[Ubuntu/NVidia]TwinView en Single Monitor Rotation mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:20
Beste MedeTweakers,

vandaag EINDELIJK mijn 22" inch binnen gekregen op de zaak. Ik denk 'eindelijk', schermpje 90' draaien en door proggen maar. Dit viel toch vies tegen ... schermpje 90' draaien en rotate brengt met zich mee, dat m'n laptop scherm OOK leuk 90' meedraait.

Ik heb dus zitten zoeken naar een oplossing waarbij ik ALLEEN de externe monitor 90' draai en kom daarmee niet verder dan "Xinerama / Seperate X", wat weer met zich mee brengt dat OpenGL in de knel raakt en allemaal net niet vlekkeloos en handig reageerd als met TwinView van de nVidia eigen drivers.

Graag zou ik dit werkend zien met TwinView zelf natuurlijk.

Daarvoor heb ik het halve internet net in de pauze zitten door googlen, maar geen antwoord op weten te vinden. Ook GoT bracht geen uitkomst.

Even een punten lijstje van wat ik al allemaal heb gezien / geprobeerd:
• Google ( google.com/linux that is :Y) ) : http://www.google.com/lin...view+Rotate&start=70&sa=N
• GoT search
• Xinerama / Xrandr & xorg hacking, na veel rompslomp voor elkaar gekregen. Maar niet te beamen als oplossing. (moet de config bestandjes wisselen continu, het is immers een laptop en TwinView <-> Xinerama vereist minimaal een X restart. OpenGL gaat er niet zo soepel mee om als dat het doet met TwinView etc)
• NVidia lezen (RTFM style) : http://us.download.nvidia.../177.80/README/index.html

Met andere woorden, zijn er *ux gebruikers / Tweakers / Dev'ers aanwezig die dit probleem kennen, en zo ja, hoe hebben jullie dit 'opgelost/pijn verzacht'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik weet niet of Nvidia XRANDR 1.2 implementeert, maar afgelopen week heb ik met de nieuwe resolutietool van GNOME 2.24.0 op een Intel Q35 een van beide schermen op de kop gezet. Dit ging zonder problemen. Als Nvidia geen XRANDR 1.2 implementeert in de drivers zal je moeten gaan zoeken hoe je dit met Nvidia drivers misschien wel voorelkaar kunt krijgen, Nvidia houdt er nml zoals gewoonlijk vreemde methodes op na die afwijken van wat elke andere driver doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:20
_JGC_ schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 14:45:
Ik weet niet of Nvidia XRANDR 1.2 implementeert, maar afgelopen week heb ik met de nieuwe resolutietool van GNOME 2.24.0 op een Intel Q35 een van beide schermen op de kop gezet. Dit ging zonder problemen. Als Nvidia geen XRANDR 1.2 implementeert in de drivers zal je moeten gaan zoeken hoe je dit met Nvidia drivers misschien wel voorelkaar kunt krijgen, Nvidia houdt er nml zoals gewoonlijk vreemde methodes op na die afwijken van wat elke andere driver doet.
Helaas al bekeken. TwinView lost alles zo leuk op dat alle bovenliggende lagen denken dat ze tegen 1 uniek scherm praten met de resolutie van beide aan elkaar geplakt (inclusief de imaginaire stukken die je bv zou hebben bij 1680x1050 naast een 800x600 scherm. Er is dan een imaginair deel van 800 bij 450)

Dit is dus zowel de kracht als de achilleshiel van dat hele TwinView -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
_JGC_ schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 14:45:
Ik weet niet of Nvidia XRANDR 1.2 implementeert
Nee, doen ze inderdaad niet. NVidia heeft een eigen implementatie inderdaad.

@ TS
Ik heb me hier een half jaar geleden ook op stuk gebeten. Veel dingen die ik wilde heb ik wel voor elkaar gekregen met de (toch wel) goede documentatie van NVidia bij de drivers, maar specifiek 1 beeldscherm binnen een TwinView configuratie wijzigen is me inderdaad ook niet gelukt.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.