802.11n -> 5GHz of 2,4GHz

Pagina: 1
Acties:

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:03

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Topicstarter
Beste GoT-ers,

sinds ik verhuisd ben is de range van mijn 802.11g wireless beroerd.
Mijn Netgear WGT624 hangt in de gang (aan de buitenkant van de meterkast)
en alleen in de woonkamer/eetkamer is de ontvangst "goed" (60-70% (-40 tot -30dBm))
Echter op de 1e verdieping en in de achtertuin is het signaal dusdanig slecht dat de verbinding regelmatig wegvalt. Op zolder zie ik de verbinding soms wel, maar kan ik niet eens meer connecten.
Alles heb ik al geprobeerd, vrij kanaal gekozen, alleen G en geen B/G, antenne richting zo optimaal mogelijk, etc etc. Maar het signaal blijft zwak.

Kortom, 802.11n lijkt met zijn theoretisch verdere bereik en hogere bandbreedte de oplossing.

Maar nu komt het...
Ik zie bij de meeste (draft-) N apparaten dat deze op de 2,4GHz zitten en dat er maar weinig zijn die naast 2,4 ook 5GHz gebruiken (de zgn dualband's).
Alléén 5GHz heb ik nog niet gezien.

Ik was in de veronderstelling dat de N variant op 5GHz zou gaan zitten omdat de 2,4GHz te "overbevolkt" is door heel veel andere apparaten (gsm, draadloze tel., bleutooth, etc) die ook op deze bandbreedte zitten.
Kortom, de 2,4GHz is Overbevolkt.

Echter, ik lees ook dat, hoe hoger de frequentie (5GHz in dit geval), hoe meer het signaal "afbreekt" door muren en andere obstakels. En de muren in mijn huis zijn dik en de vloeren zijn gewapend beton :(

Ik gebruik mijn wireless alleen voor surfen en een beetje downloaden of werken via remote desktop, dus snelheid is niet zo van zo'n groot belang, maar range en signaal sterkte dus wel!

Ook vraag ik me af wat men straks in b.v. nieuwe laptops gaat leveren. Zal dat ook de 2,4GHz variant worden of toch dualband of alleen 5GHz variant?

kortom...
Wat denken jullie wat de toekomst zal gaan bieden en wat zou dus het verstandigst zijn om de kopen?
Een "standaard" N router op 2,4GHz of een dualband en dan op de 5GHz gaan draaien?
Nadeel is dat de dualbands veel duurder zijn dan de single bands. Evenals de USB en PCI interfaces die hierbij horen. En hoe gaat software om met de 5GHz band? Windows/Linux compatible? etc...

Ik hoor graag wat jullie mening is.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• eXop
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-01 22:16
Wat dacht je van repeaters?
Lijkt me een flexibelere oplossing.

En deze zijn ook niet zo duur.
Met alternatieve firmware kan je zelfs de meeste routers gebruiken als repeater.

exop.io

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Toekomst? Bedoel je over een maand of over 10 jaar? Ik kan me zo voorstellen dat WiMAX een mooie oplossing wordt.

Maar voor jouw situatie; ik heb een vermoeden dat je beter het inkomende signaal van je ISP bekabeld naar bepaalde stukken in/om het huis kan leiden en daar een accesspoint ophangt?

Snap niet helemaal de vraag/richting van je topicstart... :/

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Thasaidon

Thasaidon

Topicstarter
@MAX3400
in het kort...
zou het beter zijn voor de 2,4GHz variant te gaan of voor een dualband (2,4 en 5)?
En met de toekomst denk ik aan korte termijn (nu en een jaar, hooguit 2)

@Door: eXop
Een repeater zou een optie kunnen zijn, maar wat ik daarover lees, is dat een repeater (of extra AP) toevoegen aan een wireless netwerk de beschikbare bandbreedte en snelheid verminderd. Maar hoe dat precies zou zitten weet ik ook niet, dat probeer ik nog uit te zoeken.

• MaxPoweR
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:40

MaxPoweR

-=StopTech=-

Je kabel verlengen naar een meer centraal punt en daar je wlan plaatsen?

