• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02:39
Hoi iedereen,

Enige tijd geleden begaf mijn computer het. Het probleem bleek het werkgeheugen te zijn. 1 van de twee geheugen modules (2x 512mb) was kapot (reepje A) en het reepje dat nog wel werkte (reepje B ), werkte alleen in het middelste geheugen slot.

Ik heb een Gigabyte K8NS-Pro moederbord en ik had 2 reepjes A-Data 512mb geheugen. Vandaag heb ik besloten dat ik toch weer 1 gb werkgeheugen wilde en heb bij Computerland een reepje A-Data 1gb ddr400 geheugen gehaald. (voor in het middelste slot)

Ik heb alles voorzichtig uit elkaar gehaald, het reepje erin, opstarten.... en..... WEER! die ellendige piepjes die aangeven dat het geheugen niet deugt. Terwijl hij in het middelste (werkende) slot zit.

Ik liet het er niet bij zitten en heb het reepje ook in de andere sloten gestopt. Geen resultaat. Ik heb het oude 512mb reepje (reepje B ) in het middelste slot gestopt en hij deed het weer.

Toen mijn pc het begaf heb ik beide 512mb reepjes in elk slot geprobeerd. De enige optie die werkte was reepje B in het middelste geheugen slot. Waaruit ik kon concluderen dat slot 1 en 3 niet werkte, en reepje A ook niet werkte... Daarom verwachte ik dat 1 reepje van 1 gig in het middelste slot wel zou werken. Maar dat had ik fout.

De foutmelding die wordt gegeven is overigens lang hoog gepiep. In het boekje staat dat dat betekend dat er iets fout is met het geheugen. De pc start dus helemaal niet op.

Weet iemand wat dit kan zijn?

Alvast bedankt,

Groeten Sythe

• michaelvt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:48

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Is het geheugen wat je nu gekocht hebt wel compatible met je moederbord? Staat het op de QVL lijst. Misschien dat het geheugen hogere voltages nodig heeft? Of andere timings?

• Fishlip
Mijn oude ram was 512mb ddr400, op dat reepje staat: 512mx16
Mijn nieuwe reepje is 1gb ddr400, op dat reepje staat 1gx16

Het is beide van hetzelfde merk dus lijkt me compatible.Wat de timings betreft, zou dat kunnen verschillen? En waar kan ik dat checken? Het MB ondersteund 3gb ram in totaal, verdeeld over 3 sloten, dus 1gb per slot moet hij ook aankunnen.

• michaelvt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:48

michaelvt

Tweaky Gonzalez

De timings kunnen anders zijn, stel je had bij je vorige geheugen een cas van 2,5 en bij deze misschien van 3. Ik zou proberen om je bios even te resetten en kijken of het dan werkt.

• Fishlip
Ik heb in de bios de optimized default geladen en na een paar keer de modules erin en eruit te hebben gehaald heb ik in module 1 een reepje van 1gb gestopt en in slot 2 een reepje van 512mb en het start op en windows herkent ook 1,5gb ram... Ik vind het nog steeds raar maar gelukkig werkt het.

Bedankt allemaal in ieder geval!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Fishlip schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 17:51:
Ik heb in de bios de optimized default geladen en na een paar keer de modules erin en eruit te hebben gehaald heb ik in module 1 een reepje van 1gb gestopt en in slot 2 een reepje van 512mb en het start op en windows herkent ook 1,5gb ram... Ik vind het nog steeds raar maar gelukkig werkt het.

Bedankt allemaal in ieder geval!
Is niet raar, waarschijnlijk stonden de geheugen instellingen niet goed, waardoor het niet werkte. Nu de bios weer in default staat, werkt het dus normaal.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Verwijderd

Soms moet je de BIOS opnieuw opslaan na een hardware wijziging zoals een geheugen upgrade.
Pagina: 1