• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-03 16:04
Beste tweakers,

Ik maak al geruime tijd probleemloos gebruik van mijn systeem. Her en der doe ik een upgrade (werk in een computerwinkel, lekker makkelijk), en nooit heb ik problemen gehad. Tot een paar dagen geleden.

Mijn specs zijn als volgt:

- Intel Core 2 Duo E8400 @ 3,00Ghz
- MSI P6N SLI (Bios 2.4)
- 2x 2048mb A-DATA DDR2 800mhz
- EVGA GeForce 9600GT Superclocked
- 2x 160gb SATAII (Western Digital) in RAID0
- 1x 320gb SATAII (Samsung)
- 2x 120mm Casefans
- Arctic Freezer 7 Pro

Ik begon gigantische stotteringen te krijgen in Call of Duty 2. Elke 30 seconden tot een minuut ging m'n framerate omlaag naar +/- 5 tot 10 fps om daarna weer normaal te draaien. Na een tijdje kreeg ik dezelfde problemen bij het afspelen van films (wel minder, maar toch af en toe stotters) en op een gegeven moment met mijn hele systeem. 95% van de tijd loopt alles vlekkeloos (behalve games), maar de hikjes worden verdraaid vervelend nu.

Gisteren heb ik een schone installatie van Windows gedaan. Netjes alle drivers bijgewerkt, en de problemen waren er direct wéér. De stotters komen vooral voor tijdens:

- Full-screen flash video's
- Games (CoD2, Brothers in Arms: HH)
- Multitasken (rarren + film kijken, Grabit downloads + film kijken of meerdere lichte progjes tegelijk)

Mijn CPU-metertje springt dan naar de 100%, blijft even hangen (5 seconden of zo) en gaat daarna terug naar 5-20% (wat normaal is en altijd zo is geweest, voor de problemen begonnen).
Wat ook erg vreemd is: Mijn Vista prestatie-index geeft plotseling (na de herinstallatie) voor mijn CPU het cijfer 4,3, terwijl dit altijd 5,6 is geweest.

Voor ik mijn hele systeem ga vervangen (nieuw moederbord enzo, is zoveel werk als je niet zeker weet dat dat het probleem is): heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?? Memtest heb ik in ieder geval al gedraaid, geeft geen errors.

Hier nog wat schermpjes van CPU-Z, misschien zien jullie iets wat ik over het hoofd zie?

http://www.wikiupload.com/download_page.php?id=67093

• Darkstylo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-05 10:37
Hey,

Jouw CPU burned 72 graden op 7,2% usage?
Zou even koelpasta bekijken.

En zodra jij films afspeelt of spelletjes speelt gaat jouw cpu stressen.
Ik denk dat dat je probleem is.

[ Voor 44% gewijzigd door Darkstylo op 16-10-2008 15:24 ]

AMD Ryzen 9 5900X • Asus X570 Crosshair VIII Dark Hero • G.Skill Trident-Z F4-3600C16D-32GTZR • EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra • WD Black SN850 1TB • Fractal Design Define 7 • Corsair RM750x

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 19:37
Defecte temp sensor waardoor de cpu zichzelf terugklokt omdat deze denkt te warm te worden?
Brakke temp sensor in de Wolfdale serie komt vrij vaak voor heb ik begrepen.

Heb je mogelijkheid even andere cpu te plaatsen?

[ Voor 110% gewijzigd door tm030614 op 15-10-2008 23:04 ]

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-03 16:04
Ik geloof dat de temperatuur er weinig toe doet, aangezien hij nu @ 51 graden is met sprongen tussen de 5-20% usage (ben O&O defrag aan het draaien)... Of zit ik er naast?

@ TM030614:

Als hij terugklokt door overhitting, laat CPUZ dat dan niet gelijk zien, aangezien die de boel 'realtime' laat zien?
En nee, heb atm geen andere lga775 proc liggen, helaas...

• Supremes
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05 21:55
Ik denk niet dat het je processor is maar je meer in de richting van je hdd's moet zoeken of wellicht je graka. Bij CPU's is het vaak zo dat die óf helemaal stuk gaan óf het gewoon nog doen. Een tussenweg is er meestal niet. Advies is dus even HDTune gebruiken en/of een cheap-ass graka-tje plaatsen en kijken of je films dan ook nog schokken ;-) Succes!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

Darkstylo schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 23:02:
Hey,

Jij CPU burned 72 graden op 7,2% usage?
Zou even koelpasta bekijken.

En zodra jij films afspeelt of spelletjes speelt ga je je cpu stressen.
Ik denk dat dat je probleem is.
E8400 temps op speedfan zijn niet te vertrouwen. Trouwens geen enkel progje kan waardevolle info over de temperatuur van je processor geven. sommige komen nog net tot een indicatie.

ps. wil je speedfan fatsoenlijk kunnen gebruiken, dan moet je even de moeite doen om in de help te duiken en het progje te configureren. Er zit een geweldige help bij dus dat kan niet misgaan :)
Defecte temp sensor waardoor de cpu zichzelf terugklokt omdat deze denkt te warm te worden?
Brakke temp sensor in de Wolfdale serie komt vrij vaak voor heb ik begrepen.