• eXop
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-01 22:16
Kijk je kan je wireless netwerk uitbreiden op verschillende manieren, al dan niet met een extra kabel.

Als je met repeaters werkt hebt je geen extra kabels nodig. Deze dingen ontvangen het signaal en sturen dit versterkt uit. Per extra repeater daalt de bandbreedte van je wireless met 50%. (correct me if i'm wrong)

Als je met extra ap's werkt moet elke ap van een kabel voorzien zijn. Al deze acces points zenden een onafhankelijk signaal uit en routeren het verkeer via de kabel naar de gateway, waardoor je je bandbreedte behoudt. Best dat je de verschillende ap's op een ander kanaal zet zodat ze elkaars signaal niet verzwakken.

Mocht je nog ergens een extra wireless router hebben liggen kan je deze omvormen tot een ap. Hoe je dit doet vind je in de faq.

Ter illustratie zal ik proberen de situatie bij mij thuis te schetsen aangezien deze een vergelijkbare setting heeft naargelang jou eisen.

<wlan router wrt150n>  ___________________ <PC1>
                   |___________________<PC2>
                   |___________________<wlan router wrt150n die als ap werkt>

Zoals je ziet heb ik 1 router die als gateway dient. Daar hangen enkele pc's aan en er hangt aan een van de lan poorten nog een extra router die gewoon dienst doet als acces point.
Ze zenden beide een onafhankelijk signaal uit, maar als je deze beide hetzelfde ssid geeft en beveiligingsinstellingen detecteert windows deze als 1 signaal. Windows weet dat er 2 signalen zijn en schakelt automatisch over op de sterkste. Zo bespaar je jezelf al de last om steeds van acces point te moeten verwisselen wanneer je buiten bereik van de ene valt.

De toekomst van wireless-n ligt nog niet compleet vast. Er is nog geen vaste standaard voor uitgebracht omdat er enkele problemen zijn bij de ontwikkelingsgroep.
Wel is er al een draft versie uitgekomen die de meeste hedendaagse routers ondersteunen. Geen enkele fabrikant durft het echt 100% zeker te zeggen, maar eens dat er definitieve versie uit is van de wireless n standaard zouden deze draft n routers met een simpele firmware update ondersteuning bieden aan de standaard.

Ik ben al bij veel kennissen wireless networks gaan installeren, de ene al wat groter dan de andere, en heb daar ook al wat uit geleerd qua kwaliteit van de hardware.
Over de jaren heen heb ik al verschillende merken uitgeprobeerd en ben tot de conclusie gekomen dat ik over linksys de minste klachten heb of heb gekregen.
Daarom raad ik je een WRT160N van Linksys aan als je je huidige router wil vervangen en je huidige inzetten als acces point.
Als je gwn een extra acces point wil zou ik een goedkoop routertje aanschaffen van Linksys (kijk wel of deze 2 antennes heeft) en deze dienst laten doen als acces point.

[ Voor 26% gewijzigd door eXop op 16-10-2008 02:08 . Reden: Extra informatie ]

exop.io

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:06
Thasaidon schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 17:10:
Echter, ik lees ook dat, hoe hoger de frequentie (5GHz in dit geval), hoe meer het signaal "afbreekt" door muren en andere obstakels. En de muren in mijn huis zijn dik en de vloeren zijn gewapend beton :(
Heel tricky puntje dit.
Algemeen geldt: Radiosignalen van lagere frequentie "penetreren" makkelijker door materiaal dan hogere frequenties. Je hebt wel gemakkelijker meer bandbreedte op hogere frequenties (3 MHz brede band is meer van beschikbaar op hogere frequenties).
Uitzonderingen zijn: Alle vormen van tralie, openingen, rasters, etc. geven andere effecten (met name metalen) Gewapend beton is een goed voorbeeld van een materiaal dat frequentieafhankelijk signaal kan dempen door de structuur van het metaal dat verwerkt is, het rooster. Vuistregel is dat wanneer de openingen kleiner dan een halve golflengte van je radiosignaal zijn dat ze er dan niet door zullen komen (Faraday kooi). Voor redelijke ontvangst wil je ze minstens de grootte hebben van de golflengte.

