[RAID5] Schijf te heet, of gewoon een brakke disk?

Pagina: 1
Acties:

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

Topicstarter
Hola,

Ik heb een RAID5 draaien met 3 750GB schijven (Seagate 750GB SATA II 7200RPM 32MB Baracuda 7200.11 (ST3750330AS)), en nou is zojuist m'n 2e disk gestorven terwijl ik aan 't werk was, waardoor m'n bak (mainboard: Asus P5Q PRO) met een bluescreen (WinXP SP3) terug klapte naar de POST.

Afbeeldingslocatie: http://qmp-media.nl/raid5probleem/post_small.jpg
let op: ik heb hier de 2e disk al op poort 4 aangesloten om te kijken of 't niet aan poort 2 lag. (en ja, ook de powercable vervangen (een andere aangesloten))

Tijdens de POST bleef hij een hele tijd hangen bij 't testen van de SATA port. Vervolgens zag ik in de Intel Matrix Configuration software dat de RAID5 array klaarblijkelijk gefailed is:
Afbeeldingslocatie: http://qmp-media.nl/raid5probleem/raid_small.jpg
note: het was eerst een RAID0 stripeset... vandaar de naam "Zebra" ;)

Dit is hoe m'n drie drives op dit moment in m'n kast (Antec NSK4480B) hangen:
Afbeeldingslocatie: http://qmp-media.nl/raid5probleem/hdds_small.jpg
note: ja.. ik weet 't.. die onderste mount was beter geweest, ware het niet voor 't feit dat m'n videokaart in de weg zit :P

Schijf 1 en 2 (dode disk) heb ik in juli gekocht.. disk 3 in september (exact 't zelfde type). Ik heb vorige week vrijdag de 3e schijf ingebouwd en 2 oude schijven (2x 320GB's) er uit gehaald (die zaten boven elkaar, op de plek van schijf 3 en de opening daarboven)

Ik heb al een nieuwe disk besteld om zo snel mogelijk m'n RAID set te rebuilden, en de kapotte ga ik opsturen voor garantie (RMA), maar 't heeft natuurlijk geen zin als ik straks weer precies 't zelfde probleem ga krijgen als ik die nieuwe schijf tussen disk 1 en 3 plaats.

Casefan voor de schijven kan ik niet plaatsen, daar is geen ruimte voor in deze kast. Aan de achterkant van m'n kast zit een 120mm casefan die ik eventueel op max zou kunnen zetten, maar dat maakt nogal wat lawaai. Harddisk bovenin een 5,25" slot zetten is eventueel een optie, maar liever niet, vanwege m'n soundcard (Terratec DMX 6fire 24/96) breakoutbox die al in 't onderste slot zit vanwege een te kort data kabel.

De vragen:

- Zou het kunnen dat de middelste schijf te warm is geworden en dat 'ie daardoor stuk is gegaan, of gaat 't hier gewoon om een typisch pech gevalletje?
- Zou het kunnen dat de middelste schijf al te warm is geworden toen de 320GB disks d'r in zaten en dat 'ie nu dan toch eindelijk onder de hitte is bezweken?
- Kan ik die nieuwe disk plaatsen tussen de 2 andere schijven, of kan ik beter een andere drivebay met wat tie-wraps ophangen onder de oorspronkelijke drivebay? (houtje touwtje, maar 't werkt)
- Zijn er nog andere koel oplossingen voor dit soort schijf configuraties?

[ Voor 7% gewijzigd door cappie op 17-10-2008 04:02 ]

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

Verwijderd

Dat kan aardig heet worden zonder fan voor je schijven. Of ze daardoor ook eerder dood gaan weet ik niet. Ik heb 5 schijven onderin met een 120mm fan, en 2 schijven in RAID0 in de twee onderste 5.25" bays, zonder koeling. Geen problemen tot nu toe (bijna 2 jaar).

Kun je met Speedfan de temperaturen van de schijven zien? (Vaak werkt dit niet als ze in RAID hangen. Van mijn 7 schijven kan ik maar van bij 1 de temperatuur met Speedfan uitlezen, een SATA schijf die niet in RAID hangt).

