database 1:n of n:n (project/medewerker)

Pagina: 1
Acties:

• dragonzzzz
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Hoi allemaal,

ik heb een discussie met een collega, we werken aan een pportfolio project. Nou kan een project door meerdere werknemers gemaakt worden. Maar ook kan een werknemer ook meerdere projecten hebben gemaakt.

Is dit een veel op veel (n:n) of 1 op veel relatie (project=1 & medewerker=n).

Volgens mij maakt dat niet uit als je met joins werkt. Ik denk meer vanuit de gedachte van 1 project kan meerder medewerkers bevatten, of meerdere materialen, of meerdere plaatjes. Maar volgens mij heb ik daar geen 1:n relatie voor nodig om ook het omgekeerde te doen.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

Standeman

Prutser 1e klasse

Volgens mijn is het gewoon een n:n relatie: Project ==> n werknemers en Werkenemer ==>> n projecten

Ik zie niet in waar de discussie dan om moet gaan.

Hoe wil je anders vastleggen dat een medewerker aan meerdere projecten werkt?

[ Voor 20% gewijzigd door Standeman op 15-10-2008 15:53 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
n:n via een koppeltabel met twee kolommen: projectId en medewerkerId.

Als jij in de tabel medewerker wilt opslaan dat de medewerker bij meerdere projecten zit, hoe doe je dat met een 1:n relatie? En andersom ook?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• dragonzzzz
  • Niet online
Thnx all :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:12

lier

MikroTik nerd

Betreft inderdaad een n:n relatie (en dat is basale database kennis) en die gebruik je niet (en dat is ook basale database kennis).

Ben wel benieuwd wat nu de werkelijke vraag was, of was je alleen op zoek naar bevestiging ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dragonzzzz
  • Niet online
lier schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 16:12:
Betreft inderdaad een n:n relatie (en dat is basale database kennis) en die gebruik je niet (en dat is ook basale database kennis).

Ben wel benieuwd wat nu de werkelijke vraag was, of was je alleen op zoek naar bevestiging ?
Discussie begon zo. Mijn collega heeft de database gemaakt, en ik merkte op dat dit een n:n relatie moest zijn. Hij zei dat dit niet hoefde want je kon het in php toch aanvinken. Maar ik zei dus dat dat wel kon, maar hoe kan je het dan opslaan.
Vandaar dat ik het hier poste om te kijken of het ook daadwerkelijk een n:n relatie moet zijn.

Verwijderd

dragonzzzz schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 16:18:
[...]

Discussie begon zo. Mijn collega heeft de database gemaakt, en ik merkte op dat dit een n:n relatie moest zijn. Hij zei dat dit niet hoefde want je kon het in php toch aanvinken. Maar ik zei dus dat dat wel kon, maar hoe kan je het dan opslaan.
Vandaar dat ik het hier poste om te kijken of het ook daadwerkelijk een n:n relatie moet zijn.
dus jullie zijn beroepsmatig met php bezig
maar het verschil tussen een 1-op-meer-relatie en een meer-op-meer-relatie is niet helemaal duidelijk?

dan wens ik jullie veel succes met de toekomst van het bedrijf... 8)7

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-12-2025
lier schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 16:12:

^^ Moet het eigenlijk wel met hem eens zijn, ben zelf net sinds september bezig met Bedrijfskundige informatica aan de Hanzehogeschool, en daar vinden ze het inderdaad basis kennis. Het wordt dan ook al in de eerste 3-4 weken compleet behandeld. (nou ja, compleet genoeg om te begrijpen dat dit een veel op veel relatie is ;))

LinkedIn
BlackIntel

• dragonzzzz
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 16:21:
[...]

dus jullie zijn beroepsmatig met php bezig
maar het verschil tussen een 1-op-meer-relatie en een meer-op-meer-relatie is niet helemaal duidelijk?

dan wens ik jullie veel succes met de toekomst van het bedrijf... 8)7
Allebei stagaires ;) We doen interactieve media @ Hogeschool van Amsterdam. En nooit (ik dan) echt databases geleerd enzo.

Edit:
Nouja wel geleerd, maar alleen de basis.

[ Voor 5% gewijzigd door dragonzzzz op 15-10-2008 16:30 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03:23
dragonzzzz schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 16:18:
[...]

Ik zie het verband 'php <> relatie op database-niveau' niet ? :?

Zoals anderen al gezegd hebben: dit is een m:n relatie (meer op meer). Een project bevat verschillende medewerkers, een medewerker kan aan verschillende projecten werken.

Maar wat er bedoeld wordt met 'in php aanvinken' ? :? :? :X

[ Voor 18% gewijzigd door whoami op 15-10-2008 17:03 ]

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1