Voor 2,4 GHz is de golflengte 12,5 cm (makkelijk uit te rekenen) en voor 5 GHz slechts de helft. Als de rasteropeningen in je wapening dus kleiner zijn dan 12,5 cm dan heb je al snel last van demping (en kleiner dan de helft dan reflecteert het zelfs volledig). Voor 5 GHz moeten ze al de helft kleiner zijn en heb je dus in de praktijk minder last van bij gewapend beton. Daarom geldt hier misschien wel dat jij ondanks grote hoeveelheid beton met een 5 GHz AP veel beter signaal boven hebt dan met een 2,4 GHz AP. :)

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Thasaidon

Thasaidon

Topicstarter
@MaxPoweR
Dat is nou juist waarom ik wifi gebruik... om van de kabels af te zijn.
Ik heb al wel geprobeerd de router op verschillende plaatsen in de gang te hangen, maar dat geeft weinig resultaat. Ook hing de router eerst in de meterkast, maar dat was helemaal beroerd.

@gertvdijk
Dank je voor je uitleg. dat was dus ongeveer ook wat ik begreep, maar wist het niet zeker.
In mijn geval, met bewapening in de vloer, zou ik dus beter voor en zgn dualband kunnen gaan op 5GHz.

Vraag is dan, wat gaan de hardware leveranciers doen van bv laptops... gaan die ook hun laptops uitvoeren met dualband? of zullen ze voor de 2,4GHz variant gaan, wat dus betekend dat je dan een aparte dualband interface voor de laptop zult moeten gebruiken.

@eXop
Als je met repeaters werkt hebt je geen extra kabels nodig. Deze dingen ontvangen het signaal en sturen dit versterkt uit. Per extra repeater daalt de bandbreedte van je wireless met 50%. (correct me if i'm wrong)
Dat begreep ik dus ook. En kabels trekken is om verschillende redenen niet echt een optie.
Vandaar dat ik dus eigenlijk gelijk maar voor een nieuwe router wil gaan.

Zelf heb ik slechte ervaring met Linksys en ben toen naar Netgear overgestapt.
Dat is me tot op heden nog goed bevallen (maar dat is persoonlijk natuurlijk), dus ik zat zelf te denken aan de WNR834B icm WN111 of WN511T. Tot ik dus zag dat deze alleen op de 2,4GHz zaten.

Dank voor jullie input tot zo ver.

[ Voor 10% gewijzigd door Thasaidon op 16-10-2008 14:19 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:06
Thasaidon schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 14:15:
In mijn geval, met bewapening in de vloer, zou ik dus beter voor en zgn dualband kunnen gaan op 5GHz.
Ja, of eerst even testen of het beter gaat op de 5 GHz band (802.11a AP lenen ergens ofzo of dualband alleen instellen op 802.11a). Dualband is sowieso geen onzinnige optie. Apparaten die alleen 802.11b(g) hebben kunnen dan namelijk ook gewoon blijven werken en mensen die bij je op bezoek zijn bijvoorbeeld kunnen dan met hun niet-802.11a kaartje ook connecten.
Thasaidon schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 14:15:
Vraag is dan, wat gaan de hardware leveranciers doen van bv laptops... gaan die ook hun laptops uitvoeren met dualband? of zullen ze voor de 2,4GHz variant gaan, wat dus betekend dat je dan een aparte dualband interface voor de laptop zult moeten gebruiken.
Tja, je kan toch een laptop kopen die 802.11abg heeft? Is redelijk standaard tegenwoordig, hoor. Je hoeft niet een dualband kaartje te hebben om met je dualband router te kunnen verbinden :+ Alleen 802.11a of 802.11b is voldoende, maar dus met mogelijk verschillende ontvangststerktes.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-03 16:19
Eén klein caveatje: als je in je laptop een intel 4965 n kaartje hebt, dan wordt een 5Ghz router/ap ineens interessant, omdat intel de maximale snelheid (300Mb) gewoon absoluut niet toelaat op 2.4. Daar zit je dus ALTIJD aan max 130 Mb met dat kaartje.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Pagina: 1