DHCP doet niet wat ik wil

Pagina: 1
Acties:

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:27
De situatie is als volgt:

Laptop met wired en wireless, wired zit in 172.25.1.0/23 (noem ik verder 172) reeks, wireless in 192.168.149.0/24 (noem ik verder 192).
Beide ranges hebben een DHCP server deze werkt correct.

Mijn probleem, als ik wired connect krijg ik een ip-adres uit de 172 (dat klopt) connect ik vervolgens wireless dan kijg ik daar ook een 172 adres (klopt niet).

Doe ik het verhaal andersom dan gaat het wel goed (dus eerst wireless, krijg dan 192 en vervolgens wired krijg dan 172).

Als ik sniffer dan zie ik dat de DHCP request van de wireless kaart via zowel de wired als de wireless verbinding wordt verzonden. Vervolgens komen er 2 reply's (waarvan 1 dus via de wired verbinding) echter is de eerste die antwoord de verkeerde.

Hoe komt het dat de wireless via de wired verstuurd ? Ik heb dit probleem op meerdere systemen (totaal 15 stuks getest) en ik heb geen loops of bridges tussen de 2 netwerken.

• DukeBox
Toch een voorzichtige kick..

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-03 13:18
lijkt alsof beide dhcpservers gewoon in hetzelfde netwerk zitten.

Hoe zit het nu exact aangesloten? Is het wireless deel een aparte router? Niet toevallig hiervan de lanpoortjes (ook) gebruikt?

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-03 14:37
Ik vraag me af welk client OS je gebruikt.
Ik weet dat er binnen windows een prioriteit bestaat in netwerk verbindingen wat zou verklaren waarom het op vast -> draadloos fout gaat en draadloos -> vast wel goed gaat.

Verder vermoed ik dat de dhcp request ongemerkt via de geprioriseerde netwerkverbinding (vast) naar het netwerk geschopt word.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03 17:51
Welk OS? DHCP Discovery is een broadcast, dus technisch snap ik wel dat die via meerdere Interfaces word verzonden (alhoewel ik het niet helemaal logisch vind). En dat de LAN als eerste antwoord is ook logisch (sneller en heeft waarschijnlijk een hogere prio in de routing tabel).

In *nix is het iig wel zo aan te passen dat DHCP request via een bepaalde interface lopen. Of het ook in Windows kan is een andere vraag.

[ Voor 114% gewijzigd door Klaus_1250 op 18-10-2008 17:06 ]

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-01 09:54
heb je beide DHCP servers achter een apparte poort van je router gehangen, anders zit je namelijk in het zelfde netwerk 2 ranges uit te delen -_-'

• DukeBox
DJSmiley schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 16:41:
lijkt alsof beide dhcpservers gewoon in hetzelfde netwerk zitten.
Nee, ieder netwerk is volledig gescheiden en heeft zoijn eigen dhcp server.
Hoe zit het nu exact aangesloten? Is het wireless deel een aparte router? Niet toevallig hiervan de lanpoortjes (ook) gebruikt?
Er wordt nergens gerouteerd, laptop hangt gewoon met de wireless kaart aan netwerk A en de kabel verbinding aan netwerk B, 2 volledig gescheiden netwerken.
nsa1984 schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 16:42:
Ik vraag me af welk client OS je gebruikt.
Ja, stom van me dat niet even te melden |:( gaat hier om Windows XP pro met SP2 en wireless via WZC.
Ik weet dat er binnen windows een prioriteit bestaat in netwerk verbindingen wat zou verklaren waarom het op vast -> draadloos fout gaat en draadloos -> vast wel goed gaat.
Dat is zo maar aangezien beiden netwerken een eigen range hebben wordt er alleen maar metric gekeken.
Verder vermoed ik dat de dhcp request ongemerkt via de geprioriseerde netwerkverbinding (vast) naar het netwerk geschopt word.
Dat vermoed ik niet alleen, dat weet ik zeker daar de sniffer logging dat ook laat zien. Het punt is juist waarom gebeurt dat.. er is geen bridge tussen de 2 kaarten dus zou er geen broadcast van kaart A over kaart B mogen gaan.
Klaus_1250 schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 16:43:
Welk OS? DHCP Discovery is een broadcast, dus technisch snap ik wel dat die via meerdere Interfaces word verzonden (alhoewel ik het niet helemaal logisch vind). En dat de LAN als eerste antwoord is ook logisch (sneller en heeft waarschijnlijk een hogere prio in de routing tabel).
(XP SP2, Ik snap dat dus niet.. zeker niet technisch zoe mijn opmerking hierboven.
In *nix is het iig wel zo aan te passen dat DHCP request via een bepaalde interface lopen. Of het ook in Windows kan is een andere vraag.
Met andere os-en gaat het standaard al goed eigenlijk.. maar waarom moet windows hier weer van afwijken :?
--help schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 20:25:
heb je beide DHCP servers achter een apparte poort van je router gehangen, anders zit je namelijk in het zelfde netwerk 2 ranges uit te delen -_-'
Ja, het zijn 2 compleet gescheiden netwerken met 2 apparte dhcp servers en er staat geen enkele router in.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:41

Onbekend

...

Ik neem aan dat de 268 in het IP-adres 168 moet zijn. :)
Als je de DCHP-server van de 172 reeks uitzet, krijg je dan met je wireless wel een 192 reeks adres? Of krijgt hij dan geen verbinding?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• DukeBox
Onbekend schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 13:44:
Ik neem aan dat de 268 in het IP-adres 168 moet zijn. :)
Ja, typo..
Als je de DCHP-server van de 172 reeks uitzet, krijg je dan met je wireless wel een 192 reeks adres? Of krijgt hij dan geen verbinding?
Zal ik morgen eens proberen goed idee tnx !

Als ik DHCP disable dan krijg ik dus wel het juiste ip-adres.
Een paar MAC's die ik heb getest doen het wel goed.. oftewel het probleem moet ik in windows zoeken.
Blijkbaar stuurt windows broadcasts van en naar wireless ook via de vaste verbinding.

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 20-10-2008 14:47 ]

Pagina: 1