Toon posts:

Debian internet gateway

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben even uit op wat hulp nav een paar dagen puzzelen met het werkend krijgen van een internet gateway met als resulaat bijna niet gallisch te zijn geworden.

Situatie:
Een 486 met daarop geinstalleerd Debian etch rc4 wier ik als router wil inzetten. De bedoeling is om een xp-client te voorzien van internet.

Ik kan naar beide masjiens pingen en hebben zodoende dus contact met elkaar.

Alleen zit ik met de vraag hoe ik nou het beste de 486 met het internet-signaal de client kan gaan voorzien van internet..

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 21:14
"internet-signaal" zegt erg weinig, geef liever aan hoe het er nu uitziet, en duidelijker omschrijven wat je precies wil.

Internet "delen" doe je normaal gesproken met iptables.

Wat heb je allemaal gepuzzeld in die paar dagen? :?

[ Voor 14% gewijzigd door Arnout op 15-10-2008 15:46 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[google=debian nat] al eens bekeken? :)

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

en anders ff iptable generator gebruiken

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-01 19:29
Verder nogal een lompe oplossing, maar als je het vanuit hobby oogpunt doet moet je het vooral doen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie voor de sugesties, het is puur uit hobby-oogpunten de topologie router / client te zien. Ik wil er wat mee gaan expirimenteren. bijv. met een webserver.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-01 19:29
Allemaal prima hoor, zeker nuttig om er mee te experimenteren, leer je vast van.
Ik doelde meer op dat het voor je stroomrekening geen goed idee is om een 486 24/7 te laten draaien.
En ik wist niet wat je wilde, het lijkt mij dat je alles af kan met een simpele router, en dat je ernaast eventueel een servertje wil. Dat kan je idd combineren.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je kunt ook twee netwerkkaarten bridgen, in debian is hiervoor een tooltje wat op een vrij simpele manier een bridge interface aanmaken die de data van de ene naar de andere netwerkkaart doorstuurt. Het nadeel daarvan is wel dat je nog apart een firewall moet verzorgen.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:12
"een tooltje"? :+
GuitarWeed schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 19:05:
Het nadeel daarvan is wel dat je nog apart een firewall moet verzorgen.
Shorewall maakt dat (en NAT) dan weer makkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 15-10-2008 19:08 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Je kunt ook eens kijken naar shorewall, vrij makkelijk te configureren firewall, die ook routing snapt.

Daarnaast ook lekker met Webmin te configureren.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ja, "het tooltje" heet bridgectl geloof ik, maar dat weet ik niet helemaal zeker, dus ik had het er maar niet bij gezegd ;)
Pagina: 1