4870 1GB(!) overclock

Pagina: 1
Acties:
  • 1.706 views

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31
Ik heb nu een paar weken een 4870 1GB van Sapphire, mijn "overclock" is 780MHz (750 stock) op de core en 920MHz (900 stock) op het geheugen (x4 = 3760). Meer op het geheugen betekent meteen artifacts en voor de core zou ik de fan speed te hoog moeten zetten/andere koeling.

Gezien de 4870 512MB gewoon +800MHz core en 1000MHz (x4 = 4000MHz) op het geheugen, zonder problemen, wil draaien, heb ik toch maar eens wat gegoogled en eigenlijk is het enige dat ik tegen kwam:
Nope, those are not reference clocks. I advise everyone to be careful about flashing your cards with a 4870 1Gb BIOS with DDR5 frequency above stock. 1GB 4870's use double density DDR5 chips and they are more sensitive to higher frequencies.

My Sapphire 4870 1Gb can't take anything above 920Mhz (3680Mhz effective, even with the fan on full 100% duty) without getting massive artifacts all over the screen. I've seen people taking 4870 512Mb cards as high as 4000Mhz, and while they're being successful with those chips, somehow I don't think the 1Gb versions will go that high without dying or without a voltmod...

I'd be very careful with that.
Wat dus precies mijn bevindingen zijn (zijn core is tevens ook 780MHz, signature :+ ), daarom zou ik het fijn vinden als andere eigenaren van een 4870 1GB hun ervaringen m.b.t. dit onderwerp zouden willen posten. :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 16-10-2008 01:06 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Even alvast een kleine sidenote:

Het kán zijn dat je gewoon een überslecht-klokkende kaart hebt. Remember this: in overklokland is geen enkel resultaat gegarandeerd, niet voor mobo's, niet voor CPU's, niet voor GPU's en niet voor geheugen :)

• Paprika
Daar ging het mij ook om, het scheelt voor het gamen toch amper iets, maar ik vond het altijd wel leuk om gewoon de max op te zoeken, en dan kon ik nu niet eens een test doen op 4000MHz die iedereen eigenlijk wel haalde. Dus wil ik even weten hoe het met de rest zit. ;)

Verwijderd

Hier een mede-1gb hd4870 eigenaar :)

Ik heb zelf een club3d, met een watergekoelde gpu, het geheugen is gekoeld door dat mooie stuk rood metaal dat onder de plexiglas kap zit, en de vrm's zijn gekoeld met zalman aluminium heatsinks, die frisse lucht van een onderliggende 80mm fan krijgen. gpu is nog niet aan 40graden gekomen, geheugen hobbelt op zijn beurt iets boven de 40 graden.

dat even terzijde, mijn kaart klokt ook iets minder op het geheugen, heb deze max op 930mhz laten lopen, de gpu gaat bij mij wel een heel stuk verder, deze heeft al op 900mhz gelopen, waarbij GRID nog prima te spelen was, alleen had ik de vsync aan waardoor hij zoals ook op 750mhz op 60fps hobbelde met af en toe een uitschieter(tje) naar 61 :+

ik zal deze week nog mijn bevindingen posten zodra ik de kans vind nog eens te overclocken :)

even wat systeem specs: (TS post deze ook even samen met temps van je vga aub)
moederbord: asus maximus formula (x38)
processor: intel xeon x3220 (Q6600) 2.4ghz @ 3.6ghz
geheugen: G-skill 4gb (2x2gb) 1000mhz cl5 @ 800mhz cl4
videokaart: club3d hd4870 1gb (nog even aanpassen in mijn profiel/systeemspecs)
voeding: Gigabyte odin pro 800W
overig: 3hdds 2optical 1cardreader 1floppy 6kanaals fancontroller pomp 10fans(exc. voedingfan) en nog een rits usb aansluitingen en cold cathodes

nog suc6 met jou eigen exemplaar ;)

• Paprika
Afbeeldingslocatie: http://vazon.org/ccc.png
Hoewel de rest in mijn sig te lezen is en eigenlijk niet echt relevant is...

moederbord: GA-P35-DS3R
processor: Q6600 @ 3.83GHz atm, normaal 3.6GHz
geheugen: Crucial Ballistix 4x 1GB PC6400 @ 1000MHz (nu 1064MHz)
videokaart: Sapphire HD4870 1GB
voeding: Crucial 750TX (750Watt/60A +12V)
overig: 5 HDs, 4x 320GB F1 Spinpoint & 1x 750GB F1 Spinpoint en de standaard dingen

• Paprika
NVM, als ATi newbie deed ik het overclocken niet zoals het moest. Mijn geheugen limiet is nog gewoon 920, maar de core kan met de stock koeler op 840MHz zonder problemen. :9

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:00
Paprika schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 03:39:
NVM, als ATi newbie deed ik het overclocken niet zoals het moest. Mijn geheugen limiet is nog gewoon 920, maar de core kan met de stock koeler op 840MHz zonder problemen. :9
Ik heb precies hetzelfde met de Club3d HD4870 overclock. Heb nu core op 835 Mhz en geheugen op maximaal 925 (anders ook artefacts all over the place). Blijkbaar zit er niet zulk best geheugen op deze kaart, maar goed. Mijn ervaring met de 512MB versie die ik hiervoor had was dat geheugen overklok op de HD4870 vrijwel geen performance winst opleverde. (de core daarentegen wel en die kan een stuk sneller met deze dan mn vorige sapphire: ca. 840 vs 785 :) )

anathema

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:11
Vipeaux, zet eens voor de gein die slider op 100% en probeer het nog eens? :) Ik lees her en der dat mensen veel verder kunnen overclocken als ze de koeler wat harder laten zweten. Het maakt wel herrie, maar als het helpt dan weet je dat je misschien verder kunt komen met aftermarket cooling.

• Paprika
Nah, ik denk dat dit gewoon het type geheugen is... Ik heb eigenlijk nog nooit een aftermarket cooler op een VGA gezet. Mede omdat ik er geen wil die de lucht terug de kast in blaast (behoud je wel nog je garantie?).

Daar komt nog bij dat memory bandwidth niet snel een probleem zal zijn met deze kaarten. })

[ Voor 18% gewijzigd door Paprika op 03-11-2008 18:15 ]

Verwijderd

Ik heb een sapphire 4870 1 GB met een Scyte Musashi aftermarket cooler. GPU 850 Mem 1000.
Voordeel van deze cooler is dat hij ruimte laat voor een eventueel toekomstige cross fire opstelling.
Afbeeldingslocatie: http://eprim.org/i/0808/scythe-musashi-SCVMS-1000-vga-cooler-l.jpg

Keuze voor de cooler was puur voor de hoeveelheid geluid, aangezien mijn systeem ook veel als mediacenter wordt gebruikt en ik een silent fetish heb.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:11
Erg leuk, daar niet van, maar waarom denk je dat dat relevant is voor dit (half jaar oude) topic?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ehm.. echt totaal niet relevant dus... Doe het topic maar op slot voordat er nog meer oude }:O }:O uit de sloot komen...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.