Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] Opslaan als alleen lezen *

Pagina: 1
Acties:

• marijn1987
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:13
Op ons bedrijf zijn wij veel bezig met het maken van Excel bestanden. Nu ben ik op zoek naar een manier om alle bestanden die we maken direct op "alleen lezen" staan. Zodat ze niet overschreven kunnen worden door een ander programma (wat excel bestanden aanmaakt aan de hand van ingevoerde data).
We kunnen wel bij elk bestand rechtermuisknop klikken en dan het vinkje alleen lezen aanzetten, maar dat duurt zo lang aangezien we nogal veel bestanden maken.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

attrib-commando?
Ingebouwde Excel-beveiliging aanzetten?
Beheerder van de file-server inschakelen?

Beetje weinig info over wie/wat/waar/waarom/wanneer iets wil opslaan/wijzigen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 13:23

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Ik denk dat je beter de schrijfrechten op Filesystem-niveau kan gebruiken om je files te beschermen.
Dus, ontneem een ieder schrijfrechten op de desbetreffende directories.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bedoel je de eigenschap zoals ook de verkenner die kent, of bedoel je de Excel-functie (zodat je het bestand nog wel 'fysiek' kunt overschrijven)? Ik ga even uit van het eerste.

Ten eerste de tip eens goed te kijken naar jullie rechten en procedures als het risico om te overschrijven zo groot is. Ten tweede: maak (zelf) een macro en zet de code ipv de opslaan-als knop. Bedenk dan wel dat je het dus ook zelf niet meer kunt bewerken.

Edit: topictitel aangepast, het is wel zo handig als men weet over welke tools je het hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door F_J_K op 16-10-2008 15:27 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)