Nikon NEF foto's rare kleuren in iPhoto

Pagina: 1
Acties:

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-02 11:21
Op mijn onlangs aangeschafte iMac heb ik een batch foto's geimporteerd. Oude NEF files van m'n NIkon. Maar helaas laat iPhoto ze niet goed zien. Veel foto's zijn raar van kleur (zie voorbeeld). Overal zijn ze behoorlijk groen. Ik heb zo het idee dat Mac OSX en Nikon witbalans het niet helemaal eens kunnen worden.

Iemand een goede oplossing voor dit probleem?

Ik ga in de nabije toekomst Lightroom 2 aanschaffen. Maar mijn vraag is nu of ik het probleem dan houdt of dat ik er in LR2 geen last van heb?

Voorbeeldje: Rechtstreeks van NEF geexporteerd naar JPG.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3161/2944745806_cae9ab5189.jpg?v=0

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat voor camera heb je? Als je de witbalans veranderd in iPhoto, kan je het probleem dan verhelpen? Of het ook in LR2 fout gaat kan je zo uitvinden door een probeerversie te installeren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Noxa
breinonline schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 21:20:
Wat voor camera heb je? Als je de witbalans veranderd in iPhoto, kan je het probleem dan verhelpen? Of het ook in LR2 fout gaat kan je zo uitvinden door een probeerversie te installeren.
Nikon D40x gebruik ik. Waar kan ik de witbalans in iPhoto aanpassen? By the way hij laat ze ook in preview van Finder niet goed zien.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Edit kiezen en dan de Adjust tool. Ik dnek overigens dat er eerder iets mis is met de tint (witbalans gaat meer over geel <> blauw).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Noxa
breinonline schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 17:00:
Edit kiezen en dan de Adjust tool. Ik dnek overigens dat er eerder iets mis is met de tint (witbalans gaat meer over geel <> blauw).
Ja ik snap hoe ik ze kan bewerken. Geen enkel probleem. Maar 100en NEFjes manueel gaan aa

• monkeystation
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-06-2024
Heb je Photoshop al geprobeerd? Wellicht kan die ze wel goed openen en opslaan. Je zou dan een "automated batch" aan kunnen maken en de foto's op hoogste kwaliteit JPEG op laten slaan. Vervolgens zou je ze gewoon in iPhoto moeten kunnen importeren.
Pagina: 1