Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Test opstelling voor laptop lcd inverter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik voor laptopreparaties regelmatig lcd inverters bestel via ebay, maar de levertijd hiervan vaak lang is speel ik met het idee om zelf een voorraadje aan te leggen. Deze kan ik dan zelf gebruiken en daarnaast doorverkopen via internet.

Om ze door te verkopen vind ik het wel belangrijk dat er een exitcontrole plaats vindt. Maw, ik wil zeker weten dat ik iemand een werkend exemplaar toestuur. Nou ben ik al een tijdje aan het kijken naar een standaard testapparaat, maar hier is eigenlijk niets (betaalbaars) voor te vinden. Daarnaast gaan de meeste test tips op internet uit van een situatie waarin je een laptop voor je hebt met een mogelijk defecte inverter. Aangezien die bewuste laptop in mijn geval ontbreek zit ik te denken aan de volgende constructie:

Uit verschillende topics maak ik op dat de input voor een lcd inverter 12V is. Hiervoor wil ik een std 12V adapter gaan gebruiken. Als output test wil ik een CCFL van een oude compaq laptop gaan gebruiken. De problemen waar ik tegenaanloop zijn de volgende:

1. (input) hoe sluit ik de 12V adapter aan op de inverter? Aangezien deze stekker vaak verschillend is op de inverters.
2. (output) eigenlijk zelfde vraag. Hoe sluit ik de CCFL aan op de inverter, aangezien hier ook verschillende aansluitingen voor worden gebruikt. Ik zat er zelf aan te denken om aan het draad van de CCFL verschillende connectoren te (laten) bevestigen (nog even uitzoeken waar ik deze los kan bestellen) zodat ik deze makkelijk aansluit op de CCFL.

Een laatste vraag waar ik niet echt een antwoord op kan vinden, mbt de aansprakelijkheid. Welke schade kan een niet deugdelijke inverter opleveren voor een laptop. Kan deze zorgen voor een defect aan de CCFL, het moederbord of iets anders?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Het is bijna niet mogelijk een standaard testopstelling te maken voor invertors.

Probleem is niet alleen dat ze andere stekkers hebben, maar dat het vermogen ook flink varieert, sommige schermen hebben meer vermogen de CCFL's in nodig, andere juist heel weinig.
Dat kan het dus zijn dat volgens je testopstelling deze te weinig vermogen geeft maar dat er niks mis mee is.

Overigens klopt die 12V aanname ook niet, veel laptop invertors verwachten een VBAT direct vanaf de batterij wat rond de 16-17V ligt, niet je 12V.

Over het puntje aansprakelijkheid, een invertor kan (natuurlijk) ook je CCFL's of mainboard slopen, maar is best onwaarschijnlijk, meestal hebben ze zelf een zekering erop en zijn ze zelf allang uitgebrand voordat de CCFL permanent beschadigd raakt omdat ze te veel vermogen krijgen.

Ook de aansturing van de helderheid van het scherm (doet de invertor ook) verschild sterk per invertor. Sommige willen een analoge ingang voor de helderheid, sommige PWM, weer andere gebruiken de I2C bus of soortgelijk systeem.

Om het kort te zeggen, een algemene testopstelling maken is nagenoeg onmogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie! Slecht nieuws dus. Zijn er alternatieven? Kan ik bv eea doormeten voordat ik de inverter verstuur? Heb gelezen dat de outupt vrij hoog is, zou ik mbv een goede multimeter iets kunnen doen?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Output van een CCFL invertor is belast zo'n 700V hoogfrequent schakelend.
Niet iets wat met een normale multimeter gemeten kan worden, dan zal je richting een osciloscope met 1:100 probe moeten gaan. Duur geintje.

Ik zeg trouwens belast, want onbelast schakelen ze zichzelf direct uit als beveiliging omdat anders de spanning in de vele kilovolts kan lopen en kan gaan vonken in de trafo.

Maar toch heb je altijd de specificaties van de invertor nodig, en uit ervaring weet ik dat die bij dit soort laptop onderdelen vaak niet of nauwelijks te vinden zijn.
Je kan 'm namelijk alleen goedkeuren als de output binnen de specificaties ligt, maar als je die niet hebt kan dat al niet.