Toon posts:

Vreemd BSOD-Probleem met nieuwe systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Sinds kort heb ik een nieuw systeempje en jezus wat heb ik hier toch al een problemen mee gehad. Specs:

MOBO: Asus Striker NSEII
CPU: Intel Quad Core Q9550 (2,83GHz)
MEM: 2 x 2GB OCZ DDR3 1333MHZ (CL7)
VGA: GeForce X260
PSU: Zalman 750W

Al met al na installatie werkte hij prima. Toch na een aantal installaties van games (origineel) hangt de PC muurvast. Tevens waren er bij spellen zoals Fifa09 dat je na een aantal beelden opeens de spelers zag en die hadden dan halve hoofden, plus supergaar veel beeldproblemen daarna. Ik dacht natuurlijk dat dat aan me videokaart lag, maar na wat speurwerk kwam ik uit op het geheugen.

Dit geheugen (OCZ 2 x 2GB DDR) blijkt niet "te werken" op de normale Voltage van het moederbord. Daar staat de standaard op 1,5V (?) en die had ik moeten verhogen naar 1,9V. En ja hoor mijn games liepen allemaal perfect! Geen problemen meer met mijn systeem.. dacht ik.

Nu krijg ik tegenwoordig sporadisch een vreemde BSOD. "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL". Beetje liggen rondgooglen gaf mij het antwoord dat het dan toch weer aan het geheugen moet liggen. Echter heb ik een Memtest86 uitgevoerd en na 1 pass gaf hij toch geen errors (was 1,5 uur bezig). Vervolgens heb ik mijn BIOS geflashed naar de nieuwste update, maar dit gaf echter ook geen oplossing.

In de logboeken staat wel nog iets wat ik vreemd vind, en volgens mij heeft het er ook mee te maken: "IRQARB: ACPI BIOS bevat geen IRQ voor het apparaat in PCI slot 21, functie 0. Neem contact op blabla..."

Weten jullie misschien iets wat ik nog zou kunnen proberen? Alvast bedankt :)

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 10:38

Big Womly

Live forever, or die trying

Memtest langer laten runnen. Ik heb al voorgehad dat geheugen niet compatibel was met het mobo en dat resulteerde in runs die slaagden en runs die faalden.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Verwijderd

Topicstarter
Net nog ff in Lavalys Everest gekeken:

http://img378.imageshack.us/my.php?image=naamloospl1.jpg

Is dit dan het zogenaamde IRQ21? Dit is namelijk denk ik die HD-Geluidskaart die bij me moederbord zit, en op mijn extra PCI-ex 1x poortje zit.

Kijken als ik die er eens uithaal, laat nog wel weten :) vanavond ook een volledige memtest draaien tot in de vroege uurtjes.

Bedankt voor jullie hulp nogmaals..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2008 20:48 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

je ziet dat die IRQ21 gedeeld is, maar met welk apparaat staat niet in de voor mij zichtbare lijst. Dat zou daar wel in moeten staan. Schakel dus de geluidskaart even in de bios uit en kijk of je probleem opgelost is. Schakel 'm daarna weer in (je wilt je geluid wel weer terug natuurlijk :)), en geef je geluidskaart een eigen IRQ. Updaten van drivers zou misschien ook helpen. Echter die BSOD-error wil niet zeggen dat het persé aan je geluidskaart ligt. Het probleem zou ook ergens anders voor kunnen komen. een stabiliteitstest is dus ook aan te raden (orthos of prime95)

-_-

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-05 20:57

CoolGamer

What is it? Dragons?

Je zou ook kunnen kijken welke driver voor de crash zorgt, aangezien deze error ook veroorzaakt kan worden door een slechte driver.

Hier staat een faq hoe je dat zou kunnen doen: Windows Crash/Memory dumps FAQ

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Verwijderd

Meegeleverde drivers werken soms helemaal niet (ervaring). Stop ook voor de zekerheid eens de videokaart opnieuw in het slot. Heb je alle stuurprogramma's van het moederbord geinstalleerd (dus ook bus-drivers etc..)? Probeer eens nieuwere video drivers.. (liever niet meteen de allernieuwste, want die kunnen nog veel bugs hebben). Volg ook de Readme.txt instructies op de driver cd van de videokaart.

• R!K?
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-02 16:08
misschien een beetje stom maar ik heb dit probleem ook gehad eeuwig mee bezig geweest en uiteindelijk bleek dat de koel pasta op mn processor opgedroogd was na vervanging nooit meer gehad.

i am the toast king whom rules over the moon!

Verwijderd

Het kan ook door de snelheid van je geheugen komen, bij de asus striker extreme kun je een profiel instellen in de bios..
Op mijn stage had ik dat ook, en daarmee waren de BSOD's verholpen..

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-05 09:39

ötzi

eclecticus

Heb je ook je timings van het geheugen verandert of alleen het voltage ?
Dit geheugen is standaard lager geklokt dan de 1333Mhz die OCZ opgeeft , check je SPD even voor de latency .

