Toon posts:

Geluidsisolatie; tips?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik word zo langzamerhand erg moe van al dat gezoem aan m'n kop van al die fans in m'n bak, zeker nu ie als internet-server is gebombardeerd. Betekent dat ie de hele dag aan moet staan ... :(

Aangezien mijn tentamens wel erg dichtbij komen ;(, wil ik mijn bak dus de mond snoeren.
Waar moet ik op letten bij het isoleren van m'n kast en hd?

Iemand ook een idee waar ik het beste van dat spul kan halen en wat het zo ongeveer gaat kosten?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:45

Exirion

Gadgetfetisjist

Zelf heb ik m'n voeding gemod met een grote stille fan, tapijt in de voorwand en zijwanden geplakt (van dat tapijt met zo'n zware teerachtige ondergrond), en een fannetje van m'n orb uitgezet en een stille fan in de zijwand gezet die direct op de CPU blaast. Alles bij elkaar heb ik nu een lekker rustig systeem :) Helemaal als ik de Orb op m'n CPU helemaal uitzet (dat kan als ie niet te zwaar belast wordt).

btw: Dat tapijt dempt heel erg het geluid van je harddisks en dempt ook goed resonanties van je fans en dergelijke. Aanrader dus.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Karwei:
2 maal platen van 1 X 2meter.
18,95

HDD kan je van die bakjes voor kopen :
www.silentpc.nl

Maar dat wil je niet weten hoe duur.

Verwijderd

Voor tips, check hier:
[topic=125619]

• worsie
  • Laatst online: 22-02-2025
verlengkabels voor toetsenbord, muis en monitor zijn even duur als een goedkoop isolatiesetje. Boortje in de muur, PC in gangkast.
Daar kan geen isolatiekit tegen op :)

Als je je CD-rom regelmatig gebruikt wordt het klierig alleen. Als je een dedicated server hebt is het een perfecte oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Exirion: Heb jij van die platen vloerbedekking gebruikt dan?
heb je je voltage van de fans ook aangepast?

Die silent pc producten zijn wel erg duur ja...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 22 februari 2001 22:13 schreef Dimwit het volgende:
Exirion: Heb jij van die platen vloerbedekking gebruikt dan?
heb je je voltage van de fans ook aangepast?

Die silent pc producten zijn wel erg duur ja...
Ja, het zijn tegels met een bitume-laag eronder. Vrij zwaar en dempt goed de resonanties. Ik moet er wel zeggen dat ik ze op maat gezaagd heb omdat dat spul vrij hard en taai is. Lastig te snijden ;)

Verder heb ik alles standaard draaien, op eentje na. Da's een Sunon fannetje van 11,95 die pokke herrie maakt, maar op 7 Volt hoor ik 'm niet en geeft ie toch nog een beetje circulatie in de kast.

Met Super Orb (alleen FAN1) aan:
idle 26C, stressed 50C

Met Super Orb uit:
idle 30C, stressed 63C (oei)

De casetemp is meestal tussen de 26C en 30C. En de computer staat vlak voor de verwarming die constant staat te loeien, dus ik mag niet klagen denk ik :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het vervelende met dit soort isolatie is dat je temperatuur in de kast onherroepelijk omhoog gaat. Tapijt ligt niet voor niets op de grond om onze voeten WARM te houden. Ik denk dat resonantie tegengaan een betere optie is, dus hang je fans iets flexibeler op (rubber/tapijt eromheen), dan trilt je kast niet zo erg mee. Mijn delta fans (3x AFB 80MP) en sunon fans (4x120mm, 220V) maken alleen nog geluid door luchtaanzuiging, maar de sunon 80mm fans die ik hiervoor had (low budget dus) maakten vrijwel alleen irritant resonantiegeluid. Heb je ook zulke fans als mijn delta/sunon 120mm, dan zou ik ze op 7 volt zetten ipv 12v... Ik heb hier nu een hele stille pc.

