Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-11 10:28
Om met de deur in huis te vallen, ik ben op zoek naar een leuke baan - modjes, het is me niet duidelijk uit de faq of ik daar nu wel of niet naar mag linken - , en zag een baan die me echt geknipt leek bij Motricity. Maar na wat speurwerk kwam ik op een ietwat verontrustend bericht over recente massa-ontslagen :/ .
Nu weet ik niet wat de meest verstandige reactie is. Meteen maar aan me voorbij laten gaan, of toch maar niet (in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst)??? Wat is wijsheid...??

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Gewoon doen! Als er niets uit de bus komt dan ben je nog altijd een solicitatie ervaring rijker.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

In het bericht wat je linkt staat niet zo goed verwoord waarom bedrijf A gedeeltes af wil stoten of verkopen. Ook de bedrijfsvoering en wetgeving van dat bedrijf is me niet bekend dus ik kan niet beoordelen of binnen de wetten het massa-ontslag correct is geregeld maar door de werknemers slecht wordt ontvangen.

*edit*
Als ik kijk naar bepaalde massa-ontslagen binnen de Nederlandse wet, dan is daar regelmatig weinig extra's geregeld voor de werknemers die op straat komen te staan. Vooral bij lage aantallen ontslagen, wordt er regelmatig gebruikt gemaakt van een ontslagvergunning, om het zo maar te noemen, waardoor elke getroffen werknemer een standaardbrief krijgt, die moet opsturen naar de kantonrechter en binnen enkele dagen ben je ontslagen met een bepaalde vergoeding.

Massa-ontslagen zijn over het algemeen om een zinkend schip te redden of omdat bedrijfsonderdelen worden samengevoegd/afgestoten en in veel gevallen wordt er niet gekeken naar "wat erg voor individu x of y" maar gewoon naar het totale kostenplaatje.

[ Voor 53% gewijzigd door MAX3400 op 15-10-2008 20:28 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-11 10:28
Tofu schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 20:23:
Gewoon doen! Als er niets uit de bus komt dan ben je nog altijd een solicitatie ervaring rijker.
Nou, als er wél wat uit de bus zou komen, dan wil ik ook wel een beetje het idee hebben dat ik bij een werkgever zit waar ik zelf ook een beetje meetel, naast de centjes. Je kan een prima leuke baan hebben met alle leuks wat je kunt bedenken, maar als je kans hebt na een maandje met de hele ploeg op straat gezet te worden, dan blijf ik liever bij mijn huidige werkgever (waar ik overigens prima werk heb. Zoek meer wat anders voor mijn zelf-ontplooiing).
MAX3400 schreef Massa-ontslagen zijn over het algemeen om een zinkend schip te redden of omdat bedrijfsonderdelen worden samengevoegd/afgestoten en in veel gevallen wordt er niet gekeken naar "wat erg voor individu x of y" maar gewoon naar het totale kostenplaatje.
Daar zit vast wat in! Wat ik kan afleiden uit de berichtgevingen gaat het hier om het afstoten van een bedrijfsonderdeel / samenvoegen met ander bedrijfsonderdeel. Zonder pardon op straat zetten is dan niet netjes imho. Ze zouden morgen kunnen besluiten de automatisering te gaan outsourcen bij wijze van spreken. Ik denk dat ik het dan ook niet ga proberen. Thanks!

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Je moet je wellicht het volgende afvragen: is Motricity een wegkwijnende club die de ene na de andere afdeling sluit? Of was het een strategische beslissing om afscheid te nemen van Pocketgear, en is het overgebleven deel van Motricity een gezond en groeiend bedrijf?

Het afstoten of sluiten van bedrijfsonderdelen zie je overigens bij veel bedrijven. Philips is jaar na jaar een van de meest favoriete werkgevers, maar hier zijn ook meerdere malen bedrijfsonderdelen uit het concern weggehaald. Denk aan displays, of recenter aan semiconductors. ASML heeft de Amerikaanse track&thermal aktiviteiten binnen enkele jaren na de acquisitie moeten sluiten omdat de verliezen de pan uit liepen en er te weinig zicht was op verbetering.

Het is zeker verstandig om zulke berichten op te duikelen en mee te wegen in je oordeel over een potentiele werkgever. Maar het hoeft niet per definitie te betekenen dat het een slechte keuze zou zijn om er te gaan werken.

Slightly offtopic: blij om een sollicitant te zien die zich echt voorbereidt :) Heel vaak hebben ze nauwelijks een antwoord op de standaardvraag "waarom juist bedrijf X", terwijl deze vraag juist een inkopper is voor sollicitanten die zich een beetje hebben voorbereid.