moet je met de recovery console & de bootcfg opdracht ook een werkende, nieuwe boot.ini kunnen aanmaken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Nielson
burgwal schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 10:46:
[...]

Die stappen van de microsoft site ben ik reeds doorlopen zonder resultaat.
De Dell partitie heb ik in het verleden een keer om zeep geholpen. Dus kan daar geen gebruik meer van maken.
Hij werkt niet meer of heb je 'm toen echt helemaal verwijderd?

• burgwal
De Dell partitie bestond nog wel, maar was beschadigd. Dit was vermoedelijk ook de reden van de foutmelding. Ik zeg vermoedelijk omdat ik geen andere reden kan bedenken.
Onder de root directory van de harde schijf stonden geen files, wel een Windows map.
Via de recovery console & de bootcfg was het wel mogelijk een nieuwe boot.ini aan te maken, dat wil zeggen dat hij aangemaakt werd en ook via list te zien was, maar de foutmelding bleef.

Wat ik heb gedaan is de partities allemaal gewist, de hele schijf opnieuw geformatteerd en na installatie van Windows XP, was de melding verdwenen.

Ik kan niet achterhalen wat de oorzaak van dit probleem was. Misschien kan iemand daar meer over zeggen? In ieder geval dank voor de hulp.

• Nielson
burgwal schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 22:21:
Ik kan niet achterhalen wat de oorzaak van dit probleem was. Misschien kan iemand daar meer over zeggen?
Gok toch op die backup partitie. Het Dell systeem op zich ken ik niet precies, maar meestal staat de backup partitie als eerste primaire op de hd, met daarachter de normale systeem partitie. Code in de MBR zorgt dat de backup partitie verborgen en niet-actief is tijdens normaal starten, of juist wel bootable is als je een toets (F10/11) tijdens het starten indrukt, waarna een WindowsPE gestart wordt met het recovery programma. Als je XP vanaf cd installeert overschijft deze de MBR met een standaard versie, waardoor er gekke dingen kunnen gebeuren met de plek van de bootbestanden en de verwijzingen in boot.ini naar de goede WIndows partitie.

• burgwal
Dat vermoed ik inderdaad ook. Verklaart ook waarom alles weer functioneerde toen de Dell partitie niet meer bestond.

Dank voor alle hulp.
Pagina: 1