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 02:24:
Dat kan aardig heet worden zonder fan voor je schijven. Of ze daardoor ook eerder dood gaan weet ik niet. Ik heb 5 schijven onderin met een 120mm fan, en 2 schijven in RAID0 in de twee onderste 5.25" bays, zonder koeling. Geen problemen tot nu toe (bijna 2 jaar).

Kun je met Speedfan de temperaturen van de schijven zien? (Vaak werkt dit niet als ze in RAID hangen. Van mijn 7 schijven kan ik maar van bij 1 de temperatuur met Speedfan uitlezen, een SATA schijf die niet in RAID hangt).
Hmm.. 2 schijven zonder koeling in een 5.25" bracket is wel een ander verhaal dan 3 schijven in 3,5" brackets waarbij de middelste harddisk komt te overlijden (mogelijk door warmteproblemen).

Ik kan de temperatuur helaas niet uitlezen, inderdaad vanwege de RAID configuratie...

'k zou eventueel de 3e disk in het bovenste bracket kunnen plaatsen zodat (de nieuwe) schijf nr. 2 wat meer koele lucht heeft. Zou dat schelen denk je?

[ Voor 15% gewijzigd door cappie op 16-10-2008 03:37 . Reden: plaatje van m'n harddisks toegevoegd ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Te hete schijven gaan wel degelijk sneller dood. Dit komt door het krimpen en uitzetten van de componenten door verwarming/afkoeling. Ik hanteer zelf een bovengrens van 50c voor een harde schijf, maar liever max. 40c. Wellicht dat je de temperaturen met een programma kan uitlezen, dan weet je of ze ook echt te heet worden. Je kan ook de schijf aan de onderkant inspecteren. Als de zwarte verf er niet meer zo mooi uitziet en is gaan bobbelen, dan is je schijf te heet geworden. En uit ervaring weet ik dat dat best snel gebeurt bij 2 schijven die boven elkaar hangen zonder actieve koeling.

Een mogelijke oplossing is om de 3 disks in 2 of 3 5,25" bay's te hangen, als je daar de ruimte voor hebt. Er zijn brackets van o.a. CoolerMaster waar je een fan in kan klikken zodat de schijven actief gekoeld worden. Ook zou je met wat modwerk de schijven wat tussenruimte geven, dus extra 3,5" bay's creëren als het ware.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Temperatuur wat mag moet je dus opzoeken bij de fabrikant van de hd, meestal is dit 50 soms 55 graden.

Extra fans is natuurlijk beter, aan de zijkant kun je gaten maken om zo koude lucht naar de hd te blazen, dus een grote langzaam draaiende fan. maximale snelheid 2000 toeren en met snelheids regelaar, 2000 toeren is nodig in de zomer, dus in de winter langzamer zetten. Fan komt nu wel aan de buitenkant te zitten.

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Fauna schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 09:26:
Te hete schijven gaan wel degelijk sneller dood. Dit komt door het krimpen en uitzetten van de componenten door verwarming/afkoeling. Ik hanteer zelf een bovengrens van 50c voor een harde schijf, maar liever max. 40c. Wellicht dat je de temperaturen met een programma kan uitlezen, dan weet je of ze ook echt te heet worden. Je kan ook de schijf aan de onderkant inspecteren. Als de zwarte verf er niet meer zo mooi uitziet en is gaan bobbelen, dan is je schijf te heet geworden. En uit ervaring weet ik dat dat best snel gebeurt bij 2 schijven die boven elkaar hangen zonder actieve koeling.

Een mogelijke oplossing is om de 3 disks in 2 of 3 5,25" bay's te hangen, als je daar de ruimte voor hebt. Er zijn brackets van o.a. CoolerMaster waar je een fan in kan klikken zodat de schijven actief gekoeld worden. Ook zou je met wat modwerk de schijven wat tussenruimte geven, dus extra 3,5" bay's creëren als het ware.
Ik ben van plan de bovenste schijf een slot naar boven te plaatsen, en de onderste op te hangen onder de orginele drivebay, zodat er dus altijd 1 disk tussenruimte zal zijn.. hopelijk gaat dat goed werken.

