Verschil tussen DTMF en DTMT

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138498

Topicstarter
Wie kan me het verschil vertellen tussen DTMF en DTMT. Mijn telefoonaanbieder geeft aan dat ze CLIP ondersteunen met het DTMF protocol. Volgens de omschrijving van de Siemens SL560 ondersteund die DTMT. Betekent dit dat ik geen nummerherkenning heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Al gegoogled op DTMT ? Ik kon iig niets vinden dat ook maar iets te maken had met telefoons. :P

Ga er dus maar van uit dat het een typfout is, en ik kan je sowieso vertellen dat toestellen met clip gewoon ondersteuning hebben voor nummerherkenning. (Probeer het anders even met je mobiele telefoon, mits die geen onherkenbaar nummer heeft. ;) )

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:00

SA007

Moderator Tweaking
DTMT heb ik ook nog nooit van gehoord, imho zijn er maar 2 systemen voor nummerherkenning , DTMF en FSK, waarbij DTMF door nederland, zweden en finland gebruikt wordt en FSK door de rest van de wereld.

FSK is overigens een stuk beter, DTMF geeft alleen het nummer, FSK kan veel meer info geven, zoals een huidige tijd/datum, tot zelfs de naam van de persoon die aan het bellen is (ej, geen telefoonboek nodig).

Maarjah, het kost gigantisch veel geld om alles naar FSK te bouwen dus gebeurt het niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik dacht altijd dat DTMF een vorm van FSK was en dat DTMF gewoon beperkingen oplegt kwa gebruikte frequenties, maar tegelijk 2 frequenties tegelijk gebruikt. Nuja dat is voornamelijk bij het vormen van nummers, bij nummerherkenning weet ik het zo niet.

DTMF is bij het vormen van nummers ook gewoon een tegenhanger van pulskiezen (geen idee wat de afkorting is :p) dus vroeger die draaischijf telefoons die meer pulsen op de lijn zetten naarmate het nummer hoger is.

DTMT heb ik ook nooit gehoord, misschien is het onderste liggende streepje bij het drukken weggevallen :p
De F bij DTMF staat voor frequentie, geen idee waarvoor de T daar zou kunnen staan. Toon misschien opnieuw?

[ Voor 19% gewijzigd door kluyze op 22-10-2008 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nee, DTMF en FSK zijn totaal andere technieken:

DTMF nummerherkenning:

Voordat de telefoon de eerste keer overgaat wordt eerst als normale audio de DTMF tonen van het inkomende nummer gestuurd.

FSK nummerherkenning:

Tussen de eerste en tweede keer rinkelen wordt een blok data verzonden op eenzelfde manier als data verzonden worden tussen telefoonmodems, in dit blok data staat onder andere het inkomende nummer en de huidige tijd/datum, maar er kunnen ook andere dingen meegestuurd worden, zoals een naam van degene die belt en dergelijke.

FSK kan je dus heel wat meer dingen mee doen dan met DTMF wat echt ophoudt bij een nummer.

Helaas is het vaste net in nederland dus DTMF, maar als je internetbellen heb, veel modems ondersteunen FSK en DTMF omdat er natuurlijk meer landen dan nederland/zweden/finland zijn ;)

Enigste kleine voordeel van DTMF is dat het nummer al weergeven wordt als de telefoon de eerste keer rinkelt, bij FSK is dat bij de 2e keer. (Maarjah, de eerste 2 zitten nog geen seconde uit elkaar en zo snel ben ik niet bij mijn telefoon :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SA007 schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 01:30:

...... maar er kunnen ook andere dingen meegestuurd worden, zoals een naam van degene die belt en dergelijke.
........
Weet je dat zeker? Mijn ervaring is alleen nummer en tijd. De rest wordt gegeven door het nummerherkenningsapparaat zelf, al dan niet geïntegreerd in de telefoon. Daar programmeer ik bij elk mij bekend nummer de bijbehorende naam en die wordt dan pas in het vervolg weergegeven als die persoon belt, anders verschijnt alleen nummer en tijd.

