Toon posts:

[SCSI+RAID] Blijft een hot spare disk draaien?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als een disk toegevoegd wordt en via de RAID controller software als hot spare aangewezen wordt, blijft de disk dan draaien? Ik vraag dit omdat ik wil weten of de tijd dat de disk in die rol doorbrengt invloed kan hebben op de mtbf van de disk. Het lijkt mij van niet, maar kan het niet vinden in de documentatie (Adaptec).

Bedankt!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 20:02:
Als een disk toegevoegd wordt en via de RAID controller software als hot spare aangewezen wordt, blijft de disk dan draaien? Ik vraag dit omdat ik wil weten of de tijd dat de disk in die rol doorbrengt invloed kan hebben op de mtbf van de disk. Het lijkt mij van niet, maar kan het niet vinden in de documentatie (Adaptec).

Bedankt!
Zolang er stroom op een hdd staat blijft deze draaien zover ik weet.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Een hot spare draait normaal gesproken idd continue ja, daarom heet het ook hot. Hij moet immers meteen actief worden als er een andere disk omvalt.

Een disk die er fysiek inhangt, maar uit staat, is een cold spare. Het duurt dus langer voor hij mee kan gaan draaien in de RAID als er een andere disk omvalt, hij moet immers eerst nog opspinnen. En soms moet er zelfs handmatig door de beheerder actie worden ondernomen.

Virussen? Scan ze hier!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zomaar een hersenspinsel:
Een cold-spare laten opspinnen duurt een paar seconden, maar het rebuilden van een array duurt uren tot een paar dagen. Waarom zou je hot-spares gebruiken als het alleen maar slijtage van de motor veroorzaakt? Of is het alleen ter controle dat de spare functioneert?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Is het niet zo dat een besturingssysteem kan hangen terwijl de disk opspint? (In Windows dan, Linux heb ik het geloof ik niet gehad, maar daar gaan me disks ook niet uit)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:54

John2B

I Love RAID5..!!

Bij mij staat de disk stil, dat kan ik zien aan de temperatuur van de disk. En de RAID controller heeft de feature DISK SWITCH OFF WHEN IDLE.

Dat lijkt me toch een normale feature bij een moderne RAID Controller, en de mijne is niet nieuw maar zeker al 3 jaar oud.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Sebazzz schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 20:50:
Is het niet zo dat een besturingssysteem kan hangen terwijl de disk opspint? (In Windows dan, Linux heb ik het geloof ik niet gehad, maar daar gaan me disks ook niet uit)
Windows hangt echt niet hoor als een disk opspint ;)

Ik heb beroepsmatig (systeembeheerder) al honderden gecrashede schijven vervangen, waarbij de nieuwe uiteraard op moest spinnen, en daarbij is Windows niet één keer gecrashed als gevolg daarvan.

Of je moet misschien een crappy RAID-controller hebben die er een puinhoop van maakt, maar bij de professionele apparatuur (HP SmartArray, IBM ServeRAID, Dell PERC, en meer van dat soort spul) gaat het gewoon prima allemaal.

[ Voor 17% gewijzigd door wildhagen op 16-10-2008 20:57 ]

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Topicstarter
John2B schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 20:51:
Bij mij staat de disk stil, dat kan ik zien aan de temperatuur van de disk. En de RAID controller heeft de feature DISK SWITCH OFF WHEN IDLE.

Dat lijkt me toch een normale feature bij een moderne RAID Controller, en de mijne is niet nieuw maar zeker al 3 jaar oud.
Die optie ga ik zeker zoeken, ik heb liever dat de disk niet draait, lijkt mij dat dat de levensduur ten goede komt...

Bedankt allen!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 20:56:
[...]

Die optie ga ik zeker zoeken, ik heb liever dat de disk niet draait, lijkt mij dat dat de levensduur ten goede komt...

Bedankt allen!
Bedenk je wel even dat als het opspinnen van de disk bij het uitvallen van een produktieschijf, langere tijd duurt, dat sommige controllers de hot spare ook niet meer accepteren als spare?

Oftewel; mijn advies is om de hotspare gewoon te laten spinnen en altijd online te zijn voor het moment een andere schijf omvalt...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:54

John2B

I Love RAID5..!!

MAX3400 schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 20:59:
[...]

Bedenk je wel even dat als het opspinnen van de disk bij het uitvallen van een produktieschijf, langere tijd duurt, dat sommige controllers de hot spare ook niet meer accepteren als spare?

Oftewel; mijn advies is om de hotspare gewoon te laten spinnen en altijd online te zijn voor het moment een andere schijf omvalt...
Mijn RAID controller ondersteund zelfs ARRAY SPIN DOWN WHEN IDLE, werkt uitstekend en geen enkel probleem met OS of Windows. De controller vangt dat af los van het OS.

Dus zelfs de ARRAY waarvan in boot, zodra ik aanlog moet ik even wachten tot de ARRAY weer online is, pakweg een seconde of 8 a 10.

[ Voor 9% gewijzigd door John2B op 16-10-2008 21:39 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:58

BCC

Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 20:56:
[...]
Ik denk het eerlijk gezegd niet. Up en down spinnen is een veel zwaardere belasing voor het motertje dan contant op dezelfde snelheid draaien.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tussendoor vraagje, over wat voor beroerde MTBF tijden hebben we het hier dat je er zo bang voor bent?

Gemiddelde server/san inclusief hdd's wordt hier 1x per 3 jaar vervangen en minimaal 1x per 5 jaar. Ken persoonlijk geen hdd's met MTBF tijden die hieronder liggen.
Sowieso vind ik mtbf tijden leuk maar weinigzeggend, alle kapotte hdd's die ik heb zijn altijd mtbf verlagend geweest. Eroverheen heb ik nog nooit meegemaakt omdat het toen al vervangen was :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gomez12; je moet eens met WDC gaan babbelen. Op sommige schijven willen ze geen MTBF meer afgeven om onduidelijke redenen. Maar je hebt inderdaad wel gelijk dat volgens de wet van de grote getallen een MTBF meeeeer dan genoeg is om een schijf zijn economische levensduur te laten overleven.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1