Hoe zou ik dat het beste kunnen doen? zelf 3 a 4 suspenders maken voor het ophangen van die disk, of een oude pc openhalen en de drivebay daaruit transplanteren? (en met tie-wraps ophangen)

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:33
Deze kast - Antec NSK4480B - heeft een opening in de zijwand voor de normale intel boxed processor.
Ik zie hier echter een veel zwaardere processorkoeler die naar achter blaast.

Ik heb pas nog het volgende gedaan bij deze kast
Om de luchtstroom in deze kast te optimaliseren de zijwand gedicht; toeter weg en dun zwart karton aan binnenzijde geschroefd.
Achter zit een grote fan uit te blazen evenals de voedingsfan,
De lucht komt nu vooral via de voorkant binnen. en koelt zo de HDD's.
Geluid wordt er ook minder door.

gewaarwordingshorizon

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
beascob schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 21:23:
Deze kast - Antec NSK4480B - heeft een opening in de zijwand voor de normale intel boxed processor.
Ik zie hier echter een veel zwaardere processorkoeler die naar achter blaast.

Ik heb pas nog het volgende gedaan bij deze kast
Om de luchtstroom in deze kast te optimaliseren de zijwand gedicht; toeter weg en dun zwart karton aan binnenzijde geschroefd.
Achter zit een grote fan uit te blazen evenals de voedingsfan,
De lucht komt nu vooral via de voorkant binnen. en koelt zo de HDD's.
Geluid wordt er ook minder door.
Oe.. da's erg slim.. heel handig van je. Ik heb zelf de standaard fan d'r uit gehaald omdat ik d'r een Scythe (Mugen) Infinity in heb gezet.. maar dat gat is inderdaad nog open.

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/N/C/98040/original/antec_nsk4480b.jpg

Ik kan ook met stukken tape (op de binnenkant van de openingen, aan de voorkant van de kast) eventueel ook nog de airflow forceren om ter hoogte van de drivebay de kast in te komen!!

Hulde en lof, beascob.. zodra m'n nieuwe disk binnen is ga ik meteen met zwarte isolatie-tape aan de slag :)

[ Voor 3% gewijzigd door cappie op 17-10-2008 03:48 ]

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Ok, schijf is binnen... ik startte m'n bak op en hij kwam in de Intel Matrix Storage manager al meteen met de melding:

"Degraded RAID5 set found and Non-Raid disk detected. Do you wish to rebuild? Y/N" d:)b

Woohooo!! *O* Hij's nu aan 't rebuilden, en 't lijkt er op dat 'ie relatief snel klaar gaat zijn (<48 uur)

Afbeeldingslocatie: http://qmp-media.nl/raid5probleem/yay_small.jpg
Damn.. wat is RAID5 toch lekker _/-\o_

Thank you, Intel Matrix Storage Manager :P

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
w00t! Nu nog naar 31 uur en 3 minuten.. toch maar effe een extra koelertje op gezet.. straks als 'ie klaar is ga ik de zooi wel ombouwen, eerst m'n data veiligstellen!

Afbeeldingslocatie: http://qmp-media.nl/raid5probleem/rebuild_small.jpg
note: lelijk, maar effectief :P (dat blauwe ding, onderaan in beeld, is een van de bladen van een blauwe USB fan)

Morgenavond maar eens kijken of ik de boel al kan dichttapen, zoals beascob al zei...

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Kun je de CPU koeler niet 90 graden draaien zodat ie van voor naar achteren (richting outtake fan) blaast ?
Zou je - als het past - een betere airflow langs je HDDs mee realiseren ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
SKiLLa schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 12:16:
Kun je de CPU koeler niet 90 graden draaien zodat ie van voor naar achteren (richting outtake fan) blaast ?
Zou je - als het past - een betere airflow langs je HDDs mee realiseren ...
Dat is inderdaad ook nog een optie.. al word 't dan wel krap met de kabeltjes achter de harddisks..