Heb je mogelijkheid even andere cpu te plaatsen?
zou kunnen, check cpu-z tijdens een dikke lag.
Ik denk niet dat het je processor is maar je meer in de richting van je hdd's moet zoeken of wellicht je graka. Bij CPU's is het vaak zo dat die óf helemaal stuk gaan óf het gewoon nog doen. Een tussenweg is er meestal niet. Advies is dus even HDTune gebruiken en/of een cheap-ass graka-tje plaatsen en kijken of je films dan ook nog schokken ;-) Succes!
hdd's? wat hebben die te maken met stotteringen in games? (tenzij je minder dan 1 - 2 gigabyte geheugen hebt, uiteraard afhankelijk van het spel. Grafische kaart? die zorgt dat de boel schokt tijdens die lichte progjes waarbij de boel ook sloom wordt...

enfin, denk maar eens aan een softwareprobleem. Om alle temperatuursrommel uit te sluiten een tafelFAN voor je pc-kast plaatsen. Check dan gelijk even of je bolle condensatoren hebt. In windows download je de process explorer, en kijk je tijdens zo'n lag welk process verantwoordelijk is. Zeer waarschijnlijk add-ware, virusscanner oid.

mocht je niet van de mallware afkomen, geef het process dan de laagste prioriteit. Zeker in windows vista, waarbij de prioriteit ook invloed heeft op de prioriteit van de IO interacties, zal dit ervoor zorgen dat alle ander processen voorrang hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door M2M op 16-10-2008 00:13 ]

-_-

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
Die prestatie index klopt agewoon hoor ;) een E8400 geeft inderdaad een 4,3 oid. Iig onder de 5. Dus dat klopt gewoon.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Eli3l schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 13:23:
Die prestatie index klopt agewoon hoor ;) een E8400 geeft inderdaad een 4,3 oid. Iig onder de 5. Dus dat klopt gewoon.
Erm.,....... niet dus, mijn cpu een oc E6750 op 3.44 GHz krijgt een 5.8, dus hij krijgt op 3GHz, waar dat ding standaard op loopt dus een 5.6 - 5.7 ofzo
Het max is 6 en geen 5.
En als je goed leest zie dat TS eerst een andere waarde had .

Toevallig bios update gedaan, wellicht dat dat het prob is?
Maakt je schijf veel herrie, of gaat het hd lamje continue branden tijdens die drops?
Zo ja, zou ik een andere HD proberen, die kunnen natuurlijk altijd overlijden, die dingen gebeuren gewoon, helaas :(

Edit:

@M2M

Je hd kan, ook als je genoeg geheugen hebt, wel degelijk voor schokken in je beeld zorgen.

[ Voor 28% gewijzigd door DaLoona op 16-10-2008 17:25 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-05 18:11
Wat vindt je in het foutenlogboek (eventvwr)?
Ik neig naar Graka, je kan even de drivers killen, Vista gebruikt dan de minimum specs
en kan je ervaren of niet-grafische taken het goed gaan doen zonder stressen.

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Klinkt mij toch meer als een software of driver probleem in de oren omdat de PC er anders meestal in mijn ervaring helemaal uit knalt. Heb je Antivirus software??? mik er even af... kan rare effecten geven. Verder zou het kunnen de je videokaart niet genoeg gekoeld wordt en terugschakelt naar een veiligere snelheid. En voor de zekerheid even alles updates van Vista draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2008 18:03 ]

• Eli3l
DaLoona schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 16:19:
[...]

Erm.,....... niet dus, mijn cpu een oc E6750 op 3.44 GHz krijgt een 5.8, dus hij krijgt op 3GHz, waar dat ding standaard op loopt dus een 5.6 - 5.7 ofzo
Het max is 6 en geen 5.
En als je goed leest zie dat TS eerst een andere waarde had .
Je hebt gelijk hoort 5,7 te zijn zonder OC

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

Eli3l schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 19:40:
[...]

Je hebt gelijk hoort 5,7 te zijn zonder OC
daarnaast is het verstandig niet te veel aandacht te schenken aan de vista prestatie index. Mijn processor (een OC-ed 8400 heeft een mooie 5.9, evenals een veel dikkere quadcore. Zodra er verschil in hardwareprestatie zit en de test hetzelfde cijfer aangeeft heeft de test voor mij geen enkele nuttige waarde meer. Wil je fatsoenlijke informatie hebben van de prestaties van je processor, gebruik dan de progjes die de reviewers (gerenormeerde reviewers...) ook gebruiken :)

-_-

• Eli3l
M2M schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 23:50:
[...]

daarnaast is het verstandig niet te veel aandacht te schenken aan de vista prestatie index. Mijn processor (een OC-ed 8400 heeft een mooie 5.9, evenals een veel dikkere quadcore. Zodra er verschil in hardwareprestatie zit en de test hetzelfde cijfer aangeeft heeft de test voor mij geen enkele nuttige waarde meer. Wil je fatsoenlijke informatie hebben van de prestaties van je processor, gebruik dan de progjes die de reviewers (gerenormeerde reviewers...) ook gebruiken :)
Daar heb je dan weer inderdaad helemaal gelijk in.

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Zit de koeler er wel goed op? Of misschien heb je niet genoeg of juist teveel koelpasta gebruikt?

Tijdens het installeren kan het zijn dat je een kabeltje bijna los heb getrokken of je geheugen een tikje heb gegeven. Probeer ook eens zo kaal mogelijk op te starten. Alleen de HD waar windows op staat en bijv 1 reepje geheugen.
Memtest draaien kan denk ik ook geen kwaad, al denk ik niet dat hier probleem zit, het helpt je wel om het geheugen uit te sluiten.
Pagina: 1