Toon posts:

MSI GX701 BIOS beperkt en geheugen update

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na jaren pielen met desktops heb ik vorige heb vorige week maar een MSI GX701 notebook gekocht. Dit is mijn eerste prive laptop en dus ben ik met tweaken en clocken daarin minder ervaren

Specs:

t9300 2.5 6mb cache
Intel PM965 chipset
9600m gt DDR3
4 gig ddr2 667mhz mem
5400toeren 320 gig hd.
Vista 32bit

Nu viel de prijs van het bovenstaande zo mee dat ik wel wat budget heb (ca 150 euro) om de boel een beetje te tunen/overclocken. hij draait wel lekker maar het kan beter.

BIOS:
Wat mij opvalt is dat de bios zo kaal is dat ik er niets kan instellen behalve een paar echt basis dingen als bootsequence ed. geen mem timings of vcore settings. Is er voor deze chipset een uberbios of iets dergelijks beschikbaar en wie heeft daar ervaring mee?

CHIPSET:
de chipset ondersteund 800mhz geheugen en er zit nu 667mhz geheugen in. zou upgraden van geheugen zin hebben? en kan dat zomaar zonder in de bios te duiken gezien de beperkte mogelijkheid van de standaard bios? ik vraag me namelijk af of het nieuwe geheugen dan neit vrolijk op 667 mhz gaat draaien

GPU:
de nforce drivers zien er bij mij totaal anders uit dan normaal, ik krijg dan ook voor geen mogelijkheid de standaard manieren van overclocken aan de gang. Rivatuner geeft verkeerde timings, Ntune werkt niet met deze chipset, Nvtweak met coolbits lijkt geen invloed te hebben op de driver. ik blijf de standaard opties houden. zelf nview werkt niet in de driver. ik heb bij laptopvideo2go al een 178.13 driver opgehaald met een aangepaste INF. De driver installeerd wel maar niet met de overclock sliders of nview mogelijkheden. Iemand nog suggesties

HD:
Hd is een 5400 toeren ding met 8 mb cache dus die gaat in een externe behuizing en ik prop er een 500gb schijf in met 7200 toeren en 16mb cache. dit lijk nu een bottleneck in de performance index van vista te geven. score is nu 5.1 door het geheugen. daarna komt de HD met 5,4. verder is de rest 5,9.

Over vista ben ik niet echt te spreken maar mijn vriendin vind het geinig. dus ik wil er een dual boot van maken. 1e partitie XP pro, 2e partitie Vista 64 bit. 3e partitie XP data, 4e partitie Vista data.
klinkt dat logisch of zijn er betere manieren?

Bedankt voor de input.

Verwijderd

Je kan beter niets aan het geheugen doen aangezien het toch niet ondersteund wordt door de chipset. Wel zou die hardeschijf verschil maken zeker met opstarten. Over het besturingssysteem als ik jou was zou ik er gewoon 1 op zetten en of je vriendin dat nou geinig vind maakt niet zoveel uit maar het neemt meer ruimte in beslag en het opstarten duurt een stuk langer.

Je kan het best even vermelden wat voor'n laptop je hebt want met een hele hoop laptops kun je (bijna) niet overclocken omdat die dan gewoon te heet wordt en gaat ie erg veel herrie maken. Gevonden:p

De hoofdreden waarom je niet kan overclocken met je bios is omdat je laptop het gewoon niet aan kan. Ook zul je geen overclock functie zien in de drivers van nvidia zien want daarvoor moet je ntune ook installeren.

Als je je videokaart wilt overclocken hou dan heel goed de temp in de gaten en laat hem niet boven de 65 graden komen omdat anders de laptop te warm wordt.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2008 08:00 ]

Verwijderd

Soms kun je wel ietsje overclocken, maar de fabrikanten liever geen risico's denk ik. Ga niet te veel met BIOS experimenteren want als je verkeerd flash-t is je moederbord naar je filistijnen. Het is echter wel bekend dat er BIOS-mods bestaan maar die zijn vaak voor desktops.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... ik moet eerlijk zeggen dat de hoeveelheid reacties mij een beetje tegen vallen, misschien overbodig om te melden maar ik ben absoluut geen noob op gebied van overclocken, ik heb prive altijd desktops gehad en overgeclockt en zakelijke laptops die ik natuurlijk niet heb overgeclockt.
Nu ben ik dus overstag op een prive laptop maar de tweaker in mij wilt gewoon meer "bang voor mijn buck." woont er mss een tweaker bij mij in de buurt die een So-dimm dd2 op 800mhz heb liggen die ik even kan testen? omgeving purmerend NH

Verwijderd

Wat wel een goede mogelijkheid biedt om over te clocken is NHC (notebook hardware control).
Dit programma kun je downloaden op www.pbus-167.com/
Hiermee kun je veel frequenties aanpassen.

Verder kun je misschien timings van je videokaart nog tweaken maar die kan gelockt zijn en de meeste van die timing tooltjes zullen bij notebooks niet werken omdat die geen eigen bios hebben; die maakt onderdeel uit van de systeem- Bios.

Je geheugen gaat waarschijnlijk inderdaad op 800 mhz draaien, dat zal geen enkel probleem zijn. Download astra32 of zo maar eens dan kun je dat gemakkelijk zien (als het geheugen erin zit).
Ik heb hier ook een HP systeem staan, die zou volgens die specs geen sneller geheugen aan kunnen, maar werkt toch prima met sneller geheugen. Ook dit systeem heeft een "dummy - bios" waarin je heel weinig kunt instellen. Wel jammer want de chipset ondersteunt RAID maar er is geen optie in de BIOS om dat in te schakelen. Na het uitpakken van de BIOS bestanden blijkt dat er zelfs een RAID driver in de BIOS zit, maar er is geen optie om het in te schakelen, helaas!

In XP zou ik systeemherstel uitschakelen. Ook zou ik de swapfile 0 mb maken (sommige programma's willen juist wel een swapfile o.a. photoshop).

Maar voorzichtigheid is geboden. Als je echt wilt gaan tweaken moet zijn er genoeg bronnen op internet die je kunnen helpen. Google maar eens op "OC notebook".

Wat die partities betreft: Ik zou geen aparte data partities maken. Dat vertraagt meestal je systeem. En anders zou ik de volgorde veranderen in
XP - DataXP - Vista - DataVista of
Vista - DataVista - XP - DataXP

Ik zie weinig voordeel in aparte data partities op een schijf. Liever een data map gebruiken. Als je XP gecrashed is kun je de schijf nog altijd uitlezen door hem in een externe behuizing a 10 euro te stoppen en aan een andere PC te hangen.

Liever zo groot mogelijke partities houden. Windows gaat daar efficienter mee om.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2008 10:27 ]