Ik ga eerst eens kijken om een betere airflow in de kast te krijgen door de onderkant van de kast vooraan dicht te tapen zodat er meer lucht ter hoogte van m'n schijven stroomt, die CPU fan een kwartslag draaien op de koeler is dan eventueel nog een 2e plan.. helemaal zo slecht nog niet :)

let wel: links naast de CPU fan zit nog een 120mm casefan.. die zou ik eventueel sneller kunnen laten draaien zodat 'ie nog meer lucht aanzuigt via de voorkant.. maar dat maakt natuurlijk ook weer meer herrie..

ps: nog maar 30 uur, 12 minuten.. d:)b

[ Voor 41% gewijzigd door cappie op 17-10-2008 12:26 . Reden: meer tekst ]

Verwijderd

Het ziet er inderdaad wat krap uit. Kunnen de schijven niet 1 gaatje dieper zodat je wat meer ruimte hebt?

Ik heb mijn Scythe Infinity ook een kwartslag gedraait, maar ik heb wat meer plek.

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 12:28:
Het ziet er inderdaad wat krap uit. Kunnen de schijven niet 1 gaatje dieper zodat je wat meer ruimte hebt?

Ik heb mijn Scythe Infinity ook een kwartslag gedraait, maar ik heb wat meer plek.
Nopes.. als ik dat doe, zit m'n videokaart in de weg :(

Verwijderd

cappie schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 12:36:
[...]

Nopes.. als ik dat doe, zit m'n videokaart in de weg :(

[afbeelding]
Wat ik bedoel is je schijven verder naar de voorzijde van je computerbehuizing plaatsen. 1 schroefje verder. Ik zie dat ze nu op het tweede en het laatste schoefje vastzitten.

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 12:38:
[...]

Wat ik bedoel is je schijven verder naar de voorzijde van je computerbehuizing plaatsen. 1 schroefje verder. Ik zie dat ze nu op het tweede en het laatste schoefje vastzitten.
Ah.. dat bedoel je.. nee, dat kan helaas niet.. die drivebays zijn niet zo diep :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/6601/5008.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door cappie op 17-10-2008 13:02 . Reden: plaatje toegevoegd ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Op verzoek de topic titel gewijzigd, overigens mag je dit een volgende keer gewoon via een topic report aangeven, dat zie ik en waarschijnlijk ook mijn collega mod-je Terw_Dan sneller. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Ok, ik heb nu even gekeken, en ik denk dat 't makkelijker is als ik gewoon een andere kast regel voor m'n PC.. ik zat zelf te denken aan een Antec Three Hundred. Het feit dat ik 6x een 3.5" drivebay heb achter 2 grote 120mm fans, spreekt me wel aan:

Afbeeldingslocatie: http://www.greenlyph.com/new/images/antec_three_hundred.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.dvhardware.net/news/antec_three_hundred_ces2008.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pccasegear.com/UserFiles/300_side_open.jpg

Denken jullie dat ik alles zonder al te veel problemen kan overzetten naar deze andere kast, of gaat 't een probleem worden?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik zie geen problemen, de Antec Three Hundred is erg ruimelijk voor het geld wat je er voor neer moet leggen.
Heb hem zelf ook en hier zitten er 4 HDs in en een HD4850 met powerconnector die aan de achterzijde uitsteekt en dat past prima. Ook zit er meer ruimte tussen de schijven in de Three Hundred dan in je oude kast.
En als je het dan op zeker wilt spelen hang je gewoon 2 stille 120mm fans voorin, ik heb daar twee Nexus Black-White 120mm fans hangen op laag toerental.
Ook kun je de kabels mooi wegwerken achter de drivebays met behulp van de twee meegeleverde wrappers.
Top ding gewoon imo :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 19-10-2008 12:59 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1