Oh ja, mijn waterkoelset mag je natuurlijk ook overkopen :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 22 februari 2001 22:31 schreef Grrrrrene het volgende:
Het vervelende met dit soort isolatie is dat je temperatuur in de kast onherroepelijk omhoog gaat.
Nee, dat is echt verwaarloosbaar. Als je voldoende luchtcirculatie in je kast hebt, dan blijven de wanden koel. Bovendien heb ik met een thermometer op verschillende plaatsen in de kast gemeten (zo'n metertje met een externe sensor aan een draadje), en bij mij is de temperatuur niet meetbaar omhoog gegaan. Nogsteeds 26C bij 19C omgevings temp, en 27C bij 20C omgevingstemp. Je vlieger gaat dus niet op :)

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
Nou in de machinekamer van onze tobbe (dikke diesel met veel herrie) zijn de wanden verzwaard zodat deze minder trillen, en dus minder kabaal doorgeven.
Zet tussen alle schroeven rubbers, verzwaar je kastwanden, dunne delen. Zodat je minder resonantie hebt. misschien dat je er wat aan hebt. trouwens als je dat verzwaren met metaal doet dan heb je geen temp.increase denk ik. Probeer trouwens ook eens een dubbele wand.

Ikzelf heb al mijn intake/outtake fans óf aan de achterkant óf aan de zijkant die van mij af staat zodat de herrie van mij af kabaalt.

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• DarkTemple
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 09:40
Je hebt toch in auto's (diesels) van die geluidisolatie aan de onderkant van de motorkap. Ga je gewoon even naar de sloop en haalt een zooi van die platen uit de auto's, zal je misschien een tientje kosten.

Zou dit goed spul zijn?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Dan kun je nog beter bij de Gamma ofzo voor 20 piek van dat grijze noppenschuim halen. Dempt ook goed.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 22 februari 2001 23:31 schreef Exirion het volgende:
Dan kun je nog beter bij de Gamma ofzo voor 20 piek van dat grijze noppenschuim halen. Dempt ook goed.
Het dempt refecties heel goed, beter dan tapijt. Maar tegen trillingen doet het weinig. Daarom heb ik er tapijttegels in zitten. Met de bekende bitumen achterkant. Je kan het goed snijden met een Stanley mes. Gebruik wel nieuwe mesjes. Neerleggen met de achtekant omhoog en langs een metalen strip snijden. Denk wel om je duimen en doe het niet op het parket. Voor je het weet ben je er dooreen.

Ik heb mijn voedingsfan (AOpen=veel herrie)vervangen door een Panaflo en het rooster onder uit mijn voeding geknipt. De fan van mijn Spire koelertje heet nu ook Panaflo. Ze blazen alletwee ongeveer 30% minder lucht, maar maken 80% minder herrie. De temperatuur in de kast liep niet op. Die van de processor 2 graden tot 43 C. Maar dat maakt natuurlijk niets uit. Hij was en bleef stabiel.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 23 februari 2001 08:44 schreef Ortep het volgende:

[..]

Het dempt refecties heel goed, beter dan tapijt. Maar tegen trillingen doet het weinig. Daarom heb ik er tapijttegels in zitten. Met de bekende bitumen achterkant.

Je kan het goed snijden met een Stanley mes.
Gebruik wel nieuwe mesjes. Neerleggen met de achtekant omhoog en langs een metalen strip snijden. Denk wel om je duimen en doe het niet op het parket. Voor je het weet ben je er dooreen.
Ja, ik heb er dus ook bitume-tapijt in zitten :) Maar (zie ergens hierboven) ik heb het dus op maat gezaagd met een ijzerzaagje. Zelfs met een nieuwe standley mes was er geen doorkomen aan.

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03:12
ik heb een kast met aan weerszijde dubbelle wanden.

Dat isoleerde al als een gek en nou heb ik daar van die ondertapijt tussengedaan en je hoort alleen de voeding fan nog maar *D

Verwijderd

Topicstarter
misschien zijn er vandaag weer anderen met andere meningen?
Pagina: 1