Tijd en datum worden wel meegezonden is mijn ervaring.
Ik heb nl. bij mijn abonnement meer dan eens geconstateerd dat de systeemtijd van de telefoonprofider (UPC) niet helemaal synchroon liep, er is/was wel eens een paar minuten verschil met de werkelijke tijd. Als ik dit handmatig corrigeerde, dan verscheen bij het eerstvolgende binnenkomende telefoongesprek de foute tijd weer op het display.
Zo ook zomer- en wintertijd. Deze worden (zij het tot nu toe met een stevige vertraging) automatisch op de modem gezet en bij het eerstvolgende gesprek op het display van de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
SA007 schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 01:30:
FSK: Frequency shift keying oftewel de frequentie varieert afhankelijk van het bronsignaal

DTMF: Dual Tone Multi-Frequency Het versturen van bepaalde frequenties als er een een nummer gekozen wordt. Dus de frequentie veranderd afhankelijk van de bron (nummer).

Dus het is hetzelfde alleen is bij FSK geen nummering/frequenties gespecifieerd en kan je dus de frequenties ook koppelen aan karakters of zo. Dus is DTMF dan toch een vorm van FSK.

Of sla ik de bal nu helemaal mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ja, DTMF is een combinatie van 2 tonen waarbij bepaalde combinaties staan voor bepaalde nummers.

Bij FSK heb je een draaggolf waarover data verstuurd wordt op eenzelfde manier als bij oude telefoonmodems (dat gepiep en grkraak wat je hoort als je inbelt). Doordat het data is kan er dus makkelijk erg veel data meegestuurd worden, terwijl DTMF alleen een paar nummers kan.

Ok, uiteindelijk zijn het beide audiotonen over hetzelfde kabeltje, maar de techniek is eigenlijk niet vergelijkbaar.

@ Techneut: Ik zeg dat 'kan' meegetuurd worden, ik zeg niet dat dat daadwerkelijk altijd gedaan wordt. Veel grotere (bedrijfs)telefoonsystemen gebruiken dat om de naam van die beller mee te sturen die je belt, zodat je een centrale telefoonlijst kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SA007 schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 14:49:
.......
@ Techneut: Ik zeg dat 'kan' meegetuurd worden, ik zeg niet dat dat daadwerkelijk altijd gedaan wordt. Veel grotere (bedrijfs)telefoonsystemen gebruiken dat om de naam van die beller mee te sturen die je belt, zodat je een centrale telefoonlijst kan hebben.
O.k., wist ik niet. Misschien ooit nog eens nuttig om te weten, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:46
SA007 schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 14:49:

Bij FSK heb je een draaggolf waarover data verstuurd wordt op eenzelfde manier als bij oude telefoonmodems (dat gepiep en grkraak wat je hoort als je inbelt). Doordat het data is kan er dus makkelijk erg veel data meegestuurd worden, terwijl DTMF alleen een paar nummers kan.
Als aanvulling, ik verwacht wel dat het bekend is, maar voor de volledigheid: een voorbeeld van DTMF is de toon die je hoort als je een toets indrukt op een telefoon. :)

En in theorie (wordt in de praktijk niet gedaan) kun je natuurlijk een DTMF signaal gebruiken om een ASCII teken over te sturen, of alleen alfanumeriek met een paar speciale tekens. Met twee tonen kun je al 16*16 = 256 verschillende tekens coderen, dus heb je al de hele ASCII tekenset te pakken

[ Voor 21% gewijzigd door Jaap-Jan op 23-10-2008 23:24 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Erm, een DTMF toon is een combo van 2 tonen die zo gekozen zijn dan door harmonische tonen en storing nooit het verkeerde nummer gezien kan worden.
Je kan dus geen 2 DTMF signalen tegelijk sturen, verder is DTMF eigenlijk best sloom omdat het zo gebouwd is dat er geen foutcorrectie is en dus afhankelijk is van dat het de eerste keer goed aankomt.

En DTMF gaan misbruiken om ASCII te gaan versturen is natuurlijk complete onzin als er een wereldwijde standaard naast is die juist gebaseerd op dat punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
SA007 schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 12:53:
Erm, een DTMF toon is een combo van 2 tonen die zo gekozen zijn dan door harmonische tonen en storing nooit het verkeerde nummer gezien kan worden.
Je kan dus geen 2 DTMF signalen tegelijk sturen (...)
Ik bedoelde niet tegelijk, maar achter elkaar. Moet dus ingebouwd worden in de zender en ontvanger.
En DTMF gaan misbruiken om ASCII te gaan versturen is natuurlijk complete onzin als er een wereldwijde standaard naast is die juist gebaseerd op dat punt.
Het is ook puur theoretisch bedoeld. Ik heb niet gezegd dat het praktisch is, want daar zijn inderdaad betere standaarden voor. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:08
FSK is Frequency-shift-keying. Dit is een modulatie techniek om een bronsignaal te moduleren om daar iets over heen te sturen. Het wordt gebruikt voor data maar ook voor audio. In het radio wereldje (gewone radio, radiocommunicatie) maar ook op telefoonlijnen en verwante standaarden.