Verwijderd

Topicstarter
Even een update:

Afgelopen keer heb ik een 6 uur durende memtest gerund, hierbij is hij 3 keer gepassed zonder 1 fout op te sporen. Hoe dan ook vind ik dat het overclocken van geheugen niet een standaard iets zou moeten zijn om de computer alleen al maar games te kunnen laten trekken. Daarom heb ik aangegeven bij de leverancier dat ik 't geheugen (OCZ) wil ruilen tegen 2 x 2GB Corsair 1333MHz (DDR3).

Ik heb tevens ook nog geprobeerd om de HD-audiokaart eruit te halen, heeft geen succes gehad helaas, nog steeds BSOD's. Laatst heb ik ook nog 2 nieuwe BSOD's erbij gekregen waardoor het totale aantal op 3 komt:

"IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL"
"PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA"
"BAD_POOL_CALLER"

Ik heb ook altijd de drivers automatisch laten opzoeken door Nvidia (Mobo/VGA). Wat ik dan wel vreemd vind is dat als ik hem online zoek naar me Moederbord drivers hij standaard versie 15,32 als beste versie kiest en installeert. Als ik daarna terugga raad de website me toch weer een oudere versie (9,36) aan. Ik heb een keer de 9,36 versie geïnstalleerd (zonder dat ik de 15,32 had geinstalleerd), en vervolgens raadde de website me ttoch weer 15,32 aan. Bij VGA is dit anders, als ik deze laat aanraden krijg ik gewoon meteen de juiste driver, want als ik terugga na de website staat de melding dat ik hem niet meer hoef up te daten.

Ik hoop hiermee nog wat informatie aan jullie te hebben gegeven. Ik vind dit echt zo een vaag probleem en zou de oorzaak echt niet meteen kunnen bepalen. Daarom is het hopen dat het ander geheugen (wat ik dus niet wil OC'en naar 1,9V) gewoon standaard op 1,5V werkt. Ik kreeg de BSODs namelijk pas na het OC'en..

Ik hou jullie nog op de hoogte als ik het geheugen heb ontvangen, ik zal alle tests die jullie aangeven dan eventjes uitvoeren. Nogmaals ontzettend bedankt voor jullie reacties :) O+

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2008 20:05 ]

• M2M

M2M

medicijnman

Volgens mij overklok je je geheugen niet als je er meer prik op zet. Je zorgt enkel voor een iets betere buffer zodat je geheugen minder snel fouten maakt. Enfin, drivers van je moederbord (de laatste van de nividia site halen!). Misschien dat je nieuwste drivers (die op de FP staan) iets zijn?

als laatste zou je eventueel een linux live cd kunnen proberen. Als je er een beetje verstand van hebt, kun je in ieder geval een hardwareprobleem uitsluiten (of als schuldige aanwijzen).

-_-

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 20:02:
Even een update:

Ik heb tevens ook nog geprobeerd om de HD-audiokaart eruit te halen, heeft geen succes gehad helaas, nog steeds BSOD's.
Hmm, heb je je onboard audio ook gedisabled in de BIOS? Alleen het inprik-kaartje eruit trekken zou wel eens niet voldoende kunnen wezen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
En weer een update. Ik heb mijn OCZ geheugen geswitched voor Corsair geheugen. Vista opnieuw geïnstalleerd + alle drivers. Conclusie: ik ben er semi-positief over!

Geen BSODs meer, de games lopen allemaal als een trein. Het enigste waar ik nu nog mee zit is dat er soms problemen zijn met het vasthangen van Explorer/IExplorer in Windows zelf. Als dit gebeurt kan ik geen nieuwe browser meer openen, dus moet ik rebooten om eindelijk weer wat te kunnen surfen.

Ik heb de logboeken gecheckt en staan eigenlijk niet veel in. Alleen probleem met de Shadow Volume Copy-service en wat System Restore problemen. Verder natuurlijk de Application Hangs van de programma's die allemaal al vast zijn gelopen. Ik zal eens een Checkdisk uitvoeren om te kijken als me HDDs wel functioneren.

Misschien een keer een Low-Level format uitvoeren dan?

Bedankt voor jullie reacties.

• M2M

M2M

medicijnman

of als het niet al te vaak gebeurt, de process explorer van systinternals downloaden en het process explorer.exe handmatig afsluiten en opnieuw opstarten, evenals gebruik maken van een andere webbrowser. Firefox, opera, chrome etc. maken vaak gebruik van hun eigen engine en hangen niet met twee benen in windows. Als er dus foute code uitgevoerd wordt waardoor je webbrowser crashed, dan crashed niet gelijk half windows mee. (mijn ervaring :)).

daarnaast zou je om de stabiliteit van je systeem te testen een nachtje orthos kunnen draaien om te kijken of je systeem stabiel is. Als orthos fouten vind dan is er nog iets niet helemaal goed in je pc. Vind orthos geen fouten dan kun je er vrij zeker van zijn dat je pc stabiel is.

-_-

Pagina: 1