Fronts van simpele ht set vervangen met andere impendantie

Pagina: 1
Acties:

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik heb een Samsung ht-x20 ht/dvd setje waar ik (zeker voor het geld) heel erg tevreden over ben. Nu gebruik ik hem vaak in de stereo mode voor gewone stereo muziek, en ik denk dat het geluid er beter op zal worden als ik daar 'echte' boekenplank speakers voor gebruik in plaats van de standaard fronts. Ik heb een paar mooie sony speakers liggen met een impendantie van 6ohm (50 watt rms), de speakers die bij de samsung zitten zijn 3 ohm. Zou dit problemen opleveren? ik kan het niet zo uitproberen omdat de samsung speakers stekkertjes hebben, ik wil het dus zeker weten voor ik die stekkertjes ga omsolderen.

Specs:

Sony speakers:
Afbeeldingslocatie: http://www.nodevice.in/images/sm/big/2008_08_09_14_50_26/7106_1.jpg

Samsung ht-x20:
Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/2hh3bcn.jpg

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:57
Het zou geen probleem opleveren, je vermogen zal wel halveren dus 100watt in 3Ohm belasting zal 50watt in 6Ohm belasting worden...
Overigens denk ik dat deze vermogens gemeten zijn bij een hoge vervorming.. de versterker neemt maar 60watt op uit het net...

[ Voor 32% gewijzigd door OCTiMod op 15-10-2008 18:47 ]

• Jazzle
  • Niet online
OCTiMod schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 18:46:
Het zou geen probleem opleveren, je vermogen zal wel halveren dus 100watt in 3Ohm belasting zal 50watt in 6Ohm belasting worden...
Overigens denk ik dat deze vermogens gemeten zijn bij een hoge vervorming.. de versterker neemt maar 60watt op uit het net...
Ja dat dacht ik al :)
Dat vermogen is inderdaad zwaar overdreven, maar toch lijkt me die 60 watt van het net wel heel weinig..
Nou weet ik wel het een en ander van vervorming en piekvermogen, maar stel dat de dvd speler zelf 20watt verbruikt, dan is er nog 40 watt over voor alle andere speakers bij elkaar? Hij gaat wel héél erg hard namelijk, en tot op zekere hoogte is het geluid dan nog redelijk vervormingsloos.

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:57
Het menselijk oor zal een geclipte bron als luider ervaren dan een niet geclipte bron... plus een beetje boosten rond de 2KHz en je heb een versterker die met relatief weinig vermogen veel geluid kan produceren :)

Maar technisch gezien kan er niks fout gaan, dus ik zou gewoon even luisteren of het een verbetering voor je is.

• Jazzle
  • Niet online
Inmiddels snoertjes door geknipt en aangsloten, werkt prima, moet wel even wat tweaken aan de instellingen (rears iets zachter).