DTMF maakt gebruik van FSK. Net als duizend andere standaarden. Eigenlijk werkt alles in dat analogie telefonie wereldje met FSK (net als andere wereldjes zoals radiocommunicatie). Dus FSK is niet belangrijk in deze discussie.

Wat ik zo snel kan zien is dat er een CLIP protocol is: http://en.wikipedia.org/wiki/CLIP
Maar DTMF kan er blijkbaar ook voor gebruikt worden (voor nummerherkenning).

Ik weet er verder ook niet superveel van af, ik wou alleen even wat rechtzetten. Want dingen zoals "FSK nummerherkenning" bestaat niet, dat is dus een andere laag.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 29-10-2008 14:17 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
GreenSky schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 14:16:
FSK is Frequency-shift-keying. Dit is een modulatie techniek om een bronsignaal te moduleren om daar iets over heen te sturen. Het wordt gebruikt voor data maar ook voor audio. In het radio wereldje (gewone radio, radiocommunicatie) maar ook op telefoonlijnen en verwante standaarden.
Klopt.
DTMF maakt gebruik van FSK. Net als duizend andere standaarden. Eigenlijk werkt alles in dat analogie telefonie wereldje met FSK (net als andere wereldjes zoals radiocommunicatie).
DTMF maakt géén gebruik van FSK. DTMF is een manier om een digitaal signaal te moduleren op een analoge lijn en FSK is dat ook. Twee manieren om hetzelfde te doen, dus. DTMF gebruikt hiervoor twee frequenties (vandaar Dual-Tone), een hoge en een lage, die gecombineerd worden tot één golfvorm (vandaar Multi-Frequency).

FSK gebruikt twee of meer frequenties, die afgewisseld worden om een digitaal signaal te moduleren. Hier worden niet meerdere frequenties door elkaar gebruikt.
Dus FSK is niet belangrijk in deze discussie.
FSK is wel degelijk van belang, want die kan óók gebruikt worden om Caller ID te implementeren.
Wat ik zo snel kan zien is dat er een CLIP protocol is: http://en.wikipedia.org/wiki/CLIP
Maar DTMF kan er blijkbaar ook voor gebruikt worden (voor nummerherkenning).

Ik weet er verder ook niet superveel van af, ik wou alleen even wat rechtzetten. Want dingen zoals "FSK nummerherkenning" bestaat niet, dat is dus een andere laag.
Zowel DTMF en FSK (zie je eigen link) kunnen gebruikt worden om een telefoonnummer over te sturen. DTMF kan alleen cijfers, sterretje, hekje en A, B, C, D moduleren, terwijl FSK gewoon een digitaal signaal van 0 en 1 moduleert en overstuurt. En dus kan ASCII gebruikt worden om Caller-ID te implementeren met FSK.

Dit wordt in Nederland gedaan door bijvoorbeeld Ziggo. KPN klanten die een POTS- lijntje hebben om te bellen, krijgen DTMF voorgeschoteld voor nummerherkenning. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:08
Ben ik niet met je eens, DTMF maakt wel gebruik van een vorm van FSK.
Lees:
http://en.wikipedia.org/wiki/Frequency-shift_keying
en
http://en.wikipedia.org/wiki/Multiple_frequency-shift_keying

DTMF is een vorm van FSK, maar dan met meerdere frequenties. Zoals dat Multiple FSK.
DTMF mixt frequenties, maar dat is niet belangrijk. Het gaat erom dat ie een bronsignaal met (M)FSK moduleert. Hoeveel en welke verschillende frequenties ie daarvoor gebruikt, en of deze variabel of niet is niet belangrijk. (ja het moet natuurlijk wel in de audio baseband passen).
Onderaan de FSK wiki pagina zie je ook DTMF bij 'See also' staan, ben dus niet de enige die dat denkt ;)
(ook op de MFSK pagina wordt het genoemd)

FSK is gewoon een manier om een bronsignaal te moduleren. Zo heb je bijvoorbeeld ook AFSK, audio erover gooien.

CLIP gebruikt of z'n eigen standaard (staat niks over in de wiki) maar kan ook DTMF gebruiken om de Caller ID informatie over te brengen (nadat de verbinding is gemaakt, maar voordat de telefoon is opgenomen).

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 29-10-2008